Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Paryż. Naklejki drugim etapem walki z samochodami i smogiem

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-01-24 14:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Paryż. Naklejki drugim etapem walki z samochodami i smogiem
Paryżfot. Taxiarchos228, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Od ubiegłego poniedziałku każdy samochód jeżdżący po paryskiej stolicy musi posiadać na szybie jedną z sześciu naklejek, która wskazuje w jakim zakresie spełnia standardy dotyczące zanieczyszczeń powietrza. To kolejny etap samochodowej rewolucji prowadzonej przez panią mer Anne Hidalgo, po zeszłorocznym zakazie ruchu w dni robocze dla ponad dwudziestoletnich aut. Za to stolica Francji wycofała się z darmowej komunikacji.

Paryż zmaga się ze smogiem w nie mniejszym stopniu niż Warszawa czy Kraków, a jego tegoroczne stężenie uważa się za największe od wielu lat. Od zeszłego roku jednak sukcesywnie wprowadzane są zmiany mające ograniczyć ruch samochodowy we francuskiej stolicy. W zeszłym roku wyznaczono tzw. Paryską Strefę Ekologiczną (Zone de Circulation Restreinte) obejmującą centrum miasta. Dodatkowo, w przypadku smogu, miasto wprowadza obostrzenia w ruchu pojazdów w obszarze ograniczonym autostradą A86, czyli obejmującą zdecydowaną większość administracyjnego Paryża. Podstawą są właśnie naklejki, co paryżanie właśnie testują.

Od pół roku bez najstarszych aut

Od połowy zeszłego roku w dni robocze między 8. a 20. samochody starsze niż dwudziestoletnie w ogóle nie mogą jeździć w strefie. Ryzykują mandatem. To był pierwszy etap zmian, który choć raczej mało dotkliwy (tak starych aut jest w okręgu paryskim ok. 1 proc.) i tak wzbudził protesty kierowców.
Ponad dwudziestoletnie samochody w ogóle nie kwalifikują się by otrzymać jedną z naklejek na samochód. Naklejki Crit’Air rozprowadzano przez ostatnie pół roku. Każdy właściciel samochodu, za 4 euro, otrzymywał jedną z sześciu naklejek na samochód wskazującą na jakim paliwie jeździ i jaką normę spalania spełnia jego auto.



Naklejka zielona, bez numeru, przysługuje samochodom elektrycznym i hybrydowym. Fioletowa z numerem 1, przeznaczona jest dla aut na benzynę, spełniających normę emisji spalin Euro 5 i 6 (nie starszych niż z 2011 r.). Żółta z numerem 2 – dla aut na benzynę (wyprodukowanych między 2006 a 2010 r.) spełniających normę Euro 4 oraz dla aut z silnikiem diesla (nie starszych niż z 2011 r.), spełniających normę Euro 5 i 6. Pomarańczowa z numerem 3 – dla aut na benzynę (wyprodukowanych między 1997 a 2005 r.) spełniających normę Euro 2 i 3, oraz dla diesli (wyprodukowanych między 2006 a 2010 r.) spełniających normę Euro 4. Brązowa z numerem 4 – dla aut z silnikiem diesla (wyprodukowanych między 2001 a 2005 r.) spełniających normę Euro 3. Szara z numerem 5 – dla aut z silnikiem diesla (wyprodukowanych między 1997 a 2000 r.) spełniających normę Euro 2.

Poruszanie się po Paryżu autem bez naklejki grozi mandatem w wysokości nawet 135 euro. Od tego poniedziałku z powodu smogu, w granicach A86, w ogóle nie mogą się poruszać auta z naklejką o numerze 5 i połowa tych z naklejką „4” (parzyste rejestracje w poniedziałek, nieparzyste dziś) złamanie tego zakazu też grozi mandatem. Tylko auta oznaczone cyframi 1–3 oraz „zielone” mogą się poruszać bez ograniczeń.



Restrykcje obejmują też obcokrajowców o czym warto pamiętać wybierając się do Paryża. Inna sprawa, że policjantom póki co powiedziano, by samochody bez naklejek na razie traktować ulgowo i raczej pouczać. Mimo, że na przystosowanie się do zmian kierowcy mieli 6 miesięcy, większość z nich wciąż ich nie ma.

Komunikacja smogowa już nie darmowa

Poza oklejeniem samochodów władze Paryża walczą ze smogiem zachęcając mieszkańców miasta do korzystania z transportu publicznego. Tym razem jednak nie jest ona darmowa. Od poniedziałku paryżanie mogą korzystać z kosztujących 3,6 euro biletów dobowych, obowiązujących na wszystkie linie.

Przy okazji poprzednich alarmów smogowych miasto wprowadzało darmową komunikację. Teraz jednak ratusz, zarządzany przez lewicową Anne Hidalgo, spiera się w tej kwestii z radnymi regionu Ile-de-France (w większości prawicowymi), którzy nie zgadzają się na taki sposób walki ze smogiem. Jeden bilet w stałej cenie, jest rozwiązaniem kompromisowym. Jeden dzień darmowej komunikacji kosztuje Paryż 4 mln euro.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Smog. Kiedy w Warszawie będzie darmowa komunikacja. Wyjaśniamy

Komunikacja

Smog. Kiedy w Warszawie będzie darmowa komunikacja. Wyjaśniamy

Jakub Dybalski 18 stycznia 2017

Jak Oslo walczy ze smogiem? Zakaz samochodów we wtorek i środę

Przestrzeń

Jak Oslo walczy ze smogiem? Zakaz samochodów we wtorek i środę

Jakub Dybalski 17 stycznia 2017

Warszawa: Za 60-80% zanieczyszczeń odpowiada transport drogowy

Przestrzeń

Warszawa: Za 60-80% zanieczyszczeń odpowiada transport drogowy

Witold Urbanowicz 15 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS