Jeszcze na wiosnę 2014 roku na ul. Saskiej w Warszawie mają powstać pasy rowerowe, dzięki którym rowerzyści będą mogli bezpiecznie poruszać się między ul. Zwycięzców a al. Waszyngtona. - Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, będziemy chcieli kontynuować je w kierunku Gocławia – zapowiadają przedstawiciele Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
Projekt pasów rowerowych na ul. Saskiej został właśnie zatwierdzony przez inżyniera ruchu, Janusza Galasa. Ten sam, który jeszcze do niedawna twierdził, że pasów rowerowych nie można wyznaczać obok miejsc parkingowych, gdyż wyjeżdżający kierowcy byliby zagrożeniem dla rowerzystów. Dlatego wymalowanie takich pasów na warszawskich jezdniach było mocno utrudnione. Do tej pory takie rozwiązania pojawiały się na krótkich odcinkach, m.in. ul. Międzyparkowej, Emilii Plater czy Koszykowej. W katastroficznej wizji przedstawionej w opracowaniu firmy Transprojekt Gdański, dotyczącym pasów rowerowych, pojawiła się nawet informacja o likwidacji w centrum 4,7 tys. miejsc postojowych.
Jednak niedawna odpowiedź wiceministra Tadeusza Jarmuziewicza rozwiała wątpliwości – pasy można obecnie wytyczać obok miejsc postojowych, gdy samochody stoją wzdłuż jezdni, a nie prostopadle lub na ukos. Dzięki tej decyzji możliwe będzie wymalowanie pasów rowerowych na ul. Saskiej.
Saska przyjazna rowerzystom
Pasy na ul. Saskiej mają się pojawić wiosną przyszłego roku. Przedstawiciele Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej zapowiadają, że jeżeli rozwiązanie się sprawdzi, projekt kontynuowany będzie w kierunku Gocławia. Póki co jednak włączenie w al. Waszyngtona będzie się odbywać na zasadach ogólnych. Przy wytyczaniu drogi rowerowej (po północnej stronie), zostanie uwzględnione połączenie z pasami na Saskiej.
Nowe pasy, wymalowane na jezdni pomogą też uspokoić uliczny ruch. Ponadto takie rozwiązanie jest dużo tańsze, niż budowa drogi dla rowerów. Podobny efekt udało się osiągnąć po wymalowaniu pasów na ul. Tamka na odcinku Kopernika – Topiel. Tam projekt zrealizowano już w czerwcu. Pod koniec sierpnia wytyczono również nowy pas na Mokotowie, na ciągu spacerowej – Goworka. Można też inaczej – zwalniając ruch
W miejscach, gdzie wymalowanie pasów rowerowych jest zbyt problematyczne, planuje się inne prorowerowe rozwiązania. Trwają zaawansowane prace nad ustanowieniem strefy Tempo 30 na Muranowie i Nowym Mieście. Taka strefa to węższa jezdnia, więcej miejsc parkingowych, szersze chodniki i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Strefa funkcjonuje już w centrum Poznania. Podobne pomysły są w pozostałych większych miastach, które korzystają z doświadczeń np. Berlina, gdzie na 70 proc. ulic stosuje się takie rozwiązanie.
Ale w Polsce przyjmuje się powoli, bo mieszkańcy wspomnianych dzielnic Warszawy nie chcą ograniczenia prędkości. W czerwcu Rada Osiedla Muranów wypowiedziała się o projekcie negatywnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.