Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Hiszpanie żądają od Olsztyna 322 mln zł za niedokończony tramwaj

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Hiszpanie żądają od Olsztyna 322 mln zł za niedokończony tramwaj
fot. Martyn Janduła
Do olsztyńskiego Sądu Okręgowego trafił pozew FCC Construccion SA – pierwszego wykonawcy inwestycji tramwajowej – przeciwko Olsztynowi. Firma rości sobie prawo do zapłaty niewypłaconego wynagrodzenia oraz do zapłaty za szkody poniesione w wyniku rozwiązania umowy dotyczącej realizacji zadania „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”.

FCC Construccion SA była pierwszym wykonawcą inwestycji tramwajowej w Olsztynie. Miasto wybrało ją w przetargu w 2011 roku. Kryterium do wyłonienia zwycięzcy była oczywiście cena. Hiszpanie zaproponowali, że zaprojektują oraz zrealizują całą inwestycję za około 250 mln zł. Niestety, po rozpoczęciu budowy mieszkańcy zaczęli dostrzegać czym jest tak naprawdę hiszpańska maniana. – Mimo ponagleń i wezwań, na budowach nic się nie działo i nie wyglądało na to, że coś będzie się działo – informuje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Do zerwania umowy między miastem a wykonawcą doszło w sierpniu 2013 roku. – W momencie rozwiązania umowy, czyli po dwóch latach od jej zawarcia okazało się, że upłynęło już ¾ kontraktowego czasu na realizację, a przerób prac wynosił raptem 6,14 procent. Wykonana przez niezależnego Inżyniera Kontraktu wycena robót FCC na dzień rozwiązania kontraktu opiewa na kwotę ledwie ponad 15 mln zł – wylicza prezydent.

Dzisiaj firma FCC Construccion SA zarzuca miastu zwłokę w wykonywaniu obowiązków. Firma wylicza, że urzędnicy Olsztyna między innymi działali opieszale podczas zatwierdzania koncepcji projektów wszystkich odcinków tramwajowych, a także cofnęli projekt technologiczny zajezdni tramwajowej oraz zrezygnowali z przejścia podziemnego w centrum miasta.

FCC Construccion SA domaga się zasądzenia od Gminy Olsztyn kwoty 321.974.063,16 zł lub w przypadku odmowy uznania powyższego roszczenia za zasadne – kwoty 47.711.469,13 zł. Miasto jednak nie jest zaskoczone pozwem. – To normalna praktyka w obrocie gospodarczym, zwłaszcza przy realizacji tak skomplikowanych i wartościowych kontraktów. Zawsze jest coś, co można próbować zasądzać, bo to w końcu są pieniądze, które z oczywistych powodów lepiej mieć, niż wydać – komentuje Grzymowicz.

Prezydent uspokaja także, że zerwanie umowy było zasadne i poprzedzone licznymi analizami. – Nastąpiło zgodnie z postanowieniami kontraktu oraz przepisami prawa, w oparciu o niezależne opinie prawne. Powodem było nienależyte wywiązywanie się przez FCC ze wspomnianej umowy, a na niektórych odcinkach wręcz odstępowanie od jej wykonywania. Przyczyny rozwiązania umowy leżały wyłącznie po stronie wykonawcy, a dalsze jej niewykonywanie, jak i niedotrzymywanie składanych obietnic zwiększenia zaangażowania, nie mogło być dłużej tolerowane – wylicza błędy Hiszpanów prezydent Piotr Grzymowicz. – Sprawiedliwość jest po naszej stronie, więc i o decyzję sądu powinniśmy być spokojni – uspokaja.

Miasto także rozważa złożenie pozwu. Poczeka z tym jednak do zakończenia inwestycji. Pozwoli to ocenić rzeczywiste, dodatkowe koszty, jakie Olsztyn poniósł w związku z nienależytym wykonywaniem przez FCC umowy, co przełożyło się na konieczność rozwiązania kontraktu oraz zaangażowania nowych wykonawców. – Będzie to skutkowało pozwem wzajemnym przeciwko FCC o pokrycie tych dodatkowych kosztów – tłumaczy prezydent. – Jest to zgodne z zapisami kontraktu i jesteśmy przekonani, że Sąd Okręgowy w Olsztynie, po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami dowodowymi, uzna racje Gminy, oddalając jednocześnie roszczenia FCC – dodaje.

Warto też zauważyć, że FCC nie było w stanie skończyć w Polsce również innych kontraktów, w efekcie czego doszło do rozwiązania przez PKP PLK SA umowy na budowę linii kolejowej E59 Poznań – Czempiń. Firma ta odstąpiła również od robót na obwodnicy Szczuczyna, zakontraktowanych w ramach umowy z GDDKiA. Należy także przypomnieć, że FCC było właścicielem upadłego koncernu Alpine Bau, który pozostawił w Polsce wiele niedokończonych inwestycji i niezapłaconych polskim wykonawcom należności. Przypadek Olsztyna nie jest więc „jednostkową” wpadką firmy w Polsce.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5