Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czechy. Sieć kolejowa Pragi się zmniejszy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czechy. Sieć kolejowa Pragi się zmniejszy
fot. Kasper FiszerPociąg na likwidowanym przystanku
W rozkładzie jazdy na rok 2017 obsługa kolejowa Kraju Środkowoczeskiego ma się istotnie zwiększyć. Planowane zmiany układu połączeń oznaczają jednak likwidację ruchu na odcinku do przystanku Praha-Smíchov Na Knížecí. To fragment sieci, na którym pociąg pełnił rolę komunikacji zastępczej za tramwaj.

W połowie kwietnia władze Kraju Środkowoczeskiego, który obejmuje swoim obszarem rejon praski z wyłączeniem samej stolicy, ogłosiły planowane zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Są one w znakomitej większości dobre dla pasażerów. Od grudnia będą oni mogli korzystać ze zwiększonej liczby połączeń m.in. na linii do miejscowości Kralupy nad Vltavou (takt godzinny zostanie zastąpiony półgodzinnym) czy do miasta Beroun.

Zyskają także podróżujący na liniach lokalnych niedocierających do samej Pragi. Więcej pociągów uruchomione zostanie m.in. w relacjach Kolín – Ledečko, Kutná Hora – Zruč nad Sázavou czy Pečky – Kouřim. Ogółem oferta zostanie rozwinięta na 21 trasach. Na części z nich zmieniony zostanie także tabor.

Z nowej siatki połączeń wypadnie jednak jeden odcinek – wybiegający z praskiej stacji Smíchov do przystanku Praha-Smíchov Na Knížecí. Jest on obsługiwany przez pociągi omijające główną pasażerską część stacji, które kończą bieg na ślepym torze przy jedynym peronie przystanku. Jego historia jest bardzo krótka – funkcjonował on jedynie przez sześć lat.

Komunikacja zastępcza wykonywana... pociągiem

Krótki peron bez praktycznie żadnej dodatkowej infrastruktury leżący w bezpośrednim sąsiedztwie dworca autobusów miejskich i dalekobieżnych Na Knížecí oraz stacji metra Anděl pojawił się w roku 2010. Rozpoczynał się wówczas remont linii tramwajowej na długim odcinku Anděl – Sídliště Řepy. Uruchamiana w takich sytuacjach standardowo zastępcza komunikacja autobusowa wsparta została dodatkowymi kursami kolejowymi wykorzystującymi dawną bocznicę do nowo otwartego przystanku. Pociągi kursowały w relacji Praha-Smíchov Na Knížecí – Praha-Zličín, bo oba te punkty leżą tuż przy końcach nieczynnego wówczas odcinka sieci tramwajowej.

Połączenie oznaczone miejskim numerem S65 wpięto, podobnie zresztą jak pozostałe pociągi regionalne na terenie Pragi, do standardowej stołecznej taryfy biletowej. Kursy realizowano co 30 minut od 5:00 do 20:00, a do ich obsługi kierowano jednostki serii 814 RegioNova. Zainteresowanie podróżnych było większe niż zakładano (przewożono ok. 1500 osób dziennie). Wbrew pierwotnym planom połączenie zostało więc częściowo utrzymane przez szereg kolejnych lat.

Sieć się zmniejsza, dostępność pociągów rośnie

Obecnie z prowizorycznego przystanku odjeżdżają pociągi podmiejskiej linii do trzytysięcznego miasteczka Rudná, wciąż jednak obsługują ten sam wewnątrzpraski odcinek do stacji Zličín. Połączenia realizowane są rzadziej, bo raz na godzinę (w weekendy obowiązuje częstotliwość dwugodzinna). Większe RegioNovy zostały zastąpione najmniejszymi pojazdami Kolei Czeskich (České dráhy, ČD) pozostającymi w planowym ruchu – tzw. motorakami serii 810.

Zgodnie z ogłoszonymi przez samorząd kraju środkowoczeskiego planami kursy te zostaną od grudnia skierowane na praski dworzec główny (Praha hlavní nádraží). Pomimo zmniejszenia sieci przystankowej jest to zmiana, którą należy traktować jako poprawę oferty. Pociągi zatrzymają się bowiem prawdopodobnie na leżącym w pobliżu zamykanego przystanku innym peronie – Praha-Smíchov severní nástupiště, a pasażerowie dodatkowo uzyskają bezpośrednie połączenie z najważniejszym węzłem komunikacyjnym miasta.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Komunikacja

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2022

Koleje Czeskie zastanawiają się nad kupnem przewoźnika autobusowego

Prawo & Finanse

Czechy będą mieć wspólny bilet na kolei dalekobieżnej

Komunikacja

Czechy: Pustym pociągiem na ostrawskie lotnisko

Komunikacja

Czechy: Pustym pociągiem na ostrawskie lotnisko

Kasper Fiszer 19 września 2015

Zobacz również:

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Komunikacja

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2022

Koleje Czeskie zastanawiają się nad kupnem przewoźnika autobusowego

Prawo & Finanse

Czechy będą mieć wspólny bilet na kolei dalekobieżnej

Komunikacja

Czechy: Pustym pociągiem na ostrawskie lotnisko

Komunikacja

Czechy: Pustym pociągiem na ostrawskie lotnisko

Kasper Fiszer 19 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5