Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mobilisowi zależy teraz na umowach o pracę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Mobilisowi zależy teraz na umowach o pracę
fot. Mobilis
Z nowym kontraktem na przewozy po Warszawie ZTM w kontrakcie zawarł szczegółowo bardzo wiele warunków. Wszystko po to, żeby nie dochodziło do wcześniejszych absurdów, gdy pasażerów woziła osoba, która nie zna topografii miasta albo – o zgrozo – nie potrafi mówić po polsku. Dzisiaj Mobilis chwili się, że wszyscy kierowcy oddelegowani do obsługi nowych kontraktów posiadają umowy o pracę. I jak przyznaje przewoźnik, dla firmy jest to teraz nawet lepsze rozwiązanie.

We wtorek, 9 sierpnia, na warszawskie ulice wyjechało 100 nowych autobusów. Firma Mobilis rozpoczęła przewozy w ramach rozpoczynającego się 7,5-letniego kontraktu (więcej o przygotowaniu tutaj). Jest wiele czynników, które wyróżniają obecne zadania od pozostałych. Jednym z nich jest kwestia, że kierowcy, którzy mają realizować nowy kontrakt autobusowy, musieli uzyskać stosowne dopuszczenie ze strony zamawiającego, tzw. certyfikat. – Zamawiający sprawdzał na ile personel jest w stanie efektywnie i bezpiecznie oraz zgodnie z wymaganiami zamawiającego operować w aglomeracji warszawskiej – mówi Dariusz Załuska, prezes Mobilisu. – Kluczowym elementem firmy przewozowej są zasoby ludzkie. Tymi zasobami jesteśmy w stanie dostarczyć pewne usługi. Hardware dostarczają nam producenci autobusów, natomiast ktoś tym autobusem musi operować zgodnie z określonymi wymaganiami – dodaje.

Zadbano także, żeby kierowcy mieli wreszcie jednolite umundurowanie. Dodatkowo Mobilis musiał zatrudnić kolejnych kierowców do obsługi nowych kontraktów. – Przyjmuje się, że na 100 autobusów w ruchu potrzeba między 2,5 do 2,6 kierowcy na pojazd. Mamy certyfikowanych 300 kierowców, bo realizujemy także inne zadania – wyjaśnia Załuska.

Certyfikacja to jedna z głównych nowości, którą wprowadził ZTM. Dzięki temu zamawiający chciał uniknąć absurdów związanych z kierowcami, gdy ci kompletnie nie znali topografii miasta lub nawet języka polskiego. – Trochę obawialiśmy się o certyfikacje kierowców, bo wiadomo, że element ludzki jest w tym wszystkim chimeryczny i on występuje po obu stronach – certyfikującego i certyfikowanego – zaznacza Załuska. Jak jednak dodaje, operacja ta przeszła sprawnie i obyło się bez większych problemów.

„Wschodni” kierowcy

Obawy pasażerów i pracowników ZTM-u budziły do tej pory przede wszystkim przypadki, kiedy kierowcy autobusów pochodzili zza wschodniej granicy – zwłaszcza z Ukrainy, bo to oni najczęściej zatrudniani byli przez prywatnych przewoźników. – Jeżeli chodzi o politykę zatrudnienia, to generalnie wiadomo, że dzisiaj nie jest tajemnicą, że w całej Polsce brakuje kierowców i staramy się ich pozyskać z różnych obszarów. Rynek warszawski jest trudnym rynkiem, nie mniej do tych nowych kontraktów delegujemy oczywiście kierowców sprawdzonych, którzy u nas już trochę pracowali i mamy przekonanie, że te zadania będą obsługiwali w sposób odpowiedni – przekonuje prezes Mobilisu.

Załuska wskazuje przy tym również na wystąpienie nietypowej sytuacji z punktu widzenia zatrudnienia. – Pierwotnie wygrane przez Mobilis kontrakty miały być na tak zwaną wymianę, czyli kończy się stary i wchodzi nowy. To powodowało, ze pewna liczba zapotrzebowania na kierowców miała być w miarę stała, natomiast w wyniku przeciągania się wyboru i podpisania umowy, doszło do takiej sytuacji, że nastąpiło nałożenie się na siebie kontraktów. To sprawiło, że okresowo potrzebujemy znacznej liczby kierowców. Trudno tu byłoby się posiłkować rezerwami z rynku lokalnego, bo ich tu po prostu nie ma. Okresowo więc będziemy się posiłkować kierowcami z innych krajów, ale nie do tego kontraktu – podkreśla.

Ogólnie Mobilis w Warszawie zatrudnia ponad 300 kierowców. Nowością jest także zmiana podejścia w formie zatrudniania własnych pracowników. Jak podkreśla Załuska, przewoźnikowi zależy teraz na jak największej liczbie umów o pracę. ZTM wprawdzie podał w specyfikacji pewien wskaźnik osób zatrudnionych na etat, jednak Mobilis zdecydował się na ten parametr co do praktycznie całej kadry obsługującej nowe kontrakty.

– Wcześniej była istotna różnica dla pracodawcy w koszcie przy zatrudnieniu na umowę cywilno-prawną i na umowę o pracę. Dzisiaj praktycznie nie ma tej różnicy. Już od ponad roku zachęcamy kierowców do przejścia na etat. Część z nich skorzystała, a część uznała, że dotychczasowa forma jest dla nich lepsza i bardziej elastyczna, to nie ulega wątpliwości. Natomiast z punktu widzenia Mobilisu, dla nas nie jest to dobra forma. Preferujemy teraz zatrudnienia na umowę o pracę, bo to daje nam, jako pracodawcy, stabilizację – mówi Dariusz Załuska.

Tańsi, ale lepsi


Przy okazji prezentacji swojej nowej zajezdni przewoźnik został zapytany, jak duże stawki oferuje własnym kierowcom za pracę. – Stawki mamy akceptowalne przez kierowców – nadmienił Załuska. – Nie należymy do najlepszych płatników w Warszawie, bo wiadomo, że do tych należą Miejskie Zakłady Autobusowe. Średnia stawka wynagrodzenia za kilometr jaką płaci zamawiający MZA jest prawie 30% wyższa od naszej. W związku z tym, wynagrodzenia naszych kierowców są relatywnie niższe – dodaje prezes. Konkretne kwoty jednak nie padły.

Załuska wskazał jednak przy tym na atuty pracy w Mobilisie. – Oferujemy naszym pracownikom lepsze warunki pracy, bo mamy bardziej homogeniczny tabor i generalnie nowszy niż MZA. U nich gdzieniegdzie jeździ nawet trochę Jelczy. My oferujemy również większy komfort pracy i bardziej elastyczne podejście do wymagań kierowców – wymienia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od 1 stycznia nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice

Przestrzeń

Od 1 stycznia nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice

Redakcja/inf. pras. 06 grudnia 2022

Związkowcy: Jesteśmy od jeżdżenia, nie liczenia pasażerów

Komunikacja

Pierwsze nowe autobusy Mobilisu już we Wrocławiu

Komunikacja

Pierwsze nowe autobusy Mobilisu już we Wrocławiu

Janusz Krzeszowski 04 stycznia 2020

Wrocław wybrał Mobilisa jako podwykonawcę MPK

Komunikacja

Wrocław wybrał Mobilisa jako podwykonawcę MPK

Jakub Dybalski 07 września 2019

Mobilis zamyka wszystkie PKS-y: Ostróda, Mława, Mrągowo

Komunikacja

Piotrków Trybunalski: PKS nie kursuje, Mobilis utrzymuje dworzec

Komunikacja

Zobacz również:

Od 1 stycznia nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice

Przestrzeń

Od 1 stycznia nowe autobusy wyjadą na bydgoskie ulice

Redakcja/inf. pras. 06 grudnia 2022

Związkowcy: Jesteśmy od jeżdżenia, nie liczenia pasażerów

Komunikacja

Pierwsze nowe autobusy Mobilisu już we Wrocławiu

Komunikacja

Pierwsze nowe autobusy Mobilisu już we Wrocławiu

Janusz Krzeszowski 04 stycznia 2020

Wrocław wybrał Mobilisa jako podwykonawcę MPK

Komunikacja

Wrocław wybrał Mobilisa jako podwykonawcę MPK

Jakub Dybalski 07 września 2019

Mobilis zamyka wszystkie PKS-y: Ostróda, Mława, Mrągowo

Komunikacja

Piotrków Trybunalski: PKS nie kursuje, Mobilis utrzymuje dworzec

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5