Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Przebudowa Trasy W-Z a piesi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: Przebudowa Trasy W-Z a piesi
fot. PTER19, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W wypowiedziach na temat przebudowy Trasy W-Z najczęściej podkreśla się wpływ inwestycji na ruch samochodowy (odcinek w tunelu i w odkrytym wykopie, inteligentny system sterowania ruchem) oraz na komunikację zbiorową (centrum przesiadkowe przy skrzyżowaniu Mickiewicza – Kościuszki, całkowita wymiana torowiska tramwajowego, nowy odcinek na Olechów). Mniej uwagi poświęca się konsekwencjom dla ruchu pieszych. Tymczasem i pod tym względem w wielu miejscach nastąpią znaczące zmiany.

Wygodniej na przystanki

Najważniejszą z nich będzie budowa wspomnianego dworca przesiadkowego. Dojście na przystanki tramwajowe zostanie znacznie ułatwione. W obrębie jednego, centralnego przystanku z czterema torami będzie można przesiadać się pomiędzy liniami jadącymi w czterech kierunkach (Widzew – Retkinia i tzw. Łódzki Tramwaj Regionalny), których przystanki były dotąd rozrzucone w promieniu ponad stu metrów. Dodatkowo przejście podziemne pod skrzyżowaniem Piłsudskiego – Piotrkowska (obecnie w stanie zaawansowanej rozbiórki) zostanie zastąpione przejściem w poziomie jezdni, zabezpieczonym sygnalizacją świetlną. Ulica Piotrkowska, od lat 70. ubiegłego wieku rozdzielona przez wspomniane przejście na dwa słabo skomunikowane fragmenty, zostanie na powrót scalona. Zmiany te będą możliwe dzięki ukryciu „przelotowych” pasów jezdni na odcinku Piotrkowska – Kościuszki w tunelu.

Kontrowersyjny wykop

Rozwiązanie przyjęte dla owych pasów na odcinkach Kilińskiego – Piotrkowska i al. Kościuszki – Wólczańska (zagłębione jezdnie w murach oporowych, a pomiędzy nimi na estakadzie torowisko tramwajowe w poziomie 0) budzi obiekcje wielu środowisk. Przedmiotem krytyki jest najczęściej ugruntowanie podziału między południową a północną częścią miasta.

W istocie, szansa na „zszycie” północnej i południowej części miasta, które mogłoby nastąpić w razie zastosowania pełnego tunelu na całej długości centralnego odcinka, została zaprzepaszczona. Wydaje się jednak, że z praktycznego punktu widzenia niewiele się pod tym względem zmieni: droga o przekroju 2x3, pozbawiona przejść dla pieszych poza skrzyżowaniami, także przed październikiem ubiegłego roku skutecznie separowała od siebie sąsiednie kwartały. Można mówić nawet o niewielkich zmianach na lepsze: przejście podziemne przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego – Sienkiewicza ma zostać zastąpione przez kładki nad wykopem, zapewniające przejście przez ulicę i dojście na przystanki tramwajowe w poziomie 0.

Nowości przy Żeromskiego i Kaliskim

Podobne rozwiązanie ma zostać zastosowane przy skrzyżowaniu al. Mickiewicza – Żeromskiego. – Rozpoczęły się tam prace związane z budową fundamentów pod filary nowej kładki pieszo-rowerowej. Umożliwi ona pieszym przechodzenie przez jezdnię na poziomie 0 – informuje dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. Obiekt zostanie wyposażony w windy zjazdowe do przystanków (te nadal, jak przed przebudową, będą znajdowały się w wykopie). Kładka umożliwi także połączenie dwóch ciągów dróg rowerowych: istniejącego wzdłuż al. Mickiewicza – Piłsudskiego – Rokicińskiej i planowanego wzdłuż al. Żeromskiego – Politechniki.

Z wypowiedzi przedstawicieli ZDiT wynika, że windy pojawią się także w przejściach przy ul. Targowej i Konstytucyjnej na Widzewie. Natomiast przy dworcu Łódź Kaliska równolegle mają działać trzy rodzaje przejść (istniejące: podziemne i kładka oraz planowane w poziomie jezdni z sygnalizacją świetlną), co w skali miasta będzie ewenementem. O planach likwidacji lub adaptacji pozostałych przejść (na całej długości Trasy W-Z poza dotąd wymienionymi są jeszcze cztery, wszystkie na odcinku widzewskim) na razie nie wiadomo.

Na przystankach i skrzyżowaniach modernizowanej trasy mają pojawić się też udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących. Chodzi o specjalne linie kierunkowe lub powierzchnie, ułożone z wyczuwalnych laską płytek rowkowanych lub z wypustkami (przyjęta przez ZDiT tzw. norma niemiecka).



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5