Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Finlandia: W Tampere będą tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2014-12-11 07:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Finlandia: W Tampere będą tramwaje
tramwaj w Tampereźródło: tampere.fi
Tampere to kolejne spośród europejskich miast, które przymierza się do budowy sieci tramwajowej. Ratusz wielkimi krokami przygotowuje się do przetargu na budowę systemu. Nieudanych podejść w historii miasta było już sporo. Teraz wiele wskazuje na to, że za kilka lat tramwaje w Tempere zmienią charakter transportu w mieście.

W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się ogłoszenie o przetargu na budowę sieci tramwajowej w Tampere. Z opublikowanych informacji wynika, że projekt miałby być realizowany przy współpracy ratusza i prywatnego podmiotu, który zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i zbudowanie infrastruktury. Termin zgłaszania dla zainteresowanych zamówieniem upływa 9 stycznia przyszłego roku. Negocjacje z potencjalnymi wykonawcami odbędą się na początku wiosny. Wyłonią one od trzech do pięciu firm, z których jedna wykona zamówienie.

Północ-południe i wschód-zachód

Planowana sieć tramwajowa w Tempere będzie liczyła 25 km i składać się będzie z dwóch linii. Jedna połączy północne dzielnice z centrum i południem miasta, a druga - znacznie krótsza, o przebiegu wschodnio-zachodnim, połączy linię A (przystanek Pyyniktori) ze Szpitalem Uniwersyteckim.

Na ten moment wstępne plany zakładają budowę sieci w trzech etapach (odcinek z północy do centrum o długości 8 km, z centrum na południe - 12 km, oraz linia B - z centrum do Szpitala Uniwersyteckiego - 5 km), ale szczegółowy harmonogram prac ma zostać ustalony w porozumieniu ratusza z podmiotem, który zwycięży postępowania na realizację projektu.

Szacowany koszt zbudowania infrastruktury niezbędnej do uruchomienia tramwajów w Tampere został oszacowany na 245 mln euro. Kwota obejmuje budowę dużej zajezdni oraz stworzenie systemów poboru opłat za przejazd i systemów informacji pasażerskiej. 30 proc. tej kwoty ma pochodzić ze środków rządowych. Umowa na budowę linii ma także obejmować utrzymanie infrastruktury tramwajowej. W zupełnie oddzielnym postępowaniu mają zostać zakupione tramwaje. 23 niskopodłogowe pojazdy mają mieć od 30 do 33 m długości i 2,65 m szerokości. Póki co nie ma bliższych szczegółów co do terminu ogłoszenia postępowania na zakup tramwajów.

Dotychczasowe założenia ratusza wskazują, że po nowo zbudowanej sieci trakcyjnej tramwaje będą kursowały od 5:30 do 2 w nocy. W godzinach szczytu tramwaje mają kursować co 7,5 minuty, a każdego dnia z tramwajów ma korzystać około 47,7 tys. pasażerów. Taki wynik ma zostać osiągnięty do 2030 roku. Wszelkie procesy planowania związane z budową linii i prace projektowe mają zakończyć się w 2016 roku.

Pomysły już były

To nie pierwsza próba zbudowania sieci tramwajowej w obszarze Tampere. Pierwsze przymiarki poczyniono w 1907 roku i były one związane z bardzo dynamicznym rozwojem miasta. Stworzono wówczas projekt linii, ale prac budowlanych nigdy nie rozpoczęto. Temat powrócił ponad dwadzieścia lat później. Wówczas jednak również skończyło się tylko na projekcie. Również z początkiem XXI wieku powrócił pomysł budowy sieci tramwajowej - podobnie jak inne - niezrealizowany.

W tej chwili system transportu miejskiego w Tampere oparty jest na przewozach autobusowych. W przeszłości miasto uruchamiało również linie trolejbusowe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bombardier dostarczy tramwaje dla Wiednia

Prawo & Finanse

Bombardier dostarczy tramwaje dla Wiednia

Łukasz Pastor 03 grudnia 2014

Pieszy z punktu widzenia motorniczego

Przestrzeń

Pieszy z punktu widzenia motorniczego

Michał Jagusiak 02 grudnia 2014

Kolejne tramwaje opuszczają zakłady Electrontransu

Komunikacja

Kolejne tramwaje opuszczają zakłady Electrontransu

Witold Urbanowicz 21 listopada 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS