Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lwów otworzył nową linię tramwajową

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Lwów otworzył nową linię tramwajową
fot. tram.lviv.ua
Zgodnie z zapowiedziami dzisiaj (17 listopada) uroczyście otworzono nową trasę tramwajową we Lwowie. Obsługuje ona Sychów, będący jedną z większych sypialni miasta. Jej zrealizowanie było możliwe dzięki wsparciu środków zewnętrznych.

Lwów wzbogacił się o nowy odcinek trasy tramwajowej – wzdłuż Stusa i prospektu Czerwonej Kaliny do dzielnicy Sychów. Dzisiaj o godz. 12:30 na krańcu przy Kinie Dowżenki i skrzyżowaniu z ulicą Sichowską odbyła się uroczystość otwarcia trasy, a od około godz. 13:30 mogą z niej korzystać lwowianie. Dla mieszkańców przewidziano szereg atrakcji, w tym możliwość wygrania biletu miesięcznego.

Po trasie, między kinem Dowżenki a place Sobornym, kursuje nowo uruchomiona linia nr 8, do obsługi której skierowano dziesięć tramwajów – przede wszystkim nowe, niskopodłogowe Elektrony i zmodernizowane Tatry. Pierwszy tramwaj z centrum wyrusza o 6:10, a ostatni o 23:27. Z Sychowa pierwszy odjazd zaplanowano natomiast o 6:32, a ostatni o 23:48. Tramwaje kursują co 5-6 minut.

Do końca roku ma zostać oddany dalszy odcinek trasy – wzdłuż prospektu Czerwonej Kaliny do krańca przy ulicy Wiernadskiego. Tutaj prace przedłużyły się z uwagi na opóźnioną likwidację bazaru Santa Barbara. Do obsługi trasy potrzeba będzie 13 wozów. Wtedy też zostaną wydłużone godziny kursowania – pierwszy tramwaj z Sychowa wyruszy o 6:11, a ostatni o 0:05. Czas przejazdu do centrum wyniesie 25-30 minut.

Nowa, 5,4-kilometrowa linia, składająca się z 11,5 km toru pojedynczego, stanowi przedłużenie linii nr 4 dojeżdżającej do pętli Akademia Mystestw (Sztuki) przy ulicy Święcickiego. Niestety, nie cała nowa trasa jest wydzielona. Na pierwszym odcinku torowisko ułożono w jezdni, na wspólnym pasie z samochodami. Dopiero w ciągu prospektu Czerwonej Kaliny tramwaj będzie miał wydzielone torowisko (ok. 3,2 km). Powstały 24 platformy przystankowe, z czego 18 jest dostosowa do potrzeb osób niepełnosprawnych. Po drodze znajdują się trzy pętle pośrednie – na skrzyżowaniu Stusa i Święcickiego, Czerwonej Kaliny i Uhorskiej oraz Czerwonej Kaliny i Sychowskiej. W ciągu prospektu Czerwonej Kaliny tramwaj będzie miał wydzielone torowisko (ok. 3,2 km).  Do obsługi trasy zakupiono siedem niskopodłogowych tramwajów Elektron lokalnej firmy Elektrontrans. W sumie Lwów ma więc dziewięć tramwajów tej marki.

Sychów, leżący na południu Lwowa, jest jedną z większych dzielnic miasta. Zamieszkuje ją 150 tys. mieszkańców. Nic dziwnego, że od lat podnoszona jest kwestia poprawy dojazdu i lepszego skomunikowania sypialni. Jeszcze w latach 80. XX w., czyli okresie intensywnego rozwoju osiedla, pojawiła się koncepcja budowy szybkiego tramwaju. Była to jednak inwestycja trudna do zrealizowania w ówczesnej sytuacji polityczno-gospodarczej.

Kolejne przymiarki do budowy trasy do dzielnicy Sychów uczyniono w 2008 r. Położono wówczas 180 metrów torów w ciągu ulicy Wasylja Stusa w pobliżu pętli Akademia Mystestw (Sztuki) i inwestycja, z powodów finansowych, została wstrzymana. Realizacja trasy otrzymała ponowie zielone światło w 2011 r., gdy miasto pozyskało środki zewnętrzne na realizację inwestycji. Lwów otrzymał 12 mln euro z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, grant niemieckiego rządu na kwotę 5 mln euro i pomoc techniczną UE na kwotę 1,5 mln euro. Z własnego budżetu musi dołożyć 8,850 mln euro. Prace wznowiono w 2014 r.

Na tym nie kończą się plany Lwowa. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił kredytu w wysokości 200 mln euro na projekty komunikacyjne w ponad 10 miastach ukraińskich. Lwów otrzymał środki w wysokości 39 mln euro, z czego 18 mln zł ma być przeznaczony na tzw. elektrotransport.  W latach 2017-2020 powstać mają m.in. dwie linie trolejbusowe – od Stryjskiej przez Chutorówki do centrum handlowego Szuwar (2,2 km) oraz od dworca autobusowego przy Stryjskiej do centrum handlowego King Cross Leopolis (3,4 km). Oprócz tego zostaną wyremontowane tory w ciągu trzech ulic (4,5 km) – na ul. Szewczenki na odcinku od Chorwackiej do Kowcza, na pl. Iwana Franki i ul. Witowskiego, a także ul. Bandery. Miasto zakupi dziewięć tramwajów i 50 autobusów.

Poza tym planuje się, tym razem ze środków EBOiR, budowę linii tramwajowej od krańca przy ulicy Wiernadskiego na Sychowie do dworca autobusowego na skrzyżowaniu Stryjskiej i Wiernadskiego (ok. 4 km). W dalszej kolejności tramwaj miałby pojechać Stryjską, Truskawiecką do niedokończonego wiaduktu tramwajowego na Księżnej Olgi. Przy wsparciu EBOiR przewiduje się także zakup 35 trolejbusów i 65 autobusów, wprowadzenie elektronicznego systemu opłat oraz remont zajezdni trolejbusowej i tramwajowej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy z nowych tramwajów już we Lwowie

Komunikacja

Pierwszy z nowych tramwajów już we Lwowie

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2021

Lwów rozbuduje sieć tramwajową

Przestrzeń

Lwów rozbuduje sieć tramwajową

Witold Urbanowicz 12 września 2020

Lwów z umową na 10 nowych tramwajów

Przestrzeń

Lwów z umową na 10 nowych tramwajów

Witold Urbanowicz 02 września 2020

Lwów. Wizja modernizacji transportu w zawieszeniu

Komunikacja

Lwów. Wizja modernizacji transportu w zawieszeniu

Witold Urbanowicz 04 czerwca 2020

Lwów z ofertą na 10 tramwajów

Komunikacja

Lwów z ofertą na 10 tramwajów

Witold Urbanowicz 09 kwietnia 2020

Zobacz również:

Pierwszy z nowych tramwajów już we Lwowie

Komunikacja

Pierwszy z nowych tramwajów już we Lwowie

Przemysław Farsewicz 11 grudnia 2021

Lwów rozbuduje sieć tramwajową

Przestrzeń

Lwów rozbuduje sieć tramwajową

Witold Urbanowicz 12 września 2020

Lwów z umową na 10 nowych tramwajów

Przestrzeń

Lwów z umową na 10 nowych tramwajów

Witold Urbanowicz 02 września 2020

Lwów. Wizja modernizacji transportu w zawieszeniu

Komunikacja

Lwów. Wizja modernizacji transportu w zawieszeniu

Witold Urbanowicz 04 czerwca 2020

Lwów z ofertą na 10 tramwajów

Komunikacja

Lwów z ofertą na 10 tramwajów

Witold Urbanowicz 09 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5