Partnerzy serwisu:
Komunikacja

InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-09-20 17:32
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
Vitovit Max Electro E433 fot. Jakub Dybalski
InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
InnoTrans 2016. Elektrobusy z Niemiec, Holandii i... Białorusi
Na tegorocznych targach w Berlinie po raz pierwszy teren między halami wystawowymi przeznaczono dla autobusów elektrycznych. Solaris, który prezentuje zbudowany wspólnie z Siemensem elektrobus na rynek niemiecki, mógł się przyjrzeć konkurencji.

Na InnoTransie można nie tylko obejrzeć, ale też przejechać się czterema elektrycznymi autobusami. Przegubowy pojazd prezentuje niemiecko-turecka firma Sileo, która od dwóch lat produkuje elektryczne autobusy (są składane w Turcji, a napęd montowany jest w Niemczech). W tym czasie kilkadziesiąt pojazdów trafiło już do odbiorców w obu krajach i jeżdżą m.in. w Bonn i w Izmirze.


Sileo, fot. Jakub Dybalski

Sileo 12, które kosztuje w zależności od wyposażenia ok. 450 tys. euro, wyróżnia się umieszczeniem całej aparatury napędzającej pojazd na dachu. To z jednej strony pozwala na przeznaczenie większej przestrzeni dla pasażerów, a z drugiej, co podkreślają producenci, zwiększa bezpieczeństwo. Gwarantują, ze na jednym ładowaniu przejedzie 230 km.

Współpraca białorusko-chińska

Bardzo efektowny projekt przywieźli do Berlina Białorusini z Belkommunmash. Autobus Vitovit (na InnoTransie można się przejechać wersją przegubową E433) to elektrobus zbudowany na bazie trolejbusa. Białorusini konstrukcje pojazdu uzupełniają o napęd firmy Xinzhu Aowei. Na razie prototyp jest ładowany wyłącznie przez pantograf, ale przedstawiciele firmy zapewniają, że przygotowywana jest też wersja plug in.


Vitovit, fot. Jakub Dybalski

Póki co Vitovit jeszcze nigdzie nie jeździ, ale za kilka miesięcy pierwsze dwadzieścia pojazdów ma trafić do Mińska, a w zimie egzemplarz testowy będzie jeździł po Moskwie. Rosjanie chcą sprawdzić, czy deklaracja producenta, ze pojazd bezproblemowo działa w +40 i -40 stopniach jest prawdziwa. Jeśli tak, to może być konkurencyjny, bo koszt wersji 12-metrowej jest szacowana przez producenta na ok. 300 tys. euro.

Holenderska Citea SFL Electric

Swój elektrobus w wersji 12-metrowej prezentują tez Holendrzy z VDL, którzy podkreślają swoje doświadczenie w produkcji autobusów i chcą konkurować kompleksowym podejściem. Citea jest w całości wyprodukowana przez holenderską firmę i w ciagu kilku ostatnich lat, odkąd VDL postanowiło na poważnie zabrać się za autobusy elektryczne, w nabywców, w rożnych wersjach znalazło już ok. 100 pojazdów z takim napędem. - W ogóle nie robimy pojazdów na gaz. Tylko diesele, elektrobusy, no i hybrydy - mówił nam podczas InnoTransu przedstawiciel producenta.


VDL Citea SLF, fot. Jakub Dybalski


Holenderski pojazd, nieco droższy niż konkurenci (cena, rzecz jasna uzależniona od wyposażenia, to 400-500 tys. euro) jest bardzo cichy, a co rzuca się w oczy to aż 16 wtyczek usb umieszczonych w całym pojeździe, co oznacza, że wsiadając do autobusu można mieć pewność, że będzie możliwość naładowania telefonu. VDL co prawda na razie nie planuje sprzedawania swoich miejskich elektrobusów w Polsce, ale nie wyklucza tego w przyszłości.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
InnoTrans 2016. Violeta Bulc: Celem wspólny bilet

Komunikacja

InnoTrans 2016. Violeta Bulc: Celem wspólny bilet

Jakub Dybalski 20 września 2016

MCX: Berlin potwierdza, że mamy system dla wszystkich

Komunikacja

MCX: Berlin potwierdza, że mamy system dla wszystkich

Witold Urbanowicz 20 września 2016

InnoTrans 2016. Czym chwalą się najwięksi producenci?

Mobilność

InnoTrans 2016. Czym chwalą się najwięksi producenci?

Jakub Dybalski 19 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS