Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków. „Postolimpijskie” inwestycje. Co z „zakopianką”? Chyba nic…

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kraków. „Postolimpijskie” inwestycje. Co z „zakopianką”? Chyba nic…
fot. Gower, lic. CC 3.0Zakopianka pod Krakowem
Informacje – a raczej ich brak – jakie uzyskaliśmy z GDDKiA na temat planów inwestycyjnych powiązanych z (niedoszłymi) igrzyskami olimpijskimi w Krakowie, prowokują do smutnej konstatacji: nie ma bodźca, nie będzie pośpiechu.

Niedawno napisaliśmy, że choć szans na organizację w Polsce zimowych igrzysk w 2022 r. praktycznie już nie ma, to wyzwania inwestycyjne, mniej lub bardziej pośrednio powiązane z igrzyskami, powinny być realizowane bez względu na zmianę okoliczności. Przypomnieliśmy, że przed Euro 2012 proces inwestycyjny nabrał tempa, aż miło. Z jednej strony, udało się „za pięć dwunasta” skończyć kilka kluczowych inwestycji (A2, kilka dworców kolejowych w dużych miastach), z drugiej strony – dzięki futbolowym mistrzostwom zrealizowano szereg inwestycji, których, mówiąc szczerze, mało kto się spodziewał. Mowa tu np. o rewitalizacji linii kolejowej łączącej Poznań z Tczewem, na której podniesiono prędkość miejscami nawet do 160 km/godz.

Ale wtedy był silny bodziec: jeśli nie zdążymy do mistrzostw, będzie kompromitacja na skalę europejską… Teraz bodźca nie ma. Efekt?

Czekając na aktualizację załączników...

Według wiceprezydenta Krakowa Tadeusza Trzmiela,  bez impulsu, jakim były igrzyska, trudniej będzie zrealizować inwestycje, a miasto straciło wizerunkowo. Zapytaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jaki planuje harmonogram inwestycji na drogach, które miały być kluczowe dla obsługi igrzysk. Chodzi przede wszystkim o dalszą przebudowę „zakopianki”, czyli budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka, a także przebudowę DK-47 (łączącej Rabkę z Zakopanem). Chcieliśmy też uzyskać deklarację, czy odstąpienie od planów organizacji igrzysk nie wpłynie na tempo tak planowania, jak i budowy dróg ułatwiających dojazd w góry.

Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA, nie odniósł się jednak bezpośrednio do naszych pytań. – Obecnie trwa aktualizacja załączników nr 5 i 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-15. Natomiast nowy PBDK na lata 2014-2020 prawdopodobnie ujrzy światło dzienne w tym roku – powiedział Krynicki.

Gwoli uzupełnienia, załącznikiem nr 5 do PBDK 2011-15 jest wykaz inwestycji, które mają zostać zrealizowane w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20, w przypadku których uruchomienie postępowań przetargowych zaplanowano na 2013 r. (załącznik nr 6 dotyczy natomiast budowy obwodnic). W przypadku małopolskiego fragmentu S7, w załączniku nr 5 znalazł się odcinek Lubień-Rabka. Szacunkowy koszt tej inwestycji to aż 3,5 mld zł – tak duży ze względu na fakt, że droga, w przekroju 2x2 pasy, ma zostać poprowadzona tunelem, o długości 2,3 km pod Małym Luboniem (będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce), a także liczącymi w sumie kilka kilometrów estakadami. W ramach tej inwestycji, wybudowane zostaną także m.in. dwa węzły, Skomielna (gdzie S7 będzie się krzyżować z drogą krajową nr 28 (zapewniającą dojazd m.in. do Nowego Sącza i Wadowic) i Zabornia (gdzie rozdzielają się drogi w kierunku Zakopanego oraz granicy ze Słowacją w Chyżnem).

„Bo w Warszawie nie lubią Krakowa”…

Kilka tygodni temu w mediach pojawiły się jednak informacje, że GDDKiA nie ogłosi jednak w najbliższym czasie przetargu na realizację tego odcinka. Powód? Jak twierdzi „Dziennik Polski” – prawdopodobnie brak pieniędzy i chęć podzielenia inwestycji na trzy niezależne odcinki. Niezależną inwestycją miałaby być sama budowa tunelu, a niezależnymi – pozostałe odcinki drogowe.

Wraz informacjami o odstąpieniu od ogłoszenia przetargu, w lokalnych mediach pojawiły się teorie spiskowe. Np. w krakowskim wydaniu „Gazety Wyborczej” pisano, że S7 nie będzie na razie budowana, bo „w Warszawie nie lubią Krakowa”.

Oprócz problemów wirtualnych, z „zakopianką” są też problemy realne, zwłaszcza na ostatnim odcinku. Przeciwko rozbudowie drogi protestują mieszkańcy. Rok temu sąd, na wniosek mieszkańców, uchylił decyzję środowiskową dla budowy mostu w Białym Dunajcu. Stan techniczny obecnego mostu jest tak zły, że wprowadzony na nim został ruch wahadłowy. Przeciwko rozbudowie DK-47 protestuje też m.in. część mieszkańców Szaflar, którzy zwracają uwagę, że inwestycja odetnie od siebie dwie części tej miejscowości.

Więcej o inwestycjach drogowych w serwisie Rynek Infrastruktury.

5 listopada odbędzie się w Krakowie Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Inicjatywę dla Infrastruktury.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Przestrzeń

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Elżbieta Pałys 03 września 2023

Świnoujście. Otwarcie tunelu w drugiej połowie czerwca

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Prace fundamentowe na ostatniej prostej

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Przestrzeń

Świnoujście: 800 tys. pojazdów w tunelu przez dwa miesiące

Elżbieta Pałys 03 września 2023

Świnoujście. Otwarcie tunelu w drugiej połowie czerwca

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Prace fundamentowe na ostatniej prostej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5