Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju zakończona

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-04-16 12:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Strabag / inf. własne

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju zakończona
fot. Szczeciński Szybki Tramwaj
Kilka dni temu zakończyła się budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST) do prawobrzeżnej części miasta, do pętli Turkusowa. Przewozy na nowej trasie jeszcze nie rozpoczną się – najpierw odbędą się testy i odbiory. Poza tym gotowa linia SST musi czekać na dokończenie prac przy modernizacji wcześniejszego, poprzedzającego ją odcinka torowiska.

Konsorcjum firm Szybki Tramwaj i Strabag poinformowało o zakończeniu 11 kwietnia br. prac przy budowie SST, będącego bezkolizyjnym połączeniem tramwajowym prawo- i lewobrzeżnej części miasta. Realizacja inwestycji trwała 24 miesiące i kosztowała 189 mln zł brutto, z czego ponad 86% pochodzi z unijnego dofinansowania. Ekipy budowlane na razie nie znikną jednak z placu budowy – wykonawca przeprowadza pierwsze testy oraz usuwa usterki. Wkrótce mają rozpocząć się oficjalne odbiory, które mogą potrwać – wg zapowiedzi – przynajmniej kilka tygodni.

Na otwarcie poczekamy

Na razie będzie też problem z wjazdem na nową linię tramwaju – jest ona fizycznie odcięta od reszty sieci. Poprzedzający odcinek w ciągu Gdańskiej i Energetyków, stanowiący jedyny dojazd do SST, jest w trakcie modernizacji. Być może po ułożeniu szyn możliwe będzie przepchanie tramwaju na potrzeby testów.

Mieszkańcy muszą uzbroić się jeszcze w cierpliwość. Uruchomienie SST jest zależne od modernizacji torowiska w ciągu Gdańskiej i Energetyków. Energopol, który przeprowadza prace na tym odcinku, zapowiada, że zakończą się one do 15 czerwca br.

Cztery kilometry trasy

W ramach kontraktu Strabag, który był generalnym wykonawcą, zrealizował pierwszy odcinek linii Szybkiego Tramwaju w Szczecinie, od Basenu Górniczego do pętli pośredniej Turkusowa. Spółka zbudowała 4-km podwójne torowisko wraz z kompletną nowoczesną infrastrukturą techniczną umożliwiającą zdalne sterowanie urządzeniami torowymi. Ponadto wykonała sieć trakcyjną o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładkę technologiczną w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładkę – przystanek Lotnisko (75 m). Do zadań wykonawcy należało również wybudowanie tunelu dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunelu dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje Oleszna – Szczecin Dąbie.

Przy okazji zrealizowano wiele prac dodatkowych, takich jak sieć kanalizacji deszczowej o łącznej długości 2,5 km, kanalizacji sanitarnej w ciągu ulic Batalionów Chłopskich, Bagiennej i Hangarowej, urządzeń wodno-melioracyjnych, sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich, gazową niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplną, wykonaną z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej oraz sieć teletechniczną i teleinformatyczną.

Jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć związanych z inwestycją było przeniesienie Willi Gruneberga, zlokalizowanej przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Wpisany do rejestru zabytków budynek musiał zostać przesunięty o 45 metrów, ze względu na jego kolizję z nowo budowaną inwestycją SST. Strabag wykonał przestrzenną inwentaryzację laserową istniejącej bryły budynku, zaś przy współpracy z należącym do Grupy Zentrale Technik z Wiednia, opracował projekt technologiczny przeniesienia willi w nowe miejsce, na nowe fundamenty. Operacja przesuwania trwała 15 godzin ze średnią prędkością przesuwu 3 m/h. Następnie ustawiono budynek na odpowiednich rzędnych i wykonano podlewkę betonową łączącą strop nad piwnicą ze ścianami fundamentowymi.

Długa historia

Historia SST sięga lat 80., kiedy opracowano założenia dla budowy trasy. W 2003 r. otwarto Most Pionierów, którego część zarezerwowano dla tramwaju. Powstały też wiadukty dojazdowe. Dzięki środkom unijnym w ramach perspektywy finansowej na lata 2007-2013 miasto zaczęło realizować projekt tramwajowy, obejmujący modernizację sporej części torowisk, zakup 30 tramwajów oraz właśnie SST. Budowa nowej trasy ruszyła pod koniec kwietnia 2013 r. Drugi etap SST przewiduje wydłużenie trasy do Kijewa. Długość całej linii wyniesie ok. 6,5 km.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na półmetku

Przestrzeń

Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na półmetku

Witold Urbanowicz 25 kwietnia 2014

Trasa SST: Przesuną willę Grueneberga na szynach

Przestrzeń

Trasa SST: Przesuną willę Grueneberga na szynach

Anna Kostecka 19 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS