Fundusz Niskoemisyjnego Transportu w gestii Ministerstwa Energii, program badawczo rozwojowy NCBiR we współpracy z miastami a także, jak dziś, fundusze unijne. To trzy filary finansowania zakupów autobusów elektrycznych jakie w niedalekiej przyszłości widzi Ministerstwo Rozwoju i Finansów.
Wiceminister Jadwiga Emilewicz odpowiedziała na interpelację posła Włodzimierza Karpińskiego, który pod koniec października zapytał o przyszłość autobusowej elektromobilności w Polsce. Zainteresowało go m.in. jak rząd chce wspierać samorządy w zakupach elektrobusów i czy planowane są szczególnego rodzaju mechanizmy i zachęty, dla takich inwestycji, a także czy można przeznaczyć na ten cel część wpływów z akcyzy.
Emilewicz przyznaje, że pieniądze na ten cel mają iść ze źródeł zewnętrznych, ale przynajmniej na początku, konieczny jest impuls ze strony państwa. „Jednym z priorytetów wskazanych w Planie Rozwoju Elektromobilności jest uruchomienie jej zewnętrznego finansowania. Jednakże, ze względu na konieczność szybkiej akceleracji polskich innowacyjnych rozwiązań oraz budowy infrastruktury bazowej, część finansowania pochodzić będzie z budżetu państwa”.
Wymienia trzy takie źródła. Pierwszym ma być Fundusz Niskoemisyjnego Transportu podlegający Ministrowi Energii za pośrednictwem NFOŚiGW. „Jego przychodami będą m.in. dotacja docelowo w wysokości do 1.5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w wysokości 0.1% uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej”. Będzie przeznaczony na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych, ale tez innych autobusów niskoemisyjnych – gazowych, na biopaliwa, na wodór.
Drugi to program Bezemisyjny Transport Publiczny, w ramach którego NCBiR wraz z samorządami będzie występował jako zamawiający w postępowaniu publicznym, które ma wyłonić ośrodki badawcze i projektowe, które wymyślą i zbudują prototyp nowego autobusu elektrycznego, dostosowanego cenowo i jakościowo do potrzeb miast. Na tym programie swoje plany elektrobusowe opiera m.in. Wrocław.
Trzeci to fundusze unijne – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach), a także PO Polska Wschodnia (2.1 Zrównoważony transport miejski).
„Wg informacji otrzymanych z Ministerstwa Energii wejście w życie zarówno Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, wprowadzającej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, jak i Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych planowane jest w I kwartale 2018 r.” – tłumaczy wiceminister Emilewicz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.