Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czechy: Koniec pociągów do Jakartovic

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czechy: Koniec pociągów do Jakartovic
fot. KF
Jeszcze tylko przez tydzień będą kursować pociągi na leżącej niedaleko granicy z Polską linii z Opawy do Jakartovic. To kolejna czeska trasa, z której znikają składy pasażerskie. Prawdopodobne są także kolejne likwidacje.

Zaledwie tysięczne Jakartovice w kraju morawsko-śląskim jeszcze tylko przez tydzień leżą przy czynnej w ruchu pasażerskim trasie kolejowej. W położonej 13 kilometrów od polskiej granicy miejscowości kończy się linia nr 314 z Opawy. Jest jedną z najbardziej deficytowych tras w regionie i władze krajowe przestają dofinansowywać kursy. Ostatnim dniem funkcjonowania polączenia będzie niedziela 6 kwietnia.

Pięćset koron do każdego pasażera

W lutym, jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji o zawieszeniu ruchu, Daniel Havlik, zastępca marszałka ds. transportu, tłumaczył lokalnemu „Dziennikowi Opawsko-Hluczyńskiemu”, że wpływy z biletów pokrywają zaledwie pięć procent kosztów, a do każdego wydanego biletu kraj dopłaca 500 koron (76 zł). Dziś wiadomo już, że w przyszły poniedziałek kolej będzie zastąpiona przez tańsze autobusy. Wzmocniona zostanie kursująca równolegle szosą linia obsługiwana przez holding TQM. Godziny jej kursowania mają być skorelowane z odjazdami pociągów, na które dotychczas można było przesiąść się na dworcu Opava východ: do stolicy regionu – Ostrawy, ale także do Karniowa i Hluczyna.

Autobus jest szybszy i tańszy

Niezelektryfikowana trasa ma 21 kilometrów długości. Z pierwszych dwóch, do stacji Kylešovice, leżącej jeszcze na terenie Opawy, korzystają także pociągi do Hradca nad Morawicą. Na kolejnych dziewiętnastu ruch zostanie wstrzymany całkowicie. Podróż trwa ok. 34 minuty. To nieco dłużej niż autobusem – ten jedzie 24 – 28 minut. Kolej jest też nieco droższa niż konkurencja drogowa. Bilet na pociąg kosztuje 37 koron, na autobus – 30.

Do końca dość bogata oferta

Inaczej niż w Polsce, gdzie najczęściej zawieszenie ruchu było poprzedzone wieloletnim procesem pogarszania się oferty, do Jakartovic cały czas kursuje 8 par pociągów. Większość z nich wyrusza w trasy każdego dnia. W ciągu ostatnich dziesięciu lat oferta na odcinku Opawa – Jakartowice utrzymywana jest na stabilnym poziomie – choć wydaje się, że dla tak małej miejscowości to rozkład bardzo dobry, jeszcze przed dołożeniem dodatkowych kursów przewoźnik autobusowy uruchamia tam w dni robocze 12 par kursów.

Od 2005 roku żaden kurs kolejowy nie jest jednak wydłużony do Svobodnych Heřmanic – pięciusetosobowej miejscowości położonej trzy kilometry od Jakartovic.

Kolejne takie ostatnie pożegnanie


Lokalni aktywiści wywiesili na przystankach na linii ogłoszenia o zakończeniu eksploatacji trasy w formie żałobnych klepsydr. W przyszły weekend zostanie zorganizowane symboliczne pożegnanie odcinka – to kolejna w ostatnim okresie tego typu uroczystość w Czechach. Zaledwie cztery miesiące temu zamknięta została linia do Týnu nad Wełtawą, rok wcześniej z mapy zniknęły trasy m.in. do Netolic, Widnawy i Chornic. Dziś ponownie rozważana jest likwidacja kursów tranzytowych z Karniowa do Mikulovic przez Głuchołazy, niepewny jest też los wąskotorówki w Jindřichův Hradcu.

Powoli zwiększa się rola transportu autobusowego, który przejmuje ruch na kolejnych liniach. Przy ocenie tego zjawiska warto jednak wziąć pod uwagę, że linie kolejowe kończące się w miejscowościach wielkości Jakartovic funkcjonowały w Polsce niejednokrotnie o kilkadziesiąt lat krócej.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5