Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Biała Podlaska: Widać efekty zmian w komunikacji miejskiej

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Jasiński

Data publikacji:
2013-10-08 10:34
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Biała Podlaska: Widać efekty zmian w komunikacji miejskiej
fot. Rafał Jasiński
Z komunikacji miejskiej Białej Podlaskiej korzysta coraz więcej osób. Sukcesu można upatrywać w zmianach organizacyjnych funkcjonowania bialskiego systemu komunikacji zbiorowej oraz realizacji dużych przedsięwzięć inwestycyjnych.

Organizacja przewozów

Biała Podlaska to dawne miasto wojewódzkie położone w północno- wschodniej części regionu lubelskiego. W liczącym obecnie niespełna 60 tys. osób ośrodku funkcjonuje 11 linii autobusowych, oznaczonych literami od A do I oraz P i T. W 2008 r. zmieniono formułę funkcjonowania miejskiego transportu zbiorowego – rozdzielono organizację przewozów od firm świadczących usługi w tym zakresie. Za komunikację miejską odpowiada jednostka budżetowa - Zarząd Komunikacji Miejskiej w Białej Podlaskiej. Operatorami są zaś dwa podmioty - Miejski Zakład Komunikacyjny w Białej Podlaskiej Sp. z o.o. (9 linii) i Prywatna Komunikacja Miejska "WICZUK" Tadeusz Wiczuk (2 trasy).

Unowocześnianie transportu

Samorząd miasta od 2005 r. realizuje przedsięwzięcia na rzecz poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej. Poszczególne zadanie wynikają z przyjętego „Programu racjonalizacji systemu transportu publicznego w mieście Biała Podlaska”. Inwestycje prowadzono z dofinansowaniem (do 85%) ze środków zewnętrznych (np. w ramach Regionalnego Projektu Operacyjnego dla Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013) i dotyczą one wielu aspektów funkcjonowania komunikacji miejskiej.
W ramach zrealizowanego przedsięwzięcia, podzielonego na dwa etapy, wprowadzono zmiany organizacji komunikacji zbiorowej. Jak już wspomniano rozdzielono funkcję organizatora miejskiego systemu komunikacji zbiorowej od przewoźników. Zmniejszono liczbę linii autobusowych, przebudowano taryfę przewozową. W ramach niej wprowadzono m.in. Bialską Kartę Miejską - elektroniczny nośnik biletów. Decyzją ZKM można korzystać z tańszych biletów na krótkie trasy, biletów rodzinnych oraz semestralnych w wersjach: „uczniowskiej” i „studenckiej”.

Bardzo poważną inwestycją realizowaną do końca minionego roku było pozyskanie 24 autobusów, dzięki czemu wymieniono stary tabor na fabrycznie nowe pojazdy. Dla poprawy komfortu podróżnych pojazdy wyposażone są w urządzenia monitoringu bezpieczeństwa pojazdu i informacji pasażerskiej oraz klimatyzację. Zmodernizowano także myjnie pojazdów transportu zbiorowego.

Podjęto również działania w zakresie infrastruktury przystankowej. Zmodyfikowano usytuowanie przystanków m.in. poprzez budowę nowych miejsc zatrzymania pojazdów. Na wielu z nich wymieniono wiaty (66 szt.) i słupki (102). W związku z powołaniem Centrum Nadzoru Ruchu, w ramach którego prowadzony jest m.in. ciągły monitoring pojazdów realizujących zadania komunikacyjne, dostosowano52 urządzenia sygnalizacji świetnej i akustycznej. Zainwestowano także w zajezdnię autobusową MZK.

Są efekty

Można wysunąć tezę, że w wynikiem przeprowadzonych zmian w komunikacji jest wzrost liczby przewiezionych pasażerów. Wyniósł on 20% w ciągu czterech lat (2008-2012). Co istotne, korzystający z komunikacji miejskiej coraz chętniej kupują bilety okresowe. Liczba przejazdów na podstawie biletów miesięcznych wzrosła o 11 punktów procentowych - z 17 do 28 (dane za portalem biala24.pl).

Jest szansa na dalszy wzrost przewozów. Na podstawie porozumienia z Państwową Szkołą Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej z organizatorem przewozów, studenci mogą już korzystać z środków transportu komunikacji miejskiej za darmo. Warunkiem skorzystania z tej swoistej promocji jest wyrobienie Bialskiej Karty Miejskiej. Koszt wsparcia dla studentów w wysokości 400 tys. zł za semestr poniesie PSW w Białej Podlaskiej. Szacuje się, że z tej propozycji skorzysta ok. 3 tys. osób. Uczelnia deklaruje także kontynuowanie tej współpracy w przyszłości.

Bolączka

Mimo potężnych inwestycji i wskazanych efektów problemem władz miasta jest konieczność ciągłego dotowania komunikacji miejskiej. Jak podał portal „biala24.pl” w 2012 r. wpływy z biletów pokryły jedynie 53% kosztów funkcjonowania miejskiego systemu komunikacji zbiorowej w Białej Podlaskiej. Jednak stały wzrost liczby przejazdów daje nadzieje, że przyszłe lata będą bardziej łaskawe dla budżetu miasta, czyli spadną koszty funkcjonowania obsługi linii autobusowych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prezes MPK Inowrocław: Chcielibyśmy być w BiT

Komunikacja

Prezes MPK Inowrocław: Chcielibyśmy być w BiT

Jakub Dybalski 12 sierpnia 2014

Sto lat elektrycznej sygnalizacji świetlnej

Komunikacja

Sto lat elektrycznej sygnalizacji świetlnej

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2014

Jak poprawić sytuację na Służewcu? Nie będzie płatnego parkowania

Komunikacja

Jak poprawić sytuację na Służewcu? Nie będzie płatnego parkowania

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS