Pętla indukcyjna w Punkcie Obsługi Klienta oraz tłumaczenia materiałów wideo na język migowy – to rozwiązania mające ułatwić korzystanie z łódzkiej komunikacji zbiorowej osobom z dysfunkcjami narządu słuchu. Zostały opracowane przez MPK we współpracy z przedstawicielami Polskiego Związku Głuchych oraz Spółdzielni Socjalnej FADO. Przewoźnik od dawna usiłuje dostosować standard swoich usług do potrzeb pasażerów z różnymi niepełnosprawnościami.
Część ważnych dla głuchych i słabosłyszących pasażerów materiałów wideo zamieszczonych na stronie internetowej MPK oraz na portalu YouTube została przetłumaczona na język migowy. – Chodzi o informacje na temat przepisów taryfowych oraz tzw. Mini Poradnik MPK-Łódź, w którym zebrano odpowiedzi na najczęściej zadawane przez pasażerów pytania. Przetłumaczono również materiał dotyczący najważniejszych informacji związanych z zakupem i kontrolą biletów – wyjaśnia rzecznik przewoźnika Sebastian Grochala. Na kanale MPK-Łódź na YouTube powstała ponadto specjalna playlista „Migamy o MPK-Łódź”.
Łatwiej w punkcie obsługi
Do potrzeb pasażerów słabosłyszących dostosowano również Punkt Obsługi Klienta MPK-Łódź przy Tramwajowej 6. – Został on wyposażony w tak zwaną pętlę indukcyjną, czyli system wspomagania słuchu. Umożliwia on osobie niedosłyszącej odbiór nieskazitelnie czystego i wyraźnego dźwięku przez cewkę telefoniczną, w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy – mówi Grochala.
Według danych Polskiego Związku Głuchych osób głuchych jest w Łodzi około 2000. – Część z nich codziennie korzysta z usług MPK-Łódź. Przewoźnik postanowił wdrożyć rozwiązania, które w założeniu mają pomóc osobom z problemami słuchu korzystać z komunikacji miejskiej – mówi rzecznik MPK, zastrzegając, że do tej pory uwag z ich strony właściwie nie odnotowano.
Najgorzej z tramwajami, ale...
Rzecznik podkreśla, że ułatwienia dla pasażerów głuchych i słabosłyszących to tylko jeden z elementów przyjaznej wobec osób niepełnosprawnych polityki przewoźnika. Praktycznie cały, z wyjątkiem 30 przegubowych Mercedesów Conecto z 2006 r., tabor autobusowy MPK to pojazdy niskopodłogowe, najczęściej wyposażone w rampy dla wózków i funkcję przyklęku. Powoli podnosi się także odsetek częściowo lub całkowicie niskopodłogowych tramwajów (na ten rok spółka planuje modernizację w taki sposób aż sześciu wagonów M8C, w najbliższych latach mają zostać kupione łącznie 42 nowe pojazdy).
– Dla osób niedowidzących i niewidomych bardzo pomocna jest informacja głosowa o numerze linii i kierunku. Osoba niewidoma będąca na przystanku, wyposażona w specjalnego pilota, usłyszy, jakiej linii tramwaj podjechał. Takie urządzenie osoba niewidoma może otrzymać od Okręgu Łódzkiego Polskiego Związku Niewidomych – informuje rzecznik. Od kilku lat do potrzeb osób niewidomych są dostosowywane także modernizowane przystanki.