Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdańsk stawia na odliczniki dla tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gdańsk stawia na odliczniki dla tramwajów
fot. Twój Motorniczy
Ile czasu powinna trwać obsługa przystanków, w którym momencie zamknąć drzwi, żeby zdążyć przejechać – to częste dylematy motorniczych na przystankach znajdujących się przed skrzyżowaniami. Odpowiedzią Gdańska są odlicznki pokazujące czas do zmiany świateł.

Jest kilka powodów, dla których w polskich miastach tramwaje przegrywają z innymi uczestnikami ruchu. Priorytety w wielu przypadkach wciąż pozostają sferą marzeń. Szczególnym wyzwaniem są krótkie fazy sygnalizacji w przypadku przystanków zlokalizowanych przed skrzyżowaniami. Motorniczy, jeśli nie zamknie w odpowiednim momencie drzwi, może nie zdążyć przejechać w danej fazie i będzie musiał przeczekać cały cykl świateł.

Aby choć częściowo rozwiązać ten problem, w Gdańsku wprowadzono odliczniki pokazujące kilka ostatnich sekund do zmiany świateł. – Najwcześniejszy projekt, który znalazłem z odlicznikami, to 2007 rok i przejścia dla pieszych w ciągu ul. Kartuskiej z maja (5 sygnalizacji) i skrzyżowanie Kościuszki – Legionów z września – mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Co ważne, takie rozwiązanie przynosi efekt. – Mamy bardzo pozytywne sygnału w tej sprawie od motorniczych i Zakładu Komunikacji Miejskiej. Od jego rozpowszechnienia się w zasadzie przestały docierać do nas uwagi, że motorniczy nie zdążył odjechać z przystanku na danej fazie i musiał oczekiwać cały cykl – zauważa Wawrzonek.

Gdzie stosować

W chwili obecnej odlicznki tramwajowe funkcjonują już na około 40 skrzyżowaniach i przejściach w Gdańsku. – W ramach realizowanego właśnie systemu zarządzania ruchem TRISTAR wprowadzane są kolejne odliczniki tramwajowe. Docelowo mają objąć większość sygnalizacji, które obsługują ruch tramwajowy (ok. 60 sygnalizacji) – zapowiada Tomasz Wawrzonek.

Gdzie pojawiają się odliczniki? – Po pierwsze (absolutnie podstawowa lokalizacja) przy przystankach tramwajowych zlokalizowanych przed sygnalizacją. Pozwala to na wcześniejsze przygotowanie się motorniczego do ruszenia z przystanku (np. zamknięcie drzwi) i start bezpośrednio po uzyskaniu sygnału zezwalającego na ruch – mówi Wawrzonek. Jak wskazuje, odliczniki są standardem przy budowie i modernizacji linii tramwajowych, a także przy przebudowie sygnalizacji świetlnych przy istniejących trasach.

W dwóch przypadkach zastosowano sygnalizatory jednokomorowe z informacją sekundową także przy przystankach zlokalizowanych ok. 100-150 m przed skrzyżowaniem. Takie ułatwienia nie są stosowane natomiast w przypadku sygnalizacji nieznajdujących się w pobliżu przystanków. – W takich lokalizacjach uważamy, że nie ma czynników, które ograniczałyby efektywność ruchu tramwaju – przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Jak to działa


Początkowo odliczniki pokazywały w całości pozostały czas do zmiany świateł, ale nie zdawało to egzaminu. Teraz pokazują kilka ostatnich sekund. – Niestety w początkowym okresie mieliśmy problem ze zdyscyplinowaniem motorniczych. Odliczanie pozostałych do zezwolenia na ruch sekund powodowało sytuacje, że motorniczowie np. na 3-4 sekundy przed uzyskaniem tego typu zezwolenia ruszali, co w oczywisty sposób powodowało zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podjęliśmy w tej mierze bardzo zdecydowane kroki. Z jednej strony poprzez skrócenie długości odliczanego czasu (5-6 sekund spokojnie pozwala motorniczemu do przygotowania się do jazdy), z drugiej prowadzony były przez służby nadzorcze ZKM rozmowy z motorniczymi. My również zapowiedzieliśmy, że jeżeli podobne praktyki będą się powtarzać to odliczniki po prostu zlikwidujemy – wyjaśnia kierownik Działu Inżynierii Ruchu.

W tej chwili problem już właściwie nie występuje. Przeprowadzane kontrole nie wykazują w zasadzie przypadków rażącego naruszenia zasad bezpieczeństwa. – Muszę zaznaczyć jednak, że problem wcześniejszego ruszania motorniczych występował również w erze przedodlicznikowej. Motorniczowie świetnie wiedzieli np., że jeżeli włącza się sygnał czerwony na poprzecznym przejściu dla pieszych, to teoretycznie nie mają już kolizji i ruszali z wyprzedzeniem – opowiada Tomasz Wawrzonek. Dzięki przeprowadzanym kontrolom również i ten problem udało się ograniczyć.

Odliczanie tylko kilku ostatnich sekund ma też dodatkowe, dosyć istotne uzasadnienie. – Większość sygnalizacji świetlnych w Gdańsku jest akomodowanych o zmiennoczasowej długości faz. W związku z tym możliwe do "zagospodarowania" jest tylko klika sekund tzw. czasu międzyzielonego poprzedzającego fazę tramwajową – mówi Tomasz Wawrzonek.

Motorniczych udało się zdyscyplinować, ale doświadczenia związane z wcześniejszym ruszaniem na światłach przemawiają za tym – zdaniem kierownika Działu Inżynierii Ruchu – żeby nie rozszerzać tego rozwiązania na innych uczestników ruchu. – Motorniczowie to mimo wszystko dość ograniczona ilościowo grupa. Mając jednak te doświadczenia z wcześniejszego ruszania jesteśmy mocno sceptyczni w stosunku do stosowania odliczników dla kierowców – wskazuje Wawrzonek.

Co z przepisami


Kilka innych dużych miast, np. Warszawa, wzbrania się przed stosowaniem podobnych rozwiązań. Jak przekonują władze, są one niezgodne z obowiązującymi przepisami. – Odliczniki faktycznie nie mają odniesienia w tzw. „czerwonej książce”. W związku z powyższym zastosowaliśmy je do określonej grupy uczestników ruchu. Jak wspominałem były one wprowadzane w ramach projektów nadzorowanych przez Krajową Radę BRD. Każdy taki projekt był opiniowany przez ekspertów z dziedziny bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponieważ nie wnieśli oni uwag do zasadności tego typu rozwiązania postanowiliśmy je wdrożyć w szerszym zakresie – mówi Wawrzonek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Zobacz również:

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Komunikacja

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Paulina Piziorska 07 sierpnia 2025

Sekundniki kontra systemy zarządzania ruchem

Komunikacja

Sekundniki kontra systemy zarządzania ruchem

Agnieszka Serbeńska 04 stycznia 2016

Pozostałe z wątku:

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

Komunikacja

Bytom ze środkami na priorytet tramwajowy

inf. prasowa GZM 26 lipca 2023

Zobacz również:

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Komunikacja

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Paulina Piziorska 07 sierpnia 2025

Sekundniki kontra systemy zarządzania ruchem

Komunikacja

Sekundniki kontra systemy zarządzania ruchem

Agnieszka Serbeńska 04 stycznia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij