Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Holendrzy mają problem z „hummer bikes"

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-07-11 09:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Holendrzy mają problem z „hummer bikes"
rowery w Amsterdamiefot. Marco Verch+, lic. CC BY 2.0
Nadmierne zatłoczenie infrastruktury rowerowej to nie jedyny kłopot, z jakim borykają się holenderskie miasta. Coraz większy kłopot zaczynają sprawiać jednoślady, których ze względu na konstrukcję i dodatkowe akcesoria nie da się ustawić przy standardowych stojakach. Problem może dotyczyć aż 40 proc. pojazdów.

Holandia to bez wątpienia jeden z najbardziej rowerowych krajów świata. Odsetek dwóch kółek transporcie należy w holenderskich miastach do bardzo wysokich. W Utrechcie wynosi 30 proc., w Amsterdamie – 31 proc., zaś w Groningen – 37 proc. O tym, że holenderskich ścieżkach zaczyna brakować miejsca, pisaliśmy kilka miesięcy temu. Teraz okazuje się, że – oprócz samej liczby – kłopot sprawiają także rozmiary niektórych jednośladów. Spora część z nich nie mieści się w standardowych stojakach, toteż właściciele mają kłopoty z zaparkowaniem.

Za duże kosze, zbyt szerokie koła

Zdaniem aktywistów, problem z tzw. „hummer bikes” istniał od dawna, jednak obecnie jego skala jest nieporównywalnie większa. Niegdyś kłopotów z parkowaniem doświadczały jedynie osoby posiadające rowery transportowe (cargo bikes) i tandemy. Dziś do niestandardowych rozmiarów rozrosły się także bardziej klasyczne konstrukcje. Wszystko z powodu dodatkowych akcesoriów w postaci koszy, toreb i fotelików do przewożenia dzieci, które kilkanaście lat temu cechowały się znacznie mniejszymi wymiarami. Montowane masowo na kierownicach i bagażnikach powodują, że jednoślad zamienia się w swoistą taczkę napędzaną siła nóg, niemożliwą do ustawienia na większości miejsc postojowych dla rowerów. Kłopotliwe pod tym względem okazują się także coraz popularniejsze maszyny z przednim bagażnikiem w postaci szerokiej kraty.

Choć zabrzmi to dziwnie, główną winę za powyższy stan rzeczy ponosi chęć uczynienia rowerów jak najbardziej uniwersalnymi i wygodnymi maszynami do codziennego użytku. Duży kosz umiejscowiony na bagażniku bądź kierownicy to wygoda. Elementy do przewożenia dzieci – uwarunkowana pragmatyzmem konieczność. Swoją cegiełkę dokładają jednak również jednoślady, których posiadacze chcą wyróżnić się stylem, przykładowo zakładając bardzo szerokie ogumienie.

Potrzeba nowych parkingów

Problem z „hummer-bikes” dostrzegli już kolejarze, obserwujący na co dzień rowery gęsto zaparkowane przy stacjach. Nederlandse Spoorwegen (największy operator przewozów pasażerskich w Holandii) i ProRail (państwowa spółka zajmująca się utrzymaniem oraz rozwojem infrastruktury kolejowej) już zarekomendowały instalowanie przy stacjach stojaków „plus size” i „double plus”.

Obojętne nie pozostały również władze Amsterdamu, dostosowując część nowo projektowanych garaży do jednośladów większych rozmiarów. Wystosowały również do producentów stojaków apel o to, by projektowali je jako bardziej „przestrzenne”.

Aktywiści zwracają uwagę, że istnieje również potrzeba poszerzenia infrastruktury. Jeśli klasyczne maszyny o standardowych rozmiarach przestają wystarczać, należy dostosować miejską przestrzeń także do rosnącej liczby „hummer bikes”.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Co przebudowa Trasy W-Z da rowerzystom?

Przestrzeń

Łódź: Co przebudowa Trasy W-Z da rowerzystom?

Roman Czubiński 23 sierpnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS