Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wieluń: Tańsze bilety, droższe parkowanie

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-06-03 09:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wieluń: Tańsze bilety, droższe parkowanie
fot. KF
Bilety wieluńskiej komunikacji miejskiej znacznie staniały. Niebawem blisko dwukrotnie wzrosną natomiast stawki opłat za parkowanie w centrum miasta. Ma to zachęcić mieszkańców do przesiadki na stosunkowo rozbudowaną sieć transportu publicznego obsługiwanego małymi autobusami.

W kwietniu opłaty za korzystanie z wieluńskiego transportu publicznego spadły o ponad 25 procent. Za jeden przejazd w granicach miasta płaci się teraz 1,50 zł zamiast 2,10 zł. O jedną czwartą mniej trzeba zapłacić też za przejazd liniami miejskimi wychodzącymi poza granice Wielunia – nowa cena biletu to 1,80 zł (dawniej 2,40 zł).

Są też bilety ulgowe, choć zniżka nie ma standardowego wymiaru 50 proc. – kosztują odpowiednio 80 gr i 1 zł. Wyższe niż połowa ulgi obowiązują natomiast dla uczniów kupujących bilety miesięczne. Te kosztują 20 zł za bilet na jedną linię i 40 zł za przesiadkowy przy stawkach 50 i 80 zł dla pozostałych podróżnych.

Tanieje przejazd, drożeje postój

Obniżka nie kończy jednak zmian opłat pobieranych przez gminę Wieluń. Niemal równolegle z korektą cen przejazdów – w lipcu – wprowadzona ma zostać znaczna podwyżka cen parkowania w centrum dwudziestopięciotysięcznego miasta na południowym zachodzie regionu łódzkiego. Niemal dwukrotnie wzrosną opłaty za postój od 30 minut do godziny (do 2 zł) i ponad godzinę, o 50 procent zdrożeje też karnet miesięczny (do 150 zł).

Zmieniona zostanie też organizacja strefy poza kilkoma ulicami ścisłego centrum – wyznaczona zostanie tam podstrefa oznaczona symbolem B, w której opłaty pozostaną na dotychczasowym poziomie. Do tego obszaru włączone zostały dwie ulice, na których parking był do tej pory darmowy. Jedyną dobrą dla kierowców informacją jest skrócenie okresu pobierania opłat o jeden dzień tygodniowo – o sobotę. Zmiany te mają zachęcać do wyboru autobusów transportu zbiorowego (dobrze wpisuje się w to decyzja o zniesieniu opłat parkingowych w soboty, kiedy komunikacja miejska funkcjonuje w o wiele mniejszym zakresie niż w dni powszednie).

Spora sieć, niskie częstotliwości

Wieluń ma, jak na rozmiar miasta, bardzo dobrze rozwiniętą sieć ośmiu linii komunikacji miejskiej, z czego aż sześć dociera do graniczących z siedzibą gminy wsi. Połączenia na większości tras realizowane są kilka razy dziennie, mają bowiem charakter podmiejskich kursów szkolno-pracowniczych. Na najważniejszych trasach częstotliwość w dni robocze przekracza godzinę. W soboty i w niedziele realizowany jest niewielki procent połączeń.

Na zlecenie gminy Wieluń przewozy realizuje miejscowe przedsiębiorstwo PKS, które po raz kolejny wygrało ogłoszony w 2011 przetarg na obsługę tras do końca przyszłego roku. To PKS jest także emitentem biletów, choć wysokość opłat regulują uchwały rady gminy. Bilety jednorazowe kupuje się bezpośrednio u kierowcy i wydawane są z elektronicznej bileterki, tak jak na wszystkich kursach PKS niezlecanych przez miasto.

Autobusy są miejskie także ze względu na właściciela

Co ciekawe, przewoźnik korzysta nie tylko z własnego taboru autobusowego, ale też z pięciu pojazdów należących do samorządu, które są użyczane zwycięzcy przetargu. Po prowadzonej w latach 2004-2012 intensywnej wymianie taboru kupowanego zarówno przez gminę, jak i PKS, wszystkie kursy realizowane są autobusami o długości ok. 7 m. Każdy przejechany przez nie wozokilometr kosztuje gminę 3,32 zł. Roczna dotacja do transportu zbiorowego wynosi ok. 1 mln 200 tys. zł.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS