Partnerzy serwisu:
Mobilność

Ile są warte chińskie rowery? MoBike sprzedany za 2,7 mld dol.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Ile są warte chińskie rowery? MoBike sprzedany za 2,7 mld dol.
fot. MNXANL
MoBike, chiński system bezstacyjnego roweru publicznego, zmienił właściciela. Cały pakiet akcji przejął koncern Meituan–Dianping, a koszt operacji zamknął się w kwocie 2,7 mld dolarów. Przyjrzenie się szczegółom i uczestnikom transakcji pozwala nieco lepiej zrozumieć, jak niezwykłym zjawiskiem są chińskie start-upy, które wyrastają na pniu, by po kilku latach obracać górami pieniędzy.

MoBike to jedna z dwóch największych chińskich firm rowerowych, oferująca bezstacyjną usługę rowerów miejskich. Użytkownik wypożycza rower dzięki aplikacji i depozytowi, zostawia rower gdzie chce, bierze go stamtąd, gdzie go znajdzie. Druga z firm – Ofo – od kilku miesięcy zapowiada uruchomienie usługi w Warszawie.

MoBike to gigant. Trudno oszacować iloma rowerami dysponuje, swoją usługę oferuje w blisko 200 miastach na całym świecie i zapewnia, że rowery są wypożyczane ok. 30 mln razy dziennie. Suma użytkowników MoBike i OfoBike na całym świecie jest z kolei luźno szacowana na ok. 200 mln.

Firma powstała… trzy lata temu. W styczniu 2015 r. wymyślili ją Hu Weiwei i Wang Xiaofeng, którzy po transakcji pozostaną w kierownictwie. W tym czasie zyskali finansowanie dla swojego projektu, które jeszcze w połowie zeszłego roku wynosiło ok. 0,5 mld dol., by jesienią się podwoić. Miliardowy dług przejął inwestor czyli Meituan–Dianping.

To z kolei też firma bez specjalnej historii. Meituan.com powstała osiem lat temu jako grupowy serwis sprzedaży internetowej. Portal kojarzy osoby chcące kupić ten sam towar i dzięki hurtowym zamówieniom płacą oni mniej. To coś na kształt handlowego Grouponu. Trzy lata temu połączył się z podobnym serwisem – Diangping.

Dziś jednak Meituan–Diangping to konsorcjum próbujące swoich sił w branży transportowej. Rozwija m.in. system dostaw jedzenia (to co w Polsce robi Uber Eats) i usługi przewozu osób. To branże, w których głównym graczem na chińskim rynku jest firma Didi, która realizując dostawy jedzenia, współpracuje m.in. z OfoBike. Rywalizacja dwóch największych chińskich start-upów rowerowych przenosi się więc na wyższy poziom.

Dla porównania Nextbike Polska, największy polski operator rowerowy, dysponuje ok. 12 tys. rowerów w ok. 20 miastach w Polsce i ponad milionem użytkowników. W zeszłym roku giełdowa spółka zanotowała 43,5 mln zł przychodów i zysk netto na poziomie 4,7 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Przestrzeń

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Redakcja/inf. pras 15 czerwca 2023

Płock ma umowę rower miejski

Mobilność

Płock ma umowę rower miejski

Redakcja/inf. pras 02 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Przestrzeń

Bydgoszcz. Mostowa i Most Staromiejski już nie dla aut

Redakcja/inf. pras 15 czerwca 2023

Płock ma umowę rower miejski

Mobilność

Płock ma umowę rower miejski

Redakcja/inf. pras 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5