Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa czeka na nowe wiaty koncesyjne

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-06-11 16:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa czeka na nowe wiaty koncesyjne
mat. TePe
Na jesieni pasażerowie warszawskiej komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać z pierwszej nowej wiaty przystankowej. Firma AMS postawi w najbliższych latach blisko 1600 zadaszeń. W tej chwili m.in. są opracowywane projekty wykonawcze i trwa weryfikacja lokalizacji.

Umowa koncesyjna, podpisana w grudniu 2013 r. po długim okresie oczekiwania, obejmuje ustawienie w ciągu trzech lat 1580 wiat. Stosowane będą trzy rodzaje zadaszeń – wszystkie będą miały oczywiście wspólne elementy stylistyczne. Najwięcej będzie prostych wiat seryjnych (955 sztuk). Tzw. wiaty konserwatorskie, które już można spotkać na Trakcie Królewskim czy przy Emilii Plater, będą umieszczane w miejscach szczególnie prestiżowych. W pozostałych ważnych miejscach pojawią się wiaty konkursowe, których projekt wyłoniono już w 2006 r.

Pierwsze na jesieni

Zgodnie z harmonogramem w tym roku zostanie postawionych 180 wiat. – Opracowywane są projekty wykonawcze, obejmujące nadzór autorski nad wiatą konkursową i konserwatorską oraz wyposażeniem dodatkowym. Prowadzone są m.in. prace nad koniecznymi modyfikacjami tych obiektów – informuje Krzysztof Ławicki, dyrektor ds. operacyjnych AMS.

Oprócz tego trwa proces zatwierdzania projektu wiaty seryjnej. – Pierwszy etap wyboru mamy już za sobą. Miasto wybrało konstrukcję SAWA z płaskim dachem, nawiązującą do stylistyki wiat z lat 70. XX wieku – tzw. „Ł-ki” – mówi Ławicki. Równolegle trwa weryfikowanie lokalizacji. Etap ten był poprzedzony uzgodnieniami ze stołecznym konserwatorem zabytków oraz Wydziałem Estetyki Przestrzeni Publicznej. – Efektem uzgodnień jest przypisanie typów wiat odpowiednim lokalizacjom – mówi Krzysztof Ławicki. Wkrótce ma się rozpocząć etap kompletowania dokumentacji administracyjnej i uzyskiwania zezwoleń administracyjnych.


Wiata konkursowa autorstwa Towarzystwa Projektowego TePe, mat. ZTM Warszawa

AMS zapowiada, że pierwsza nowa wiata powinna stanąć na jesieni tego roku. – Jeżeli odpowiednie służby miasta chciałyby stosować się literalnie do powstałego Podręcznika Procedur Administracyjnych, to – mówiąc z lekkim przymrużeniem oka – na pierwszą wiatę musielibyśmy poczekać parę lat. Na szczęście władze zadeklarowały stworzenie optymalnej ścieżki postępowania – informuje Ławicki. Zaznacza zarazem, że realizacja harmonogramu jest zależna od pozyskania wszystkich wymaganych prawem pozwoleń. W 2015 r. wybudowanych ma być 720 wiat, a w kolejnym roku – 680 zadaszeń. Okres trwania koncesji wyniesie 8 lat i 10 miesięcy.

Nie tylko Warszawa

Firma AMS na już bogate doświadczenie w realizacji podobnych projektów. – AMS jest największym operatorem wiat przystankowych w Polsce. W wiaty wyposażyliśmy ponad 30 polskich miast. Wybudowaliśmy 3 700 konstrukcji i zrealizowaliśmy kontrakty z wszystkimi dużymi miastami w Polsce – przypomina Krzysztof Ławicki.

Spółka udziela się też w segmencie ustawiania mebli miejskich. – AMS przeprowadziła także pionierskie na polskim rynku inwestycje w zrewitalizowanych obszarach Warszawy, Wrocławia, Szczecina czy Gdyni. Politykę inwestowania w nowoczesny segment mebli miejskich realizujemy konsekwentnie od ponad 20 lat. Bierzemy udział we wszystkich tego typu postępowaniach w Polsce, m.in. w toczących się obecnie postępowaniach we Wrocławiu czy Bydgoszczy – mówi Ławicki. Jednak z uwagi na zastrzeżenia formalne AMS nie wziął udziału w przetargu krakowskim, w którym – jak się ostatecznie okazało – nikt nie złożył oferty.

Partnerstwo stron

Na czym opiera się współpraca między poszczególnymi miastami a AMS-em? – Po stronie AMS leży wybudowanie wiat przystankowych i troska o ich stan. Po stronie miasta – optymalizacja procesu administracyjnego wymaganego do budowy wiat oraz właściwe utrzymanie terenu i otoczenia wiat. Ponieważ finansowanie inwestycji odbywa się z reklam, bardzo ważna jest współpraca z miastem w zakresie odpowiedniego sytuowania tych reklam w budowanych obiektach – informuje Ławicki.



Problematyka projektów realizowanych w ramach PPP i koncesji, w tym nowych wiat, będzie poruszana podczas seminarium "PPP – kryteria sukcesu w realizacji projektów inwestycyjnych", organizowanym przez TOR Konferencje. Szczegóły

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawskie wiaty przykładem dobrych praktyk PPP?

Przestrzeń

Warszawskie wiaty przykładem dobrych praktyk PPP?

Jakub Dybalski 13 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5