Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tokio. Toyota przetestowała FC Bus

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-08-06 14:11
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tokio. Toyota przetestowała FC Bus
Toyota FC Busfot. Jihar19, lic. CC A-SA 4.0 International
Toyota Fuel Cell Bus to autobus z napędem wodorowym, który pod koniec lipca jeździł po ulicach stolicy Japonii. Koncern, który niedawno wypuścił na rynek pierwszy seryjnie produkowany samochód z takim napędem – Mirai – próbuje przełożyć tę technologię do miejskich autobusów.

Toyota FC Bus to standardowy autobus miejski marki Hino (to jedna ze spółek Toyoty), w którym napęd hybrydowy zastąpiono ogniwami wodorowymi. Taki napęd jest przyjazny środowisku, bo polega na wytwarzaniu energii elektrycznej i ciepła w wyniku wiązania wodoru z tlenem. Produktem ubocznym jest woda. Na razie nie wypiera tradycyjnych napędów, bo produkcja ogniw wodorowych jest droga.

Nie przeszkadza to jednak rozwijać technologii, w nadziei, że kiedyś koszty produkcji spadną. Toyota już testowała wspomniany autobus w Toyota City, podczas organizowanych przez firmę imprez. Tym razem po raz pierwszy miała okazję skonfrontować pojazd z ruchem miejskim.

Warto poczekać na wnioski, bo na razie koncern może tylko porównywać osiągi wspomnianego Mirai z innymi samochodami osobowymi. Auto Toyoty, którego cenę udało się zbić do 60 tys. dol., co już budzi uznanie komentatorów motoryzacyjnych, jest ciężkie (prawie 2 tony) i mimo, że jest autem rodzinnym, mierzy blisko 5 m długości. Wszystko to właśnie z powodu ogniw wodorowych. Jeżdżenie takim samochodem w ciasnych miejskich uliczkach to nie lada kłopot. Tyle tylko, że ma niezaprzeczalną przewagę nad samochodami z silnikami elektrycznymi, z którymi jest porównywane. Otóż na jednym tankowaniu, które trwa ok. trzech minut, może przejechać 350 km, czyli mniej więcej dwa razy tyle niż oferowane dziś samochody na prąd.

W przypadku autobusów ta zaleta może mieć jeszcze większe znaczenie. Autobusy elektryczne, dziś uznawane za najlepsze, proekologiczne rozwiązanie dla miast i coraz chętniej w Polsce kupowane, wymagają dość skomplikowanej strategii ładowania, by zapewnić im możliwość wożenia pasażerów przez cały dzień. W przypadku autobusu napędzanego ogniwem wodorowym jest to łatwiejsze.

Pojazd testowany w Tokio ma 10,5 m długości i mieści 76 pasażerów z czego 26 na miejscach siedzących.

Dodatkową, brzmiącą dość futurystycznie, zaletą autobusów jest możliwość zasilania w energię… miejskich budynków. Jeden dzień testów poświęcono sprawdzeniu jak działa wykorzystanie autobusów jako zewnętrznego źródła energii w przypadku, gdy w mieście padnie sieć energetyczna, na przykład z powodu klęski żywiołowej. W Japonii, nawiedzanej trzęsieniami ziemi, to istotna funkcja.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Włocławek rozważa zakup 9 hybryd

Komunikacja

Włocławek rozważa zakup 9 hybryd

Martyn Janduła 07 kwietnia 2016

Systemy komunikacyjne miast wschodniej Afryki

Komunikacja

Systemy komunikacyjne miast wschodniej Afryki

Marcin Żywiałkowski 09 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS