125 nowych stacji rowerowych i 15 parkingów w całym regionie – to zakres programu Wojewódzkiego Roweru Publicznego, którego realizację rozpoczyna Urząd Marszałkowski we współpracy z lokalnymi samorządami. Główną funkcją systemu, obok uzupełnienia lub stworzenia w mniejszych ośrodkach transportu miejskiego, jest ułatwienie dojazdu do pociągów Łódzkiej kolei Aglomeracyjnej. Pierwsze stacje mają być gotowe w połowie przyszłego roku.
Genezą przedsięwzięcia był – jak twierdzi marszałek – problem, jakim stało się masowe przewożenie rowerów w pociągach ŁKA. Z powodu masowego korzystania z oferty darmowego przewozu jednośladu we wnętrzu jednostek ŁKA zaczęło brakować miejsca zarówno dla rowerzystów, jak i dla pozostałych podróżnych. Urząd Marszałkowski, wbrew początkowym planom, postanowił nie wprowadzać opłat za przewóz roweru, ale zaproponować w największych ośrodkach wzdłuż trasy korzystanie z systemu roweru publicznego.
– Miasta, które przystąpiły do projektu, to Sieradz, Zduńska Wola, Łask, Pabianice, Skierniewice, Koluszki, Zgierz, Kutno i Łowicz – wylicza marszałek. Dodatkowe stacje powstaną więc w ośrodkach rozmieszczonych wzdłuż wszystkich tras Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Najwięcej będzie ich w Koluszkach (aż 22), po 14 w Łodzi i Pabianicach, 13 w Kutnie, a po 12 w Łowiczu i Sieradzu. Wszystkich samoobsługowych wypożyczalni ma być razem 125.
Łódź też skorzysta
Jednym z partnerów UMWŁ w projekcie „Rowerowe Łódzkie” jest też Urząd Miasta Łodzi. – To stolica regionu jako pierwsza uruchomiła system roweru publicznego. Dziś może on być dla nas dobrym wzorem – mówi marszałek Witold Stępień.
– Udział w projekcie WRP to kolejna szansa ekspansji Łódzkiego Roweru Publicznego. Łódź zyska kolejnych 14 stacji po 15 stojaków i 10 rowerów każda, położonych przy stacjach i przystankach kolejowych, ale także 8 parkingów przeznaczonych dla rowerów prywatnych i ułatwiających przesiadki z nich na inne środki transportu – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. W niektórych przypadkach, jak przy ul. Szaniawskiego (przystanek Łódź Andrzejów), stacje WRP wypełnią białe plamy na mapie sieci miejskiego systemu. Parkingi powstaną również w Koluszkach (będzie ich tu 5), w Sieradzu i Łowiczu (po jednym).
Inwestycja wiąże się z wydatkowaniem środków miejskich w wysokości 621 tys. zł, które są już zarezerwowane w łódzkim budżecie. – Jeśli uda się zrealizować wszystkie plany związane z rozbudową ŁRP i utworzeniem WRP, to wszystkich rowerów publicznych będzie w Łodzi w przyszłym roku 2200. W tym roku osiągnęliśmy już wartość 90 tysięcy zarejestrowanych użytkowników i 3 miliony wypożyczeń. Rower jest już normalnym środkiem komunikacji, nie tylko rekreacji – podkreśla Zdanowska.
W przyszłości WRP obejmie cały region
W ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski postępowaniu oferty zgłosiło – jak informuje Stępień – dwóch potencjalnych wykonawców. – Będziemy prowadzić dialog techniczny. Chcemy, by nowy system był kompatybilny z tym już działającym w Łodzi i Zgierzu. Stawiamy warunek, by ze wszystkich stacji można było korzystać w ramach jednego konta, nawet jeśli operatorzy będą różni – deklaruje marszałek. To samo ma dotyczyć kolejnych etapów rozbudowy systemu, do których UMWŁ przymierza się już obecnie (od przyszłego roku ŁKA ma rozpocząć przewozy na liniach do Radomska i Tomaszowa Mazowieckiego oraz na trasie Skierniewice – Łowicz – Kutno).
Na budowę systemu samorządy zamierzają przeznaczyć ok. 17,2 mln zł. 85% tej sumy będzie pochodziło z funduszy europejskich. Urząd Marszałkowski dąży do tego, by budowa mogła się rozpocząć wiosną przyszłego roku, a pierwsze stacje były czynne już w najbliższe wakacje.