Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Samochód, piec i smog

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków: Samochód, piec i smog
Jakub Hałun, lic. CC BY-SA 3.0Kraków
Stolica Małopolski należy do najbardziej zadymionych miast w Europie. Jednym z winnych tego stanu rzeczy są krakowskie samochody. Ale o ich wpływie na jakość życia w mieście ostatnio dość cicho. Straszniejsze od samochodowych silników wydają się być piece opalane węglem.

W opublikowanych niedawno badaniach Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska (EEA) Polska zajmuje drugie miejsce za Bułgarią, wśród krajów z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem w Europie. Wśród miast Kraków jest trzeci, za bułgarskimi Pernikiem i Płowdiwem. Oddycha się trudno.

Smog atakuje Kraków dwa razy w roku – zimą i latem. Za ten zimowy, który właśnie się zaczyna, odpowiedzialne jest kilkadziesiąt tysięcy pieców węglowych w mieście. Kraków leży w zagłębieniu terenu, które powoduje, że smog gromadzi się nad miastem. Ten letni związany jest z nasilonym w tym czasie ruchem samochodowym. Powstaje w ciepłe, bezwietrzne dni.

Krakowski Alarm Smogowy, czyli ruch walczący o poprawę jakości powietrza w mieście wyliczył niedawno, że statystyczny krakowianin wdycha rocznie tyle benzo(a)pirenu – jedną z głównych przyczyn smogu – ile zawarte jest w 2,5 tys. papierosów. Ten związek uwalnia się przede wszystkim w czasie palenia węgla, podobnie jak inny składnik smogu, czyli pył węglowy. Z kolei za emisję dwutlenku azotu, odpowiedzialne są przede wszystkim krakowskie samochody. W sumie z pieców bierze się prawie połowa zanieczyszczeń, samochody odpowiadają za 37 proc. dymów.

I choć smog jest stałym tematem politycznych przepychanek i awantur, to krakowianie kłócą się przede wszystkim o piece, a nie o samochody. KAS lobbuje, na razie nieudanie, za wprowadzeniem pełnego zakazu palenia węglem i drewnem. Ale węgiel jest tani, a część mieszkańców w ogóle nie jest podłączonych do strefy ciepłowniczej.

O sposobach walki z nadmiernym ruchem samochodowym już ciszej. W zachodniej Europie częstym pomysłem na obniżenie poziomu smogu samochodowego, jest wprowadzenie w centrach miast tzw. „zielonych stref”, do których wjazd jest ograniczony tylko do tych aut, które emitują odpowiednio niski poziom spalin. Gdy podobne rozwiązania wprowadzano w Niemczech, mieszkańcy wyraźnie częściej zaczęli kupować nowoczesne samochody, które mniej trują środowisko. Ale te starsze, których się pozbywali, często trafiały do Polski.

Walka ze smogiem jest argumentem dla pomysłów, których głównym celem jest podreperowanie budżetu miasta. Ruch samochodowy w centrum miasta ograniczają strefy ograniczonego ruchu i płatnego parkowania, wprowadzone jeszcze w 1988 r. a w ostatnich latach rozszerzane. Rynek i jego okolice dostępne są głównie dla samochodów mieszkańców, albo wyłącznie dla pieszych. W większej części centrum miasta trzeba płacić za parkowanie. Tę ostatnią strefę władze miasta chcą rozszerzyć w przyszłym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Raport PAS: jak Polska walczy ze smogiem

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Nowy lider na smogowej mapie Polski

Przestrzeń

Nowy lider na smogowej mapie Polski

inf. pras. 05 listopada 2022

Czy polskie miasta odważą się na deklaracje klimatycznej neutralności? Szansa na środki

Prawo & Finanse

Raport PAS: jak Polska walczy ze smogiem

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5