Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Paryż. Naklejki drugim etapem walki z samochodami i smogiem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Paryż. Naklejki drugim etapem walki z samochodami i smogiem
fot. Taxiarchos228, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsParyż
Od ubiegłego poniedziałku każdy samochód jeżdżący po paryskiej stolicy musi posiadać na szybie jedną z sześciu naklejek, która wskazuje w jakim zakresie spełnia standardy dotyczące zanieczyszczeń powietrza. To kolejny etap samochodowej rewolucji prowadzonej przez panią mer Anne Hidalgo, po zeszłorocznym zakazie ruchu w dni robocze dla ponad dwudziestoletnich aut. Za to stolica Francji wycofała się z darmowej komunikacji.

Paryż zmaga się ze smogiem w nie mniejszym stopniu niż Warszawa czy Kraków, a jego tegoroczne stężenie uważa się za największe od wielu lat. Od zeszłego roku jednak sukcesywnie wprowadzane są zmiany mające ograniczyć ruch samochodowy we francuskiej stolicy. W zeszłym roku wyznaczono tzw. Paryską Strefę Ekologiczną (Zone de Circulation Restreinte) obejmującą centrum miasta. Dodatkowo, w przypadku smogu, miasto wprowadza obostrzenia w ruchu pojazdów w obszarze ograniczonym autostradą A86, czyli obejmującą zdecydowaną większość administracyjnego Paryża. Podstawą są właśnie naklejki, co paryżanie właśnie testują.

Od pół roku bez najstarszych aut

Od połowy zeszłego roku w dni robocze między 8. a 20. samochody starsze niż dwudziestoletnie w ogóle nie mogą jeździć w strefie. Ryzykują mandatem. To był pierwszy etap zmian, który choć raczej mało dotkliwy (tak starych aut jest w okręgu paryskim ok. 1 proc.) i tak wzbudził protesty kierowców.
Ponad dwudziestoletnie samochody w ogóle nie kwalifikują się by otrzymać jedną z naklejek na samochód. Naklejki Crit’Air rozprowadzano przez ostatnie pół roku. Każdy właściciel samochodu, za 4 euro, otrzymywał jedną z sześciu naklejek na samochód wskazującą na jakim paliwie jeździ i jaką normę spalania spełnia jego auto.



Naklejka zielona, bez numeru, przysługuje samochodom elektrycznym i hybrydowym. Fioletowa z numerem 1, przeznaczona jest dla aut na benzynę, spełniających normę emisji spalin Euro 5 i 6 (nie starszych niż z 2011 r.). Żółta z numerem 2 – dla aut na benzynę (wyprodukowanych między 2006 a 2010 r.) spełniających normę Euro 4 oraz dla aut z silnikiem diesla (nie starszych niż z 2011 r.), spełniających normę Euro 5 i 6. Pomarańczowa z numerem 3 – dla aut na benzynę (wyprodukowanych między 1997 a 2005 r.) spełniających normę Euro 2 i 3, oraz dla diesli (wyprodukowanych między 2006 a 2010 r.) spełniających normę Euro 4. Brązowa z numerem 4 – dla aut z silnikiem diesla (wyprodukowanych między 2001 a 2005 r.) spełniających normę Euro 3. Szara z numerem 5 – dla aut z silnikiem diesla (wyprodukowanych między 1997 a 2000 r.) spełniających normę Euro 2.

Poruszanie się po Paryżu autem bez naklejki grozi mandatem w wysokości nawet 135 euro. Od tego poniedziałku z powodu smogu, w granicach A86, w ogóle nie mogą się poruszać auta z naklejką o numerze 5 i połowa tych z naklejką „4” (parzyste rejestracje w poniedziałek, nieparzyste dziś) złamanie tego zakazu też grozi mandatem. Tylko auta oznaczone cyframi 1–3 oraz „zielone” mogą się poruszać bez ograniczeń.



Restrykcje obejmują też obcokrajowców o czym warto pamiętać wybierając się do Paryża. Inna sprawa, że policjantom póki co powiedziano, by samochody bez naklejek na razie traktować ulgowo i raczej pouczać. Mimo, że na przystosowanie się do zmian kierowcy mieli 6 miesięcy, większość z nich wciąż ich nie ma.

Komunikacja smogowa już nie darmowa

Poza oklejeniem samochodów władze Paryża walczą ze smogiem zachęcając mieszkańców miasta do korzystania z transportu publicznego. Tym razem jednak nie jest ona darmowa. Od poniedziałku paryżanie mogą korzystać z kosztujących 3,6 euro biletów dobowych, obowiązujących na wszystkie linie.

Przy okazji poprzednich alarmów smogowych miasto wprowadzało darmową komunikację. Teraz jednak ratusz, zarządzany przez lewicową Anne Hidalgo, spiera się w tej kwestii z radnymi regionu Ile-de-France (w większości prawicowymi), którzy nie zgadzają się na taki sposób walki ze smogiem. Jeden bilet w stałej cenie, jest rozwiązaniem kompromisowym. Jeden dzień darmowej komunikacji kosztuje Paryż 4 mln euro.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5