Częstochowa kupuje właśnie dziesięć tramwajów z opcją na kolejne pięć. Od warunków przetargu odwołuje się Newag, który twierdzi, że doświadczenie w zakresie dostaw pięciu tramwajów jest zbyt wygórowane względem przedmiotu zamówienia. Firma przekonuje, że choć zrealizowała w okresie ostatnich trzech lat dostawę jednego tramwaju, to posiada odpowiednie know-how, by podjąć się realizacji zadania.
Przedmiotem przetargu ogłoszonego przez częstochowskie MPK jest
dostawa dziesięciu nowych tramwajów. Postępowanie zawiera opcję na zakup do pięciu kolejnych tramwajów. Zgodnie z zamówieniem wszystkie pojazdy mają być przegubowe, wieloczłonowe, jednokierunkowe i niskopodłogowe. Tramwaj o długości 28-32 m musi być złożony z 3-5 członów połączonych przegubami.
Od specyfikacji zamówienia odwołanie złożył Newag. Zarzucił zamawiającemu określenie warunków udziału w postępowaniu w zakresie doświadczenia w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia i utrudniający uczciwą konkurencję. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi warunkami startować mogą firmy, które wykonały należycie co najmniej jedną dostawę łącznie pięciu tramwajów o wartości min. 35 mln z brutto. Newag postuluje, by wymagane doświadczenie ograniczyć do jednego pojazdu.
Newag wskazuje, że w ramach działalności dostarcza również tramwaje i chce wziąć udział w częstochowskim przetargu. Specyfikacja mu jednak to uniemożliwia. Newag wskazuje, że wymóg doświadczenia w zakresie pięciu tramwajów w przetargu, w którym zamówienie podstawowe obejmuje dziesięć sztuk, jest zbyt wygórowane. Zdaniem Newagu już jedna dostawa tramwaju świadczy o posiadaniu zdolności technicznych i zawodowych niezbędnych do wykonania umowy.
Ponadto producent wskazuje na stosunkowo niewielką grupę podmiotów konkurujących na rynku, wymieniając oprócz siebie (w konsorcjum z innymi podmiotami) także Pesę i Solarisa (samodzielnie bądź z Stadlerem). Newag nie wspomina przy tym o Modertransie. Jednocześnie twierdzi, że niewielki wolumen zamówienia sprawia, że zagraniczne podmioty tym postępowaniem się nie zainteresują.
Newag podkreśla, że „posiada zakład produkcyjny i odpowiedni know-how, o czym świadczy dostawa jednego tramwaju produkcji odwołującego oraz dostawa kilkuset innych pojazdów szynowych w ostatnich trzech latach”.