Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Boliwia. La Paz sięga chmur. Dzięki kolei gondolowej

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-04-11 15:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Boliwia. La Paz sięga chmur. Dzięki kolei gondolowej
Mi Teleferico, w tle La Pazźródło: Facebook/miteleferico
Ponad dwadzieścia razy dłuższa niż wrocławska „Polinka” ma rozwiązać problemy komunikacyjne boliwijskiej metropolii. La Paz z góry to plątanina wąskich ulic wciśniętych w gęstą zabudowę. Wielu mieszkańcom miasta kolej gondolowa skróci drogę do pracy z El Alto do centrum miasta o połowę.

Kolejka we Wrocławiu, która od niedawna przewozi przez Odrę studentów uniwersytetu, ma niecałe 500 m długości. Kolej gondolowa Mi Teleferico w La Paz, której pierwszą linię otwarto przed tygodniem dla zwiedzających (w pełni ma działać od maja), a dwie kolejne mają być gotowe w sierpniu, to w sumie ponad 10 kilometrów podniebnej linii, z 11 stacjami obsługiwanymi przez ponad 400 gondoli. W ciągu godziny ma przewozić 18 tys. pasażerów. Dla porównania warszawskie metro przewozi nieco ponad pół miliona pasażerów dziennie.

O ile kolejka we Wrocławiu kosztowała ok. 12 mln zł, budżet tej w La Paz sięga ponad 170 mln euro. Rząd boliwijski nie żałował pieniędzy, tym bardziej, prezydent Evo Morales szykuje się do trzeciej z rzędu kadencji (wybory jesienią). Ale i tak budowa Mi Teleferico to ponoć najbardziej ekonomiczne rozwiązanie dla La Paz.

Podróże Marieli

Na pewno przydatne dla wielu mieszkańców miasta. Brytyjski „Guardian” opisując nowy środek transportu rozmawiał z Marielą Choque, 20–letnią kelnerką pracującą w centrum. La Paz to jedno z najwyżej położonych miast na świecie, jego centrum znajduje się ok 3650 m n.p.m. Ale Mariela musi codziennie dojeżdżać z położonego ok. 500 m wyżej El Alto.

Warto zdać sobie sprawę, że 1,2–milionowe La Paz, jedno z dwóch miast w Boliwii, które pełni funkcję stolicy (konstytucyjną jest Sucre, ale to tu mieści się siedziba rządu), to komunikacyjny koszmar. „Miasto takie jak La Paz absolutnie nie powinno znajdować się w miejscu, w którym się znajduje” napisał dziennikarz „New Scientist”. Jest uwięzione w andyjskim kanionie. Rozbudowując się, pnie się po okolicznych zboczach. Położone na wzgórzu El Alto było kiedyś jego przedmieściem, w granicach którego zbudowano najwyżej położone na świecie międzynarodowe lotnisko. Dziś rozlewa się w sposób niekontrolowany i mieszka w nim tylu mieszkańców, ile w samym La Paz.


źródło: Facebook/miteleferico

Mariela, żeby zdążyć do pracy na 7 rano często wstaje przed świtem. Po wyjściu z domu musi z kolei wsiąść do jednego z białych minivanów, które są podstawą transportu w mieście. Zwykle jest ich zbyt mało, by w porannym szczycie przewieźć wszystkich, którzy tego potrzebują.
– Każdy próbuje dostać się do busa. Ludzie są często zdesperowani – mówi dziewczyna, która przyznaje, że to najgorszy moment dnia. – Dla mieszkańców El Alto kolejka to wspaniała rzecz. Myślę, że będzie szybsza, wygodniejsza i podróż będzie mniej męcząca. Będę mogła spać dłużej, łatwiej zebrać się rano i nie będę wychodziła z domu w pośpiechu, przypominając sobie w drzwiach, że zapomniałam stroju – dodaje.

Według szacunkowych danych codziennie między El Alto a centrum La Paz podróżuje ok 200 tys. osób. Tak jak Mariela do tej pory mieli do wyboru albo kilkunastokilometrowy objazd krawędzią kanionu, albo spacer między schodzącymi w stronę La Paz dachami domów, przez najbiedniejsze dzielnice miasta. Kelnerka busem do pracy jechała ponad godzinę. Ocenia, że dzięki kolejce gondolowej dojedzie do kawiarni w pół godziny. Według konstruktorów całą trasę pasażer ma pokonywać w 24 minuty.

La Paz stworzone dla kolejki

Javier Teleria, menedżer z austriackiej firmy Doppelmayr, która buduje kolej w La Paz, przyznaje, że ten rodzaj transportu nie pasuje do każdego miasta, ale akurat w La Paz sprawdzi się świetnie. Tym bardziej, że to nie jest nowe rozwiązanie dla Ameryki Południowej. Podobne funkcjonują w miastach Kolumbii, Brazylii i Wenezueli, zwykle łącząc gorzej rozwinięte dzielnice z centrami miast.

– Tutaj zabudowa jest bardzo gęsta. Mamy do wyboru albo stworzyć gigantyczny program budowy, związany z usunięciem wielu domów i wybudowaniem nowych dróg, albo zainstalować miejskie gondole – tłumaczy i zapewnia o posiadanym doświadczeniu. – Dziewięćdziesiąt dziewięć procent naszych instalacji powstaje w górzystych rejonach, z dużymi różnicami wysokości, stromymi, często oblodzonymi zboczami. Tak naprawdę to trudniejsze technicznie przedsięwzięcia, niż to w La Paz.

Nie wiadomo jeszcze ile będzie kosztował bilet na Mi Teleferico. Przejazd autobusem kosztuje ok 2,5 bolivianos (nieco ponad 1 zł). Według Marieli Choque jeśli cena biletu nie przekroczy 3,5 bolivianos, będzie rozsądna.

Nie wszędzie gondola jest potrzebna

Koleje linowe w mieście na pierwszy rzut oka wymagają dużych inwestycji, takich jak wybudowanie stacji, postawienie słupów, przeciągnięcie liny, które w znaczny sposób zmieniają architekturę miasta. Ale w miejscu takim jak La Paz mogą okazać się rozwiązaniem mniej ingerującym w miejską tkankę. Dlatego wiele miast na całym świecie rozważa budowę tego środka transportu, choć nie w takiej skali jak w Boliwii. W najbliższych latach dwa systemy zostaną otwarte we Francji. W Breście kolejka połączy dwie stacje, a w Tuluzie trzy.

Inna sprawa, że miejska kolej gondolowa to ryzyko, o czym przekonał się Londyn. Dwa lata temu z fanfarami otwierał przygotowaną na igrzyska olimpijskie Emirates Air Line, przewożącą pasażerów na kilometrowej linii nad Tamizą. Po igrzyskach jest zapełniona ledwie w 10 proc. i okazała się studnią bez dna, do której miasto dopłaca.





Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Paryż buduje kolejne linie metra

Komunikacja

Paryż buduje kolejne linie metra

Łukasz Pastor 06 sierpnia 2014

Czy Uber odeśle do lamusa czarne londyńskie taksówki?

Komunikacja

Czy Uber odeśle do lamusa czarne londyńskie taksówki?

Jakub Dybalski 16 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS