Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro częściej, szybciej, bez semaforów. Trwają nocne testy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Od września, dzięki wyłączeniu semaforów i podniesieniu prędkości, pociągi na I linii metra będą mogły jeździć w mniejszych odstępach. System SOP-2W, w który są wyposażone składy, jest w pełni certyfikowany i umożliwia zejście docelowo do częstotliwości 2 min. Teraz – głównie nocą – trwają intensywne testy, w których mieliśmy okazję uczestniczyć.

W metrze od jesieni wielka zmiana. Semafory w tunelach na I linii zostaną na stałe wyłączone, a ruch pociągów będzie się odbywał w oparciu o system SOP-2W z sygnalizacją kabinową, który umożliwia prowadzenie składów w mniejszych odstępach. – Zmiany, które zostały wprowadzone, pozwalają na to, że pociągi będą poruszały się z większą prędkością – maksymalnie 80 km/h. Z punktu widzenia pasażera mamy zwiększenie liczby pociągów. W tej chwili na linii poruszają się 33 pociągi w godzinie szczytu. Przewidujemy, że od 1 września będzie to 36 składów – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Teraz w wybrane noce są prowadzone testy – z wyłączonymi semaforami i podniesioną prędkością. Co prawda nie ma pasażerów, ale składy normalnie zatrzymują się na stacjach, odjeżdżając płynnie co 2 minuty. To jednak docelowa częstotliwość, do której metro będzie schodzić stopniowo – na razie liczba składów w ruchu w godzinach szczytu zostanie zwiększona do 36. To powinno dać – według zapewnień władz miasta – częstotliwość 2 minuty 30 sekund, choć de facto przy tej liczbie składów czas następstwa może się zbliżyć do 2 minut 20 sekund. – Żeby jeździć z częstotliwością co 2 minuty trzeba wprowadzić do tunelu 42 pociągi. Infrastruktura jest na to przygotowana, a system sprawdzony – zapewnia Jerzy Lejk. W dodatku SOP-2W, w oparciu o który będzie prowadzony ruch, ma już bezterminowe dopuszczenie do użytkowania.

Odbyły się też pierwsze jazdy w ruchu pasażerskim – w dwie ostatnie weekendowe noce pociągi po godz. 0:30 odjeżdżały przy wyłączonych semaforach. Stopniowo zmiany mają być rozszerzane także na inne pory dni – tak, jak to miało miejsce na II linii metra.


fot. WU

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jakie znaczenie mają zmiany w prowadzeniu ruchu pociągów, które są wdrażane na I linii metra?

Piotr Kozłowski, dyrektor ds. przewozów w Metrze Warszawskim:
Doszliśmy do pewnej wydolności I linii w postaci 33 pociągów w ruchu. Dołożenie jakiegokolwiek dodatkowego składu przy blokadzie samoczynnej dwustawnej jest w tej chwili już niemożliwe. SOP umożliwia nam jazdę z częstotliwością, dla której była projektowana I linia, czyli czasem następstwa wynoszącym 90 sekund. Mamy więc jeszcze dużo możliwości zejścia od obecnej częstotliwości 2 min. 30 sekund.

Dla mnie kluczowa jest płynność ruchu. Jeśli maszynista ma do dyspozycji większą prędkość, to może nadgonić pewne opóźnienia (np. powstałe w wyniku dłuższego postoju na stacji czy blokowania drzwi). Przy przejściu z 60 do 80 km/h oszczędzamy na jedno kółko trzy minuty – o tyle skróci się czas przejazdu pomiędzy stacjami końcowymi.

Na czym dokładnie polegają odbywające się teraz testy?

Dla nas, Służby Ruchu, służą przede wszystkim przygotowaniu do opracowania nowego rozkładu jazdy, ponieważ zmienią się nieznacznie czasy przejazdu. Również w przypadku personelu prowadzenia ruchu mamy taką samą sytuację jak na II linii – wyłączenie semaforów to dosyć istotna zmiana, do której trzeba przygotować odpowiednio pracowników.

Czy takie testy odbywają się teraz co noc?

Nie mamy aż tak dużych możliwości, gdyż w nocy odbywają się także różne prace czy przeglądy. W ciągu tygodnia do takich jazd wykorzystujemy więc jedną noc. W tej chwili, od dwóch weekendów, ćwiczymy też – po godz. 0:30, gdy przechodzimy na czas następstwa co 15 minut – jazdy nocne z pasażerami. Jeśli podróżni tego nie zauważyli, to bardzo dobrze – znaczy, że wszystko sprawnie działa.

Jak się zmieni rozkład?

Wszystko będzie zależało od ostatecznych uzgodnień z Zarządem Transportu Miejskiego co do zamówionej wielkości pracy przewozowej. Rozmowy powinny zostać dograne w sierpniu. Na pewno pociągów będzie więcej i czas oczekiwania będzie lepszy niż dotychczasowy.


fot. WU


fot. WU


fot. WU
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Co gubią pasażerowie w metrze?

Komunikacja

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 18 sierpnia 2023

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Przestrzeń

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 21 lipca 2023

Metro szuka oszczędności. Droga energia oznacza katastrofę

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Co gubią pasażerowie w metrze?

Komunikacja

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 18 sierpnia 2023

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Przestrzeń

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 21 lipca 2023

Metro szuka oszczędności. Droga energia oznacza katastrofę

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5