Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak Niemcy przestawiają się na elektrobusy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-10-17 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak Niemcy przestawiają się na elektrobusy
Solaris w NiemczechFot. Solaris
– Niemieckie miasta Wiesbaden i Darmstadt już spierają się w sądzie z obywatelami, którzy wnieśli pozew o zanieczyszczenie powietrza, dlatego u nas bardzo poważnie traktuje się wytyczne niedawnego szczytu klimatycznego w Paryżu, oraz cele związane ze zwalczaniem hałasu i zanieczyszczenia powietrza zawarte w Białej Księdze Mobilności – mówi Martin Koller odpowiedzialny za elektromobilność w VDV, czyli niemieckim stowarzyszeniu na rzecz transportu publicznego.

Po Niemczech jeździ dziś ok. 22 tys. autobusów różnego typu. Ich średni wiek to ok. 7,6 roku dla autobusów miejskich i 9,3 roku dla autobusów międzymiastowych, czyli, jak uważa sam Koller, dość dużo. Niemiec był gościem niedawnej konferencji „Autobus przyszłości”, którą w Kielcach, tuż przed targami Transexpo, zorganizowała Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej.

W ostatnich latach przedsiębiorstwa komunikacyjne dość mocno zmodernizowały swój tabor. Dziś 56 proc. autobusów odpowiada normom emisji spalin na poziomie minimum Euro 5. Unijne i krajowe plany niskoemisyjne (do 2020 r. emisja CO2 ma zostać ograniczona o 40 proc. w stosunku do stanu z 1990 r.) coraz częściej są realizowane przez wymiane taboru na elektryczny. Niedawna reforma przekazała większość odpowiedzialności za publiczny transport zbiorowy landom. W efekcie w większości z nich istnieją albo programy wprost wspierające zakupy autobusów hybrydowych lub bateryjnych, albo władze landu wspierają finansowo organizatorów transportu.

Sprawa załatwiona w cztery miesiące

– W ciągu najbliższych czterech lat przedsiębiorstwa zrzeszone w VDV chcą kupić łącznie 1050 nowych autobusów elektrycznych – wskazywał Koller. – Takie pojazdy nie wyprą jeszcze z rynku efektywnych pojazdów z napędem diesela, ale dzięki temu przedsiębiorstwa transportowe przyczyniają się do rozwoju nowych technologii i pomagają w realizacji celów środowiskowych. To główna motywacja – tłumaczył.

Imponujące, przynajmniej z polskiego punktu widzenia, jest zaangażowanie w ten projekt. W VDV powołano grupę roboczą ds. standaryzacji automatycznego ładowania, która w cztery miesiące (!) opracowała dyrektywy i wytyczne w tej sprawie. Oznacza to, że dziś każde miasto kupujące elektryki wie czego żądać, by system działał podobnie jak w innym miejscu Niemiec. To wygodna i dla samorządów i dla producentów.

Drogi prąd dla elektrobusów

Wspomniane miasta od kilku lat współpracują z producentami wspierając pomysły elektrobusowe, choć chodzi tu raczej o prototypy, niż o produkcję seryjną. Stąd testy np. ładowanego indukcyjnie Solarisa w Brunszwiku, czy próbowanego w Bonn Soleo o bardzo pojemnej baterii dającej zasięg ponad 300 km. W sumie 21 miast ma różnorodne programy dotyczące testów różnych rozwiązań elektrycznych w autobusach.

– Bardzo ciekawa inicjatywą jest porozumienie Berlina i Hamburga, które chcą wspólnie kupować ok. 200 elektrobusów rocznie i zachęcają inne miasta do włączenia się do tego porozumienia – mówi Koller. – Żeby to jednak było możliwe producenci muszą zaoferować takie pojazdy, a z tym jest kłopot. MAN, Mercedes i Scania deklarują, że tak duże ilości autobusów mogą zaoferować dopiero od 2018 r. Jeśli porównamy to do produkcji Solarisa czy holenderskiego VDL, mają duże rezerwy – dodaje.

Dużym kłopotem, który w istotny sposób hamuje rozwój elektromobilności, jest coś tak przyziemnego, jak… cena prądu.

– Metro i tramwaje korzystają w Niemczech z obniżonej stawki za elektryczność. Te przedsiębiorstwa płacą za prąd mniej więcej 2,6 eurocenta za przejechany kilometr. W przypadku elektrobusów ta cena skacze do 9 eurocentów za przejechany kilometr. To dużo więcej – wyliczał Koller. Zamiast dofinansowania, władze lokalne mogłyby wpłynąć na obniżenie tych stawek w transporcie publicznym. To byłaby istotna forma wsparcia – dodawał.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Również wiejskie gminy chcą inwestować w elektrobusy

Mobilność

Również wiejskie gminy chcą inwestować w elektrobusy

Jakub Dybalski 05 października 2016

Szydło: Elektrobus symbolem. Na podbój świata nowoczesnymi technologiami

Mobilność

Szydło: Elektrobus symbolem. Na podbój świata nowoczesnymi technologiami

Martyn Janduła 03 października 2016

Polska firma odchudzi elektrobusy o… tonę

Komunikacja

Polska firma odchudzi elektrobusy o… tonę

Bartosz Józefiak 29 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS