Przed Świętami PKP SA wybrały projektanta dla przebudowy zabytkowego dworca kolejowego w Szczytnie. Prace przy przebudowie mają rozpocząć się w III kwartale tego roku i potrwać 12 miesięcy.
Budynek dworca w Szczytnie jest wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Został wzniesiony ok. roku 1883 do obsługi otworzonej w tym roku linii do Olsztyna, przedłużonej dwa lata później do Ełku. Architektura dwukondygnacyjnego budynku z wysokim dwuspadowym dachem jest charakterystyczna dla XIX-wiecznej niemieckiej zabudowy przemysłowej i transportowej. Obecnie stacja leży przy liniach kolejowych nr 35 Ostrołęka – Szczytno oraz nr 219 Olsztyn Główny – Ełk. Obsługuje ona ok. 13 par połączeń na dobę. Rocznie korzysta z niej 146 tys. podróżnych.
W zeszłym roku przeprowadzono już remont elewacji – obiekt odzyskał swoją ceglaną elewację, wymieniono też stolarkę okienną i drzwiową, wyeksponowano też niemiecką nazwę Ortelsburg. W ostatnich latach remontowano też dach dworca.
Planowana teraz inwestycja ma zwiększyć funkcjonalność dworca. Obejmuje ona swoim zakresem kompleksową przebudowę budynku dworca w wraz z przebudową budynku toalet, budynku magazynowego oraz wieży ciśnień wraz z zagospodarowaniem terenu. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne budynku nie są planowane duże ingerencje w strukturę zewnętrzną budynku dworca i nieczynnego budynku toalet poza wymianą pokrycia dachowego wraz z konstrukcją, wykonaniem nowych otworów drzwiowych lub okiennych oraz niezbędnymi działaniami renowacyjnymi.
Budynek dworca ma zachować funkcję obsługi pasażerów, ale dominującą funkcją pod względem powierzchni będzie użytkowanie komercyjne. Funkcje komercyjne, zgodnie z pierwotnymi założeniami, zajmą 52% powierzchni, a publiczne – 24%. Przewidziano wykonanie nowego holu dworcowego z poczekalnią. Na piętrze natomiast założono przestrzeń pod bazę noclegową. Budynek toalet zostanie przeznaczony na cele gastronomiczne, natomiast wieża ciśnień również zostanie zagospodarowana na cele komercyjne.
Toalety ogólnodostępne zostaną umieszczone w budynku dworca. Wiaty i zadaszenia przylegające do budynku dworca zostaną poddane renowacji. PKP SA dopuszczają możliwość zburzenia budynków handlowo-magazynowych. Odzyskane miejsce mogłoby zostać wykorzystane pod zaplecze parkingowe dla samochodów i rowerów. Zakłada się stworzenie około 30 miejsc parkingowych.
W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej wpłynęło pięć ofert. Ostatecznie 20 grudnia 2016 r. zawarto umowę z gliwicką spółką An Archi Group. Opiewa ona na nieco ponad 364 tys. zł netto. Wykonawca ma 34 tygodnie na sporządzenie dokumentacji, co oznacza, że powinna ona być gotowa w sierpniu 2017 r. Prace przy przebudowie dworca mają ruszyć w III kwartale i potrwać ok. 12 miesięcy.
Szczytno jest jednym z dziesięciu dworców, które zostaną przebudowane bądź wybudowane w ramach środków dla Polski Wschodniej. W
Nidzicy i
Bielsku Podlaskim powstaną dworce systemowe Równolegle toczą się prace przygotowawcze dla przebudowy istniejących dworców
Białystok,
Czeremcha,
Siemiatycze,
Olsztynek i
Skarżysko-Kamienna.
Umowy z projektantami przebudowy dworców w Białymstoku i Skarżysku zostały już podpisane. Rozpoczęła się
przebudowa Olsztyna Zachodniego i trwa opracowywanie założeń do
przebudowy Olsztyna Głównego. W sumie w całym kraju PKP SA
wytypowały 464 obiektów dworcowych, które wymagają działań inwestycyjnych.