Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tokio. Toyota przetestowała FC Bus

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tokio. Toyota przetestowała FC Bus
fot. Jihar19, lic. CC A-SA 4.0 InternationalToyota FC Bus
Toyota Fuel Cell Bus to autobus z napędem wodorowym, który pod koniec lipca jeździł po ulicach stolicy Japonii. Koncern, który niedawno wypuścił na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód z takim napędem – Mirai – próbuje przełożyć tę technologię do miejskich autobusów.

Toyota FC Bus to standardowy autobus miejski marki Hino (to jedna ze spółek Toyoty), w którym napęd hybrydowy zastąpiono ogniwami wodorowymi. Taki napęd jest przyjazny środowisku, bo polega na wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła w wyniku wiązania wodoru z tlenem. Produktem ubocznym jest woda. Na razie nie wypiera tradycyjnych napędów, bo produkcja ogniw wodorowych jest droga.

Nie przeszkadza to jednak rozwijać technologii, w nadziei, że kiedyś koszty produkcji spadną. Toyota już testowała wspomniany autobus w Toyota City, podczas organizowanych przez firmę imprez. Tym razem po raz pierwszy miała okazję skonfrontować pojazd z ruchem miejskim.

Warto poczekać na wnioski, bo na razie koncern może tylko porównywać osiągi wspomnianego Mirai z innymi samochodami osobowymi. Auto Toyoty, którego cenę udało się zbić do 60 tys. dol., co już budzi uznanie komentatorów motoryzacyjnych, jest ciężkie (prawie 2 tony) i mimo, że jest autem rodzinnym, mierzy blisko 5 m długości. Wszystko to właśnie z powodu ogniw wodorowych. Jeżdżenie takim samochodem w ciasnych miejskich uliczkach to nie lada kłopot. Tyle tylko, że ma niezaprzeczalną przewagę nad samochodami z silnikami elektrycznymi, z którymi jest porównywane. Otóż na jednym tankowaniu, które trwa ok. trzech minut, może przejechać 350 km, czyli mniej więcej dwa razy tyle niż oferowane dziś samochody na prąd.

W przypadku autobusów ta zaleta może mieć jeszcze większe znaczenie. Autobusy elektryczne, dziś uznawane za najlepsze, proekologiczne rozwiązanie dla miast i coraz chętniej w Polsce kupowane, wymagają dość skomplikowanej strategii ładowania, by zapewnić im możliwość wożenia pasażerów przez cały dzień. W przypadku autobusu napędzanego ogniwem wodorowym jest to łatwiejsze.

Pojazd testowany w Tokio ma 10,5 m długości i mieści 76 pasażerów z czego 26 na miejscach siedzących.

Dodatkową, brzmiącą dość futurystycznie, zaletą autobusów jest możliwość zasilania w energię… miejskich budynków. Jeden dzień testów poświęcono sprawdzeniu jak działa wykorzystanie autobusów jako zewnętrznego źródła energii w przypadku, gdy w mieście padnie sieć energetyczna, na przykład z powodu klęski żywiołowej. W Japonii, nawiedzanej trzęsieniami ziemi, to istotna funkcja.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Komunikacja

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Witold Urbanowicz 08 września 2023

Frankfurt ponownie stawia na wodorowe autobusy

Komunikacja

Frankfurt ponownie stawia na wodorowe autobusy

Redakcja/inf. pras. 17 maja 2023

Toyota zbudowała autobus. Sora jeździ na wodór

Mobilność

Toyota zbudowała autobus. Sora jeździ na wodór

Jakub Dybalski 19 października 2017

Furgalski: Pojazdy wodorowe mają przewagę nad elektrycznymi

Komunikacja

Solaris na ogniwa paliwowe. Będzie ich więcej?

Komunikacja

Solaris na ogniwa paliwowe. Będzie ich więcej?

Jakub Dybalski 04 października 2016

Zobacz również:

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Komunikacja

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Witold Urbanowicz 08 września 2023

Frankfurt ponownie stawia na wodorowe autobusy

Komunikacja

Frankfurt ponownie stawia na wodorowe autobusy

Redakcja/inf. pras. 17 maja 2023

Toyota zbudowała autobus. Sora jeździ na wodór

Mobilność

Toyota zbudowała autobus. Sora jeździ na wodór

Jakub Dybalski 19 października 2017

Furgalski: Pojazdy wodorowe mają przewagę nad elektrycznymi

Komunikacja

Solaris na ogniwa paliwowe. Będzie ich więcej?

Komunikacja

Solaris na ogniwa paliwowe. Będzie ich więcej?

Jakub Dybalski 04 października 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5