Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Londyn. Kierowcy najstarszych aut zapłacą 10 funtów dziennie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-02-22 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Londyn. Kierowcy najstarszych aut zapłacą 10 funtów dziennie
Londynfot. Colin and Kim Hansen
Burmistrz Londynu Sadiq Khan zapowiedział wprowadzenie od 23 października dodatkowej opłaty dla najstarszych samochodów za poruszanie się w strefie płatnego wjazdu (CCZ). Samochody, których silniki nie spełniają normy Euro 4, czyli w praktyce starsze niż 11-letnie, zapłacą za wjazd do strefy dodatkowo po 10 funtów.

Opłata, nazywana T-charge, była konsultowana od połowy zeszłego roku. Londyńska Congestion Charge Zone została utworzona 14 lat temu i obejmuje centrum miasta. Ma na celu ograniczenie tam ruchu samochodowego. Dziś auta płacą jednorazowo za wjazd w ten obszar 11,5 funta. Opłata jest pobierana od poniedziałku do piątku dzięki systemowi kamer identyfikującemu samochody a kary za nieuregulowanie jej w terminie potrafią sięgnąć prawie 200 funtów.

Od października samochody, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 4, czyli w praktyce te zarejestrowane przed 2006 r., zapłacą o 10 funtów więcej, czyli 21,5 funta za każdy dzień powszedni, w którym wjadą do strefy między 7:00 rano a 6:00 po południu.

– To szokujące, że żyjemy w mieście, w którym powietrze jest tak toksyczne, że wiele naszych dzieci z tego powodu ma problem z chorobami płuc. Jeśli dziś nie przeprowadzimy poważnych zmian, to w przyszłości nie będziemy w stanie zadbać o zdrowie członków naszych rodzin – tłumaczył burmistrz, cytowany przez „Guardiana”.

Na stronie Transport for London, które jest odpowiedzialne za pobieranie opłat, każdy kierowca może sprawdzić, czy jego samochód spełnia kryteria, które kwalifikują go do opłaty. Szacuje się, że T-charge dotknie właścicieli ok. 10 tys. samochodów.

Londyn zmaga się z problemem zanieczyszczonego powietrza od lat. Brytyjski rząd już dwa lata temu przegrał przed Sądem Najwyższym spór z jedną z organizacji pozarządowych, która zarzuciła mu bezczynność w sytuacji gdy miasta nie spełniają unijnych wymogów dotyczących czystości powietrza. To grozi nie tylko zdrowiu obywateli, ale też ewentualnymi wysokimi karami ze strony Komisji Europejskiej.

Khan zainicjował konsultacje w sprawie opłaty w czerwcu zeszłego roku w jednym ze szpitali dziecięcych przy Great Ormond Street w Londynie. – Te działania są bardzo ważne. To świetna wiadomość dla dzieci, ich rodziców i naszych lekarzy. Dzieci mieszkające w strefach smogu czterokrotnie częściej cierpią w późniejszym wieku na niewydolność płuc. Poprawa jakości powietrza zatrzymuje, a nawet cofa ten proces – mówił wtedy dyrektor szpitala, dr Peter Steer. Według szacunków zanieczyszczenie powietrza każdego roku jest przyczyną 40 tys. przedwczesnych zgonów w Wielkiej Brytanii.

Londyn nie jest jedynym miastem, które uderza w kierowców samochodów, by chronić powietrze. Madryt ogranicza ruch samochodów w centrum. Z kolei Paryż w ogóle zakazał wjazdu do miasta samochodom starszym niż 20-letnim, a niedawno wprowadził oznaczenia dla samochodów w zależności od spełniania standardu emisji spalin. W praktyce zamknęło to centrum miasta dla aut z silnikami diesla niespełniającymi Euro 4, a nawet „czystsze” mogą się spodziewać czasowych ograniczeń.

To niejedyny pomysł na brytyjską walkę ze smogiem. W 2020, a być może nawet w 2019 r. planowane jest zastąpienie CCZ strefą niskiej emisji (Ultra Low Emission Zone – ULEZ), do której najbardziej kopcące samochody po prostu nie będą miały wjazdu. Innym pomysłem jest ogólnobrytyjski model dopłat do złomowania starych samochodów z silnikiem diesla. Ten pomysł ma jednak przeciwników, którzy twierdzą, że pieniądze mogłyby zostać wydane lepiej, np. na promocję publicznego transportu czy ruchu rowerowego.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Londyn. Strefa płatnego wjazdu zostanie zlikwidowana?

Przestrzeń

Londyn. Strefa płatnego wjazdu zostanie zlikwidowana?

Jakub Dybalski 22 stycznia 2017

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Prawo & Finanse

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Katarzyna Paluch 20 października 2016

Sztokholm. Kierowcy płacą za jeżdżenie po mieście i lubią to

Prawo & Finanse

Sztokholm. Kierowcy płacą za jeżdżenie po mieście i lubią to

Jakub Dybalski 15 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS