Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pomysły kandydatów na prezydenta Łodzi: Drugi tunel, bezpłatna komunikacja, usunięcie samochodów z centrum

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-11-12 14:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pomysły kandydatów na prezydenta Łodzi: Drugi tunel, bezpłatna komunikacja, usunięcie samochodów z centrum
fot. KFUl. Warszawska w Łodzi
W jaki sposób zwiększać znaczenie i rolę transportu publicznego w największych polskich miastach? To pytanie zadaliśmy kandydatom na prezydentów największych polskich miast. Na początek prezentujemy odpowiedzi kandydatów na prezydenta Łodzi.

Naszą ankietę wypełnili ubiegająca się o reelekcję prezydent Hanna Zdanowska (PO) oraz dwóch kandydatów niezrzeszonych: poseł i były łódzki radny John Godson oraz prof. Piotr Biliński, w latach 90. Naczelny Architekt Miasta Łodzi.

Zdanowska zapowiada budowę tunelu łączącego dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz zapowiada ograniczanie roli autobusów. Godson chce wprowadzenia bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla łódzkich podatników (ale dopiero, jak miasto wyjdzie z długów) oraz zapowiada, że zastanowi się nad zamknięciem centrum dla samochodów. Biliński chciałby wprowadzenia biletu 10-minutowego oraz także wspomina o tunelu.

W jaki sposób zwiększać rolę i znaczenie transportu publicznego w Łodzi na rzecz spadku znaczenia motoryzacji indywidualnej (w tym – w jaki sposób zwiększać dostępność transportu publicznego)?

Hanna Zdanowska: Łódź inwestuje obecnie największe pieniądze w historii właśnie w transport zbiorowy. Po zakończeniu tych projektów, m.in. zmodernizowaniu linii tramwajowej wschód-zachód i zakupie dodatkowych tramwajów i autobusów, Łódź będzie miała jeden z najlepszych systemów transportu publicznego w Polsce. Budujemy zintegrowane centra przesiadkowe, wydzielamy torowiska tramwajowe, tworzymy bus-pasy. Instalujemy na ponad 200 skrzyżowaniach w mieście specjalny system sterowania ruchem, największy w Polsce – który w maksymalny sposób upłynni ruch i stworzy „zieloną falę” dla transportu zbiorowego. Uzupełnieniem tego transportu będzie powstający w Łodzi duży system roweru miejskiego. Zdaje sobie sprawę, że te ogromne inwestycje pociągają za sobą utrudnienia tak dla kierowców jak i pasażerów MPK, dlatego na czas tych remontów wydłużyliśmy czas jazdy na biletach i zwiększyliśmy częstotliwość kursowania komunikacji zastępczej.

John Godson: Przede wszystkim należy opanować tragiczną sytuację na łódzkich drogach. Odpowiednia koordynacja rozpoczętych inwestycji jest niezbędna do prawidłowego przepływu ruchu ulicznego. Następny punkt, to bezwzględne egzekwowanie punktualności komunikacji miejskiej. Po wyprowadzeniu Łodzi z długu, chcę wprowadzić bezpłatną komunikację miejską dla każdego posiadacza Karty Łodzianina – bezpłatne przejazdy dla łódzkich podatników.

Piotr Biliński: Widzę cztery priorytety: Rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wraz z budową tunelu średnicowego z przystankiem zintegrowanym z tramwajem N-S w rejonie ul. Kościuszki/Zielona; 2. Wydzielenie bus-pasów, z prawem korzystania z nich przez busy dowożące ludzi z okolicznych miejscowości i taksówki; jednocześnie: zastosowanie w mieście sygnalizacji świetlnej wzbudzanej przez tramwaj; 3. Obniżenie cen biletów tramwajowych i przywrócenie biletu 10 minutowego; to zachęci do załatwiania spraw w szerszym obszarze bez użycia samochodu; 4. Dążenie do poprawy czystości, niezawodności, bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej oraz do zwiększenia częstotliwości.

Które z gałęzi transportu publicznego należy rozwijać, a rola których powinna się zmniejszać?

HZ: Zdecydowanie należy postawić na rozwój transportu szynowego, zarówno tramwajów, jak i kolei. Rolę uzupełniającą powinny pełnić autobusy. Konieczna jest jednak wzajemna integracja wszystkich gałęzi transportu, co na szczęście właśnie teraz się dzieje. Nasz system transportu zbiorowego, oparty o prawdopodobnie największy w Polsce tabor tramwajowy, oraz wsparty Łódzką Koleją Aglomeracyjną, po 2015 r. będzie realną, niesamowicie ciekawą alternatywą dla tych, którzy na co dzień wybierają samochód.

JG: Jeżeli mówimy o zmniejszaniu roli wybranych gałęzi transportu publicznego, to aby odpowiednio zdiagnozować słabe, ale także i dobrze rokujące obszary należy pamiętać o przeprowadzeniu kompleksowych badań natężeń potoków podróżnych oraz przygotować plan, który będzie szeroko konsultowany z mieszkańcami.

PB: To trudne pytanie, bo tak naprawdę jest to wzajemnie uzupełniający się system i nie można uogólniać. Trzeba elastycznie reagować na potrzeby mieszkańców

Jakie inwestycje w transport publiczny w Łodzi są w tym momencie najpilniejsze (proszę wymienić 3 priorytety)? W jaki sposób należy wykorzystać środki unijne z perspektywy 2014-20 na rozwój transportu publicznego w mieście i aglomeracji?

HZ: Łódź jeszcze w poprzedniej perspektywie sięgnęła po ogromne środki na rozbudowę systemu tramwajowego oraz kolejowego; mam tu na myśli trwającą obecnie przebudowę Trasy WZ czy budowa nowego Dworca Łódź Fabryczna. W nowej perspektywie będziemy dalej iść tą drogą: planujemy m.in. wreszcie wybudowanie tunelu łączącego Dworzec Fabryczna z Dworcem Kaliskim. Ten tunel, z przystankami pomiędzy tymi dwoma punktami w Łodzi, będzie tak naprawdę rodzajem metra – idealnym uzupełnieniem pozostałych gałęzi komunikacji zbiorowej.

JG: Łódź potrzebuje nowych, ekologicznych autobusów i tramwajów oraz stacji rowerów miejskich. Bardzo istotny jest także rozwój ŁKA, która w Białej Księdze Mobilności –dokumencie zaprezentowanym na Kongresie Transportu Publicznego w Bydgoszczy – została oceniona na 6,2 w skali 1-10. Jej wynik zaniżył stan innej infrastruktury oraz integracja z innymi gałęziami transportu. Inwestowanie w te dwa aspekty będą kluczowe dla przyszłości ŁKA.

PB: Pierwszym priorytetem jest rozwój Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wraz z budową tunelu średnicowego z przystankiem zintegrowanym z tramwajem N-S w rejonie ul. Kościuszki/Zielona. Drugim priorytetem jest modernizacja i rozbudowa linii tramwajowych, a trzecim – wymiana i uzupełnienie taboru tramwajowego, a także zakup ekologicznych autobusów.

Czy należy „uspokajać” ruch samochodowy w centrach miast?

HZ: Uspokojenie ruchu samochodowego jest konieczne, żeby zwiększyć atrakcyjność centrum miasta i polepszyć komfort życia mieszkańców. Uspokojenia można dokonać poprzez przeznaczanie ulic wyłącznie na potrzeby transportu publicznego, wprowadzanie fizycznych spowalniaczy ruchu, jak szykany, czy tworzenie tzw. shared spaces, czyli ulic ze współdzieloną przestrzenią (np. ul. 6 Sierpnia). Równocześnie konieczne jest wzmacnianie systemu transportu zbiorowego oraz rowerowego w celu zapewnienia alternatywy dla samochodu. Chcemy również skonsultować z mieszkańcami strefy uspokojonego ruchu na osiedlach i w centrum miasta.

JG: Rozwiązaniem jest budowa parkingów na obrzeżach miasta, których Łodzi zdecydowanie brakuje. Konieczna jest dalsza rozbudowa ścieżek rowerowych, wprowadzenie i upowszechnienie roweru miejskiego, a także docelowo zamknięcie centrum dla ruchu samochodowego.

PB: Tak, należy do tego dążyć. Oprócz postulatów 2-4 sformułowanych w odpowiedzi na pytanie 1, należy także wprowadzić punktowo strefy uspokojonego ruchu (woonerfow) w obszarze centralnym, a także poprzez zawężanie szerokości pasów ruchu dla samochodów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzka komunikacja. Najważniejsze są multimodalność i integracja

Komunikacja

Łódzka komunikacja. Najważniejsze są multimodalność i integracja

Roman Czubiński 05 listopada 2014

Łódź: Konsultacje w sprawie Niciarnianej

Przestrzeń

Łódź: Konsultacje w sprawie Niciarnianej

Roman Czubiński 16 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5