Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKM Sosnowiec chce kupić 78 autobusów, w tym 35 hybryd

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-03-14 12:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKM Sosnowiec chce kupić 78 autobusów, w tym 35 hybryd
PKM Sosnowiecfot. Aktron/Wikimedia Commons, lic. CC BY 3.0
Na producentów autobusów w Polsce czeka kolejne duże zamówienie. Przewoźnik z Zagłębia korzystając z funduszy unijnych chce pozyskać w tym i w przyszłym roku aż 78 nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich. Prawie połowa z nich ma korzystać z napędu hybrydowego.

Tegoroczna karuzela z dużymi przetargami autobusowymi w Polsce chyba się rozkręca. Warszawa rozstrzyga przetargi na obsługę linii przez prywatnych przewoźników, wymagając od nich nowoczesnego taboru, a to oznacza zakupy. Bielsko–Biała w zeszłym tygodniu ogłosiła przetarg na 50 nowych autobusów. Zakupy w Sosnowcu to kolejne duże zamówienie w krótkim czasie. Jest związane z wykorzystaniem pieniędzy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–20.

W związku z tymi zakupami PKM Sosnowiec przeprowadził ankietę wśród pasażerów (wyniki można znaleźć na stronie przewoźnika, wzięło w niej udział ok. tysiąc osób), w której pytał m.in. o to na których liniach najbardziej przydałyby się nowoczesne autobusy i jakich udogodnień najbardziej pasażerom brakuje. Okazało się, że sosnowiczanie jakość obsługi oceniają „przeciętnie” (do wyboru było pięć odpowiedzi – „bardzo dobry”, „dobry”, „zadowalający”, „przeciętny” i „niski” – najczęściej wybieraną odpowiedź wskazało ok. 40 proc. respondentów, „bardzo dobrze” i „dobrze” oceniło tabor w sumie kilkanaście procent pasażerów). Za najważniejsze udogodnienie w autobusach wskazują klimatyzację, ale też przystosowanie ich dla niepełnosprawnych.

Cztery zadania

PKM Sosnowiec chce zamówić 78 autobusów w podziale na cztery zadania. Pierwsze dotyczy 24 autobusów 12–metrowych z napędem diesela. Drugie to 25 hybryd spalinowo elektrycznych o tej samej długości. Kolejne dwa zadania dotyczą 18–metrowych autobusów przegubowych, kolejno 19 z napędem diesela i 10 z napędem hybrydowym. Zamawiający nie wyklucza składania ofert na więcej niż jedną część zamówienia.

Autobusy klasy MAXI mają pomieścić minimum 86 pasażerów, a przegubowe 130 pasażerów. W obu przypadkach zamawiający wymaga, by 25 proc. mogło podróżować na miejscach siedzących, ale jednocześnie zaznacza, że oczekuje ofert na autobusy o jak największej pojemności. Wszystkie pojazdy muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6, ale też ściśle określone dla każdej części zamówienia normy emisji tlenku węgla, węglowodorów, cząstek stałych i związków azotu.

Szczegółowo określono wygląd przestrzeni pasażerskiej. W niej powinno się m.in. znaleźć wydzielone miejsce dla wózka inwalidzkiego lub osoby z wózkiem dziecięcym a przy nim, oznaczony alfabetem Braille’a przycisk, sygnalizujący kierowcy, że pasażer chce wysiąść. Przyciski otwierające drzwi również muszą mieć oznaczenia dla osób niewidomych, w dodatku powinny się podświetlać w dwóch kolorach, w zależności od tego, czy są wciśnięte, czy nie.

Autobusy w przyszłym roku

Najważniejszym kryterium oceny ofert stanowi cena (85 proc.). Pozostałe punkty będzie można uzyskać za warunki techniczno–eksploatacyjne, a te są bardzo rozbudowane i różnią się w zależności od rodzaju autobusu. W każdym przypadku wskazano od sześciu do dziewięciu podkryteriów. Poza często spotykanymi w przetargach, jak odpowiedni materiał szkieletu nadwozia, czy unifikacja silnika i producenta autobusu (w przypadku hybryd – obu silników), znalazł się tam m.in. wymóg stworzenia całego oświetlenia, w tym świateł mijania i drogowych, w technologii LED.

Zamawiający czeka na oferty do 25 kwietnia. W szczególny sposób określono jednak harmonogram dostaw. W każdym z zadań autobusy mają być dostarczane w określonych partiach po kilka pojazdów w terminie od 155 do 277 dni od dnia złożenia zamówienia, przy czym planowanym terminem złożenia zamówienia na autobusy z silnikiem diesla jest 28 lipca (zadanie 1.) i 27 sierpnia (zadanie 3.), a na hybrydy 27 grudnia (zadanie 2.) i 24 grudnia (zadanie 4.). To oznacza, że prawie wszystkie pojazdy trafią do przewoźnika już w przyszłym roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jelenia Góra znów próbuje kupić dwa autobusy hybrydowe

Prawo & Finanse

Jelenia Góra znów próbuje kupić dwa autobusy hybrydowe

Jakub Dybalski 11 marca 2016

Bielsko-Biała. Wielkie zamówienie. 50 nowych autobusów

Prawo & Finanse

Bielsko-Biała. Wielkie zamówienie. 50 nowych autobusów

Jakub Dybalski 09 marca 2016

Kortrijk 2015. Volvo, czyli stoisko z misją

Komunikacja

Kortrijk 2015. Volvo, czyli stoisko z misją

Michał Szymajda 16 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS