Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź z programem poprawy bezpieczeństwa ruchu. Po czterech latach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź z programem poprawy bezpieczeństwa ruchu. Po czterech latach
fot. Manfred Sauke, lic. GNU, Wikipedia CommonsStrefa Tempo 30
Na osiedlach ma pojawić się więcej stref uspokojonego ruchu. Policja i miejscy urzędnicy będą wspólnie punktowo poprawiali bezpieczeństwo w najgorszych miejscach. Po czterech latach prób łódzka Rada Miejska przyjęła obejmujący lata 2015-2020 program poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Cel: z 42 do zera

Łódź to jedno z najniebezpieczniejszych dużych miast w Polsce. – Śmiertelnych ofiar wypadków drogowych było w ubiegłym roku 42 – informuje wicedyrektor ZDiT Grzegorz Misiorny, choć zastrzega, że przyczyną większości z nich był alkohol. Pierwsze ważne ustalenie nowego programu to „opcja zero”. – Cel, do którego zmierzamy, to zero ofiar śmiertelnych wypadków na łódzkich drogach. Będzie to trudne do osiągnięcia, ale to wyznacznik, według którego będziemy mierzyli efekty realizacji programu – zapowiada przewodniczący komisji ds. transportu radny Bartosz Domaszewicz.

Rozwiązania, które mają służyć temu celowi, to przede wszystkim koordynacja działań między różnymi, nie tylko miejskimi podmiotami mającymi wpływ na kwestię bezpieczeństwa. – Powołamy złożoną z przedstawicieli ZDiT, Rady Miejskiej, Wydziału Edukacji, służb mundurowych i organizacji pozarządowych Miejską Radę poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Będzie ona pomagała w określeniu priorytetowych miejsc inwestycji. Dostajemy bardzo dużo zgłoszeń związanych z niebezpiecznymi miejscami i musimy decydować, którymi z nich zająć się w pierwszej kolejności – tłumaczy G. Misiorny. Chodzi nie tylko o działania inwestycyjne, ale i np. o zmianę organizacji ruchu i kontrole prowadzących. Wszystkie te środki mają być stosowane w miarę potrzeby w sposób skoordynowany. Rada będzie też opiniowała nowe inwestycje pod kątem bezpieczeństwa ruchu.

Tempo 30 na kolejnych osiedlach?

– Nowe drogi będziemy budowali w oparciu o zmienione standardy BRD. Z drugiej strony, poświęcimy środki na poprawę bezpieczeństwa na istniejących drogach – kontynuuje B. Domaszewicz. Horyzont finansowy na wszystkie działania wynosi 99 mln zł. Wyznaczono miejsca szczególnie niebezpieczne, które w pierwszej kolejności powinny zostać objęte interwencjami. Jednym z nich jest Rondo Sybiraków na skrzyżowaniu dwujezdniowych ulic Puszkina i Przybyszewskiego na Widzewie Wschodzie, które w przyszłym roku ma zostać przebudowane na turbinowe. Inne priorytety to ul. Tomaszowska i skrzyżowanie Okólnej z drogą krajową nr 71.

Filozofia programu zakłada ochronę przede wszystkim niechronionych dotychczas uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów. – Zdajemy sobie jednak sprawę z pewnych wad infrastruktury drogowej. Uważamy, że droga powinna „wybaczać” niewielkie błędy – zaznacza B. Domaszewicz. Z tego powodu ważne miejsce w dokumencie zajmuje uspokajanie ruchu na kolejnych osiedlach. – Takie kroki będą oczywiście najpierw konsultowane z mieszkańcami. W programie zapisano informację na temat planów co do Chojen-Zatorza. Niedługo, być może, podobne rozwiązania pojawią się na Karolewie. Są też przygotowane rozwiązania dla Julianowa i Starego Polesia – informuje przedstawiciel Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Konrad Strzelecki. Standardy realizowania stref są załącznikiem do programu.

Nie tylko wielkie inwestycje

Ważną rolę odegrają też działania edukacyjne. – Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo. Bez edukacji szkolnej i innych „działań miękkich” jego poprawa byłaby niemożliwa – mówi B. Domaszewicz.

Dopełnieniem wyliczonych działań będą niewielkie zmiany w infrastrukturze. – Będziemy wprowadzać w wielu miejscach drobne zmiany, takie jak azyle dla pieszych czy separatory. Takie podejście sprawdziło się już np. na ul. Pankiewicza przy szpitalu – deklaruje rzecznik ZDiT Piotr Grabowski. W grę może wchodzić także np. zmiana rodzaju oświetlenia nad przejściami dla pieszych.

W tym roku Miejska Rada BRD zacznie działanie i opracuje plan na najbliższe dwa lata. Pierwsze efekty będą więc fizycznie widoczne w przyszłym roku. Co roku będzie składane sprawozdanie z realizacji dokumentu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5