Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Robert Biedroń, prezydent Słupska: Kolej to tlen dla miast

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2014-12-04 11:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Robert Biedroń, prezydent Słupska: Kolej to tlen dla miast
Robert Biedrońfot. Michał Szymajda
– Kiedyś ze Słupska można było dojechać do Berlina w 4 godziny, funkcjonowało też lotnisko regionalne przypomina Robert Biedroń nowy prezydent Słupska w rozmowie z Transportem-Publicznym.pl. – Trzeba zacząć pokazywać Słupsk światu, dlatego nowe połączenia dalekobieżne są dla mnie bardzo ważne. Jestem przekonany, że bez dobrej sieci kolejowej i drogowej nie może być mowy o rozwoju – dodaje.

Robert Biedroń przebojem wygrał wybory na prezydenta Słupska w drugiej turze i właśnie obejmuje urząd prezydenta miasta. W swojej kampanii wyborczej mocno podkreślał rolę kolei, komunikacji publicznej i roweru dla sprawnego funkcjonowania miasta.

Michał Szymajda, Transport–Publiczny.pl: W kampanii wyborczej mówił Pan, że pozbędzie się limuzyny prezydenckiej, a do pracy będzie pan dojeżdżał rowerem i autobusem. Przed wyjściem z domu zerknąłem na termometr. Trzy stopnie poniżej zera. W jaki sposób prezydent Biedroń dotarł dzisiaj do ratusza?

Robert Biedroń, nowy prezydent Słupska: Przyszedłem na piechotę. Mieszkam bardzo blisko ratusza, więc droga do pracy zajmuje mi kilka minut.

Ale w czasie kampanii wyborczej nie rozstawał się pan z jednośladem. W dużych miastach coraz popularniejsze są systemy roweru miejskiego. Czy w miastach wielkości Słupska warto budować odpowiedniki warszawskiego Veturilo?

Jeśli będziemy się nad tym zbyt długo zastanawiać, to znów zostaniemy w tyle. Dzisiaj cała Europa stawia na transport publiczny i na rowery. Ze względów ekologicznych, ekonomicznych i praktycznych. Nasze życie społeczne skupia się na centrach miast a tam przestrzeni jest coraz mniej. Jeśli pójdziemy inną drogą, to znaczy rozbudowy dróg dla aut w zatłoczonych śródmieściach i budowy jeszcze większych parkingów, to obawiam się, że czeka nas katastrofa. Słupsk więc nie ma innego wyboru jak postawić na komunikację publiczną i rowery. Musimy mieć takie ścieżki rowerowe, które pozwolą dojechać wygodnie w każdy zakątek miasta, będziemy też budować parkingi dla jednośladów.

Zjeździł pan Europę wzdłuż i wszerz, pewnie się pan napatrzył na wygodne centra przesiadkowe w pobliżu stacji kolejowych...

I chciałbym, żeby takie centrum powstało w Słupsku. Pierwszy krok został już zrobiony. Zarząd Transportu Miejskiego realizuje przebudowę przystanków wokół dworca i budowę zadaszonego parkingu rowerowego ze stacją naprawy. Pora pójść krok dalej i stworzyć przebicie pod torami, którego brak bardzo utrudnia życie słupszczanom oraz utworzyć węzeł przesiadkowy w rejonie dworca.

Był pan jednym z nielicznych kandydatów na prezydenta miasta, który przy niemal każdej okazji podkreślał jak ważny jest transport kolejowy i sprawna komunikacja miejska. W lutym, na długo zanim ogłosił pan chęć startu w wyborach, protestował pan przed słupskim dworcem przeciwko ograniczeniu kursowania do kilku dni w tygodniu pociągu TLK Słowiniec. Kilka tygodni temu PKP Intercity ogłosiło, że pociąg od 14 grudnia znów pojedzie codziennie...

To po prostu próba przywrócenia stanu, który był dla miasta naturalny. Słupskowi w ostatnich latach notorycznie odcinano tlen, coraz mniejsza liczba połączeń kolejowych odbijała się na sytuacji ekonomicznej miasta i na turystyce. Cieszę się, że TLK Słowiniec pojedzie codziennie, ale to wciąż tylko zachowanie pewnego status quo, które nie jest zadowalające.

Jako prezydent Słupska będę walczył o to, aby nie tylko nie likwidowano połączeń, ale żeby powstawały nowe. Kiedyś z tego miasta można było dojechać do Berlina w 4 godziny, funkcjonowało też lotnisko regionalne. To jest absurd, że teraz cieszymy się, że jeden pociąg znów będzie kursował codziennie. Trzeba zacząć pokazywać Słupsk światu, dlatego nowe połączenia dalekobieżne są dla mnie bardzo ważne. Jestem przekonany, że bez dobrej sieci kolejowej i drogowej nie może być mowy o rozwoju.

Słupsk chciał rozwijać swój projekt kolei aglomeracyjnej, to jest połączenia "sypialni" i centrum miasta z Ustką, pod nazwą Słupska Kolej Morska [na odcinku Słupsk Ustka po linii kolejowej 405 – red.]. Napotykał on opory w poprzedniej radzie miasta. Uważa Pan, że takie połączenie jest potrzebne?

Ta kolej to moje marzenie. Chciałbym też żebyśmy mieli dobre drogowe połączenie z Ustką. W tym względzie potrzebna jest przebudowa drogi krajowej 21 w tamtym kierunku, połączona z budową porządnej ścieżki rowerowej. W tej chwili tworzymy białą księgę, analizujemy budżet, który pokażę nam czy stać nas na SKM, wiem natomiast, że ta kolej wpłynęłaby wyśmienicie na rozwój obu miast.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa za 20 lat? „Pełna placów Zbawiciela”

Przestrzeń

Warszawa za 20 lat? „Pełna placów Zbawiciela”

Jakub Dybalski 18 maja 2014

Kierunki rozwoju komunikacji miejskiej Lublina

Komunikacja

Kierunki rozwoju komunikacji miejskiej Lublina

Rafał Jasiński 25 września 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS