Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyńskie tramwaje pojadą 70 km/h. Kosztem rozjazdów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Olsztyńskie tramwaje pojadą 70 km/h. Kosztem rozjazdów
fot. MJ
Powstający właśnie system tramwajowy w Olsztynie będzie najnowocześniejszym w Polsce. Wszystko wskazuje także, że rozwiązania zaimplementowane w Olsztynie pozwolą tramwajom uzyskać prędkość nawet do 70 km/h. Pokonanie trasy w kwadrans wydaje się zatem coraz bardziej prawdopodobne. Osiągnięcie tak dobrego wyniku wymusza jednak rezygnację z rozjazdów na trasie, które mogłyby być wykorzystywane w razie awarii.

Powstający w Olsztynie system tramwajowy będzie miał około 11 kilometrów i stanowić będzie – niczym metro w Warszawie – komunikacyjny kręgosłup miasta. Komentatorów i obserwatorów inwestycji zastanawia jednak brak rozjazdów międzytorowych, które mogłyby przydać się w razie wypadku czy awarii. Może to obniżyć elastyczność nowej sieci – tym bardziej, że dwukierunkowe tramwaje nie muszą dojeżdżać do przystanku końcowego, by zmienić kierunek.

Rezygnacja z łączników międzytorowych ma jednak swoje pozytywne konsekwencje. Jak się okazuje, kosztem rozjazdów tramwaje będą mogły rozwijać wyższą prędkość. – Zastosowane takiego rozwiązania w Olsztynie proponowali projektanci, którzy zajmowali się m.in. torowiskami w Łodzi i Krakowie – wyjaśnia Patryk Pulikowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna. – Wskazali oni, że zastosowanie rozjazdów przy tej długości sieci spowolniłoby olsztyńskie tramwaje. Tymczasem – dla przykładu – między przystankami wzdłuż al. Sikorskiego nasz tramwaj mógłby pojechać nawet 70 km/h. Także będzie to bezpieczny, wygodny i szybki środek transportu – dodaje.

Miasto przygotowało się także na wszelkiego rodzaje awarie, które mogą spotkać tramwaje. – MPK kupuje pojazdy, dzięki którym będzie można sprawnie reagować w przypadku awaryjnych sytuacji na torowisku– wyjaśnia rzecznik. Dokładnie chodzi o kupiony w lipcu dwudrogowy pojazd do naprawy urządzeń na dachu tramwaju i likwidacji awarii tramwaju na trasie. Wartość zamówienia sięga nieco ponad milion złotych. Jednak tabor olsztyński wzbogaci się także o dźwig do wkolejania tramwajów oraz podnośnik do naprawy uszkodzeń trakcji zasilającej tramwaje. A wszystko za 3,5 mln złotych. Poza tym warto pamiętać, że każdy z olsztyńskich tramwajów jest przystosowany do holowania innego pojazdu.

Miasto kupiło cztery rozjazdy nakładkowe, które będą wykorzystywane w przypadku poważniejszych awarii tramwajów albo przy okazji konserwacji lub remontu jakiegoś odcinka torowiska. Pozwolą one przekierować ruch na sąsiedni tor. Obecnie składowane są w zajezdni. – Ich montaż zajmuje kilka godzin – wyjaśnia Pulikowski.

Do zakończenia olsztyńskiej inwestycji pozostało już niewiele ponad miesiąc. Tymczasem miasto stara się uporać z opóźnieniem, jakie firma Torpol ma na odcinku C wzdłuż ulicy Kościuszki. Cały czas wcielany jest w życie program naprawczy. Do pracy zatrudniane są kolejne firmy, jak m.in. Strabag oraz Sanbud, które mają pomóc w nadgonieniu harmonogramu. Problem stanowią przede wszystkim sieci podziemne, które nie są zaznaczone na mapach.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5