Zostało już tylko siedem miesięcy do podjęcia przez firmę Mobilis sp. z o.o. pracy przy dziesięcioletnim kontrakcie na świadczenie usług przewozowych w komunikacji miejskiej w Krakowie. Zapytaliśmy prezesa firmy Mobilis, Eugeniusza Szymonika, o szczegóły związane z nowym kontraktem.
Mobilis jest obecny w Krakowie od 2008 r.
Jak pisaliśmy, na początku listopada została podpisana z firmą umowa na kolejne dziesięć lat, licząc od 1 sierpnia 2014 roku.
Tomasz Knapik, transport-publiczny.pl: Panie prezesie Mobilis, jak wiadomo, wygrał przetarg na obsługę linii autobusowych w Krakowie. Podczas podpisywania umowy z Miastem Kraków mówił pan o pojazdach elektrycznych i innych autobusach, które będą woziły pasażerów po Krakowie. Czy znane są już wszystkie marki pojazdów wykonujących pracę w nowym kontrakcie?
Eugeniusz Szymonik, prezes Mobilis. Sp. z o.o.: Częściowo są już znane. Standardowe autobusy 12-metrowe, podobnie jak autobusy elektryczne, dostarczy firma AMZ i będą to autobusy z rodziny CitySmile. Natomiast jeżeli chodzi o autobusy przegubowe to w tej chwili rozważamy zakup autobusów marki Solaris lub Scania lub Mercedes, lub MAN.
Wszystkie mniejsze autobusy będą pochodziły od jednego producenta, z czego to wynika?Takie jest zamierzenie, aby flota pojazdów była w miarę jednolita. To zasadniczo zmniejsza koszty eksploatacji autobusów, jak i serwisu gwarancyjnego oraz pogwarancyjnego.
Czy znane są już linie na których będą kursowały autobusy elektryczne i ile tych pojazdów będzie w Krakowie?W tej chwili jest to przedmiotem konsultacji z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Wstępna rozmowa dotyczyła linii 134. Rozmowy dotyczyły trzech autobusów elektrycznych, jednak to wszystko zależy od tego jakie linie miasto przydzieli nam do obsługi takim rodzajem taboru.
Nowy kontrakt, to więcej autobusów. Czy zmieni się również lokalizacja zajezdni autobusowej?Planowany jest zakup lub wydzierżawienie terenu i ewentualne przystosowanie nowego miejsca w Krakowie. Obecna zajezdnia niestety nie spełnia w chwili obecnej wymagań oraz nie ma wystarczającego miejsca na tak wiele pojazdów. Trzeba również brać pod uwagę, że obecność autobusów elektrycznych wiąże się z odpowiednimi stanowiskami do ładowania baterii.
Czy znany jest już producent, który dostarczy system informacji pasażerskiej (kasowniki, tablice) oraz mobilne automaty biletowe z niespotykaną jak dotąd w Krakowie funkcją PayPass?
Nie ma jeszcze decyzji w tym temacie.
Nowy kontrakt, nowe autobusy, lokalizacja. Planują Państwo oficjalną prezentację taboru?Tak, po dostarczeniu do Krakowa wszystkich autobusów, z pewnością zaprezentujemy dziennikarzom zakupiony tabor.
Mobilis sp. z o.o. to największa w Polsce firma transportowa z ponad 25-letnią tradycją w przewozach pasażerskich w Polsce i za granicą. Mobilis sp. z o.o. obsługuje komunikację miejską w Krakowie ( od 2008 roku), Warszawie, Bydgoszczy i Toruniu. Jako właściciel dziesięciu spółek PKS na terenie Mazowsza i Mazur (PKS Ostrołęka, PKS Mrągowo, PKS Bartoszyce, PKS Ostróda, PKS Prszasnysz, PKS Mława, PKS Ciechanów, PKS Mińsk Mazowiecki, PKS Płock, PKS Piotrków Trybunalski), obsługuje także regionalne, międzymiastowe i dalekobieżne przewozy pasażerskie. Wykonuje również przewozy okazjonalne, pracownicze i turystyczne na terenie kraju i za granicą. Flota to ponad 1500 autobusów i autokarów – nowoczesne pojazdy marek Solaris, Iveco, Autosan, Mercedes, Volvo, Scania i MAN o różnej wielkości przeznaczone do obsługi komunikacji miejskiej, dalekobieżnej i turystycznej. Ponadto Mobilis sp. z o.o. jest właścicielem holenderskiej spółki EBS Transportation BV, która obsługuje komunikację miejską na terenie Holandii.
Źródło: Mobilis