Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Nowe otwarcie, czyli sukces po drastycznych cięciach

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Felietonista:

Kasper Fiszer

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
12-06-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Nowe otwarcie, czyli sukces po drastycznych cięciach
Fot. Kasper FiszerPromocyjny pociąg ŁKA w Ozorkowie.
Co zrobić, by móc ogłosić duży sukces na polu kolei regionalnej? Należy na przykład najpierw ograniczyć skalę działalności, a potem powrócić do poprzedniego stanu. Tak przynajmniej można wywnioskować z zapowiedzi uruchomienia nowej linii ŁKA. Czy jednak tym samym słowem będzie można określić połączenie po roku czy po kilku latach funkcjonowania?

W najbliższą niedzielę Łódzka Kolej Aglomeracyjna ze sporą pompą otworzy kolejną trasę – z Łodzi do Kutna. Dziesięć par pociągów ŁKA zastąpi pięć par kursów Regio Przewozów Regionalnych uruchamianych na zlecenie tego samego urzędu marszałkowskiego. Pasażerowie częstowani będą tortem, a przewoźnik spodziewa się tak dużego zainteresowania łodzian możliwością względnie dogodnego dojazdu w nowe rejony województwa, że potroi długość niektórych składów.

– Dobrze się stało, że wojewódzka kolej rusza do Kutna, bo po latach marazmu będziemy mieć właściwe połączenie ze stolicą województwa – mówił na środowej konferencji prasowej Zbigniew Burzyński, prezydent Kutna. – Liczba połączeń zwiększy się prawie dwukrotnie – podkreśla natomiast sama ŁKA w swoim komunikacie prasowym.

Zaproponowana przez wojewódzką spółkę oferta rzeczywiście przyczyni się do poprawy sytuacji komunikacyjnej mieszkających wzdłuż tej trasy, ale aby właściwie ocenić skalę udogodnień, należy spojrzeć na działania łódzkiego urzędu marszałkowskiego w nieco szerszym kontekście. Warto przypomnieć sobie, że nikt nie uznałby rozkładu ŁKA za rewolucyjny czy szczególnie atrakcyjny, gdyby organizowana przez województwo kolej funkcjonowała stabilnie według rozwiązań wypracowanych w pierwszych latach XXI wieku.

Sięgnijmy do kilku przykładowych roczników rozkładu jazdy. W roku 2004 uruchamiano osiem par pociągów osobowych, w 2008 – dziesięć, w 2011 – jedenaście, w 2014 – znów dziesięć. Ogólnie liczba połączeń wahała się na przestrzeni lat pomiędzy ośmioma a jedenastoma dziennie. Skąd więc opinie o tak znaczącej poprawie, jeśli kursy ŁKA realizowane będą dziesięć razy na dobę?

Rok 2013. Samorząd wojewódzki ogłasza plany objęcia Kutna siatką połączeń aglomeracyjnych i... niemal równocześnie redukuje aktualną ofertę. Skala cięć jest, przynajmniej patrząc na ostatnie lata w regionie łódzkim, bezprecedensowa: dziesięcioparowa obsługa tej trasy jednego dnia kurczy się o 60 procent. W rozkładzie pozostają tylko cztery kursy w każdą ze stron. Przez regionalną prasę przetacza się fala opowieści ludzi niemających dojazdu do pracy, a na redukcję szybko reagują przewoźnicy drogowi, którzy kilkakrotnie zwiększają liczbę realizowanych przez siebie odjazdów.

Przywrócenie poprzedniego stanu jest rzecz jasna wiadomością dobrą, ale po dwóch latach bardzo skromnego rozkładu jazdy PR Łódzką Kolej Aglomeracyjną czeka teraz zadanie wyjątkowo trudne. Samorządowa spółka musi bowiem nie tylko zaproponować warunki podróży lepsze niż konkurencja drogowa – to akurat jest możliwe dzięki zaplanowanej atrakcyjnej ofercie biletowej i dość komfortowym jednostkom Flirt – ale nade wszystko przekonać pasażerów, że jej oferta jest wiarygodna, pewna i stabilna. Że decydując się na kolej, można liczyć na to, że nie zostanie się któregoś dnia pozbawionym dojazdu do pracy. Że dziesięć par – to przecież liczba oceniana przed kilkoma laty jako jedynie przeciętna! – to nie propozycja na start, która zniknie po kilku miesiącach, lecz poważny pomysł na transport do stolicy aglomeracji, który będzie realizowany konsekwentnie przez lata.

Nawet jeśli formalnie zmieni się bowiem przewoźnika, niezmiennie organizatorem jest ta sama instytucja. Do przewiezienia są też w znakomitej większości ci sami ludzie, którzy korzystali z połączeń kolejowych przed kilkoma laty, i ich rodziny. Nadwyrężonego zaledwie dwa lata temu temu zaufania nie da się więc odbudować ani powołaniem nowej struktury realizującej decyzje tego samego co dawniej organu, ani – skądinąd bardzo miłymi – zapowiedziami darmowych przejazdów w dzień premiery, balonikami i talerzem promocyjnych cukierków rozdawanych podczas niedawnych prezentacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Komunikacja

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Roman Czubiński 17 kwietnia 2022

Łódzkie: Bilety kolejowo-autobusowe dostępne w aplikacjach

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Komunikacja

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Roman Czubiński 17 kwietnia 2022

Łódzkie: Bilety kolejowo-autobusowe dostępne w aplikacjach

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5