Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bydgoszcz: Linia do Fordonu jako preludium inwestycyjne

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-07-16 09:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bydgoszcz: Linia do Fordonu jako preludium inwestycyjne
fot. Pit1233, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons
1 stycznia 2016 r. planowane jest otwarcie nowej linii tramwajowej w Bydgoszczy, do dzielnicy Fordon. W najbliższych latach władze miasta planują szereg innych inwestycji rozwijającej w infrastrukturę i transport. Planowany jest m.in. zakup aż 80 nowych tramwajów.

– Otwarcie linii do Fordonu spowoduje, że nastąpią znaczące zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowych obsługujących Fordon. Głównym środkiem dojazdu do centrum miasta stanie się tramwaj, część linii autobusowych zostanie zlikwidowanych, a część zmieni swój charakter na linie dowozowe do tramwaju – mówi Rafał Grzegorzewski z Zarządu Dróg Miejskich i Transportu w Bydgoszczy.

Grzegorzewski dodaje, że zmiana siatki połączeń autobusowych w Fordonie będzie pierwszym symptomem wzrostu znaczenia komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy. Rola ta będzie wzrastać wraz z realizacją kolejnych inwestycji planowanych przez władze Bydgoszczy w ramach perspektywy unijnej 2014-20 (budowa tramwaju do Fordonu jest finansowana jeszcze ze środków w ramach perspektywy 2007-13).

Trzy nowe linie tramwajowe

W ramach nowej perspektywy, planowana jest budowa trzech linii tramwajowych:
  • Wzdłuż ul. Kujawskiej, od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego oraz zakupem taboru (wstępna szacowana wartość projektu: 275 mln zł). Zadanie będzie obejmować budowę ok. 600 m torowiska, a także m.in. przebudowę dwóch skrzyżowań, przebudowę ul. Kujawskiej do układu dwujezdniowego, budowę bus pasa na kierunku rondo Kujawskie – rondo Bernardyńskie, a także zakup 50 tramwajów z minimum 25-procentowym udziałem niskiej podłogi.
  • Wzdłuż ul. Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej wraz z rozbudową układu drogowego oraz zakupem taboru. Łączna długość nowej trasy ma wynieść prawie 3,5 km; zadanie to zakłada także zakup 30 nowych tramwajów. Wstępna szacowana wartość projektu: 290 mln zł, w jej ramach planowana jest też m.in. przebudowa ul. Solskiego na długości 1,4 km i rozbudowę ul. Pięknej do układu dwujezdniowego. Inwestycja zapewni włączenie do sieci tramwajowej dzielnic Szwederowo i Górzyskowo, a także pozwoli na utworzenie alternatywnej trasy tramwajowej dla głównego obecnie ciągu tramwajowego w mieście, wzdłuż ul. Jagiellońskiej i Focha.
  • Budowa 600-metrowej trasy łączącej ul. Fordońską (nowa trasa do Fordonu) z ul. Toruńską, wraz z rozbudową układu drogowego (80 mln zł). Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu jazdy pomiędzy dzielnicami Fordon i Bartodzieje.
Oprócz tego, planowana jest m.in. przebudowa istniejących torów (wartość projektu: ok. 40 mln zł), rozbudowa Inteligentnych Systemów Transportowych (50 mln zł), dzięki czemu na skrzyżowaniach zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna sterująca ruchem tramwajowym w sposób priorytetowy, a także przebudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej, przystosowująca ją do obsługi nowoczesnych pojazdów (35 mln zł).

Cztery zintegrowane węzły przesiadkowe

Rafał Grzegorzewski zauważa też, że w ramach organizacji transportu publicznego dla Bydgoszczy, podejmowanych jest też szereg działań mających na celu integrację komunikacji miejskiej z połączeniami kolejowymi. – Taka integracja ma służyć przede wszystkim zwiększeniu ruchliwości mieszkańców także w obszarach przyległych do Bydgoszczy pozostających pod wpływem miasta. Działania takie są prowadzone w obszarze inwestycyjnym jak też „pozainwestycyjnym” – mówi Grzegorzewski.

W ramach działań inwestycyjnych, planowana jest budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy stacjach i przystankach kolejowych Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy i Bydgoszcz Wschód, a także budowa węzła integracyjnego przy projektowanym przystanku kolejowym Bydgoszcz Błonie (na linii nr 131, w kierunku Inowrocławia). W ramach budowy węzła Wschód, który będzie stanowić miejsce przesiadek pomiędzy pociągami i tramwajami do i z Fordonu, przebudowany zostanie także węzeł drogowy, dzięki czemu powstanie bezpośrednie połączenie podstawowego układu dróg miejskich (ul. Lewińskiego) z drogą krajową nr 80. Inwestycja ta pozwoli także na usprawnienie ruchu pojazdów wzdłuż drogi krajowej nr 80, stanowiącej połączenie miasta z drogami ekspresowymi S-5 i S-10, zawierającymi się w sieci TEN-T.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prezydent Bruski: W Bydgoszczy stawiamy na transport publiczny

Komunikacja

Prezydent Bruski: W Bydgoszczy stawiamy na transport publiczny

Witold Urbanowicz 21 sierpnia 2014

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon

Komunikacja

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5