Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Małopolska Karta Aglomeracyjna od 2015 roku

Dalej Wstecz
Autor:

UMWM

Data publikacji:
2013-11-20 12:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Małopolska Karta Aglomeracyjna od 2015 roku
fot. Paweł Klasa, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia,
Od pierwszej połowy 2015 r. pasażerowie będą mogli korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. To system, który będzie integrował dostępne na terenie województwa usługi związane z publicznym transportem zbiorowym.

Od pierwszej połowy 2015 r. będzie można korzystać z Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. To system, który będzie integrował dostępne na terenie województwa małopolskiego usługi związane z publicznym transportem zbiorowym. Karta zbliżeniowa, będzie też dostępna w postaci aplikacji mobilnej dla systemów iOS, Android i Windows Phone. Małopolska Karta Aglomeracyjna będzie zintegrowanym biletem, umożliwiającym korzystanie z różnych środków transportu w różnych miejscach Małopolski, parkingów, a w przyszłości także innych usług – np. biletów wstępu do muzeów.

Porozumienia w sprawie przystąpienia do systemu MKA podpisali w urzędzie marszałkowskim Marek Sowa – marszałek województwa małopolskiego, Roman Ciepiela – wicemarszałek Małopolski, Jacek Majchrowski – prezydent Krakowa, Henryk Słomka – Narożański – wiceprezydent Tarnowa, Stefan Kolawiński – burmistrz Bochni i Adam Najder – burmistrz Skawiny.

- Małopolska Karta Aglomeracyjna to część dużego przedsięwzięcia – budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Chcemy zachęcić mieszkańców, aby częściej korzystali z transportu zbiorowego, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie ruch jest największy – mówił marszałek Marek Sowa. – Małopolska Karta Aglomeracyjna to jeden z tych projektów, które mają ułatwić podróżowanie po regionie. Nie tylko wprowadza zintegrowany bilet, ale również daje możliwość współpracy z wszystkimi kartami, które już funkcjonują na terenie województwa.

System MKA będzie uruchamiany systematycznie w miastach, które podpisały porozumienia. Na początku użytkownicy MKA będą korzystać z karty przy zakupie biletów okresowych na przejazdy komunikacją miejską w Krakowie i Tarnowie oraz koleją w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pasażerowie SKA będą też mieli możliwość płacenia za pomocą MKA za przejazdy jednorazowe w systemie chceck-in chceck-out. Ta usługa będzie dostępna już niebawem także w tarnowskiej komunikacji miejskiej. Poza tym karta będzie też umożliwiać korzystanie z parkingów Park&Ride przy węzłach przesiadkowych w Tarnowie, Bochni i Skawinie (powstaną do połowy 2015 r.)

MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach.

- Ktokolwiek będzie korzystał z pociągu, komunikacji miejskiej w Tarnowie, Krakowie czy też będzie korzystał z biletu okresowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie mógł się posługiwać jedną z tych trzech kart – wyjaśniał wicemarszałek Roman Ciepiela. – Ważne są tu również inne nasze plany inwestycyjne - będziemy kupowali nowe pociągi, 16 jest już zamówionych, kolejnych 20 zamierzamy kupić ze środków nowego RPO. W ten sposób do końca 2020. r zapewnimy sto procent taboru niezbędnego do obsługi SKA.

- Ten system będzie dotyczył także parkowania na parkingach Park&Ride. To (…) dla nas jest bardzo ważne bo będzie wpływać na ograniczenie ruchu samochodowego w Krakowie. W tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, że większość osób mieszkających poza Krakowem dojeżdża do Krakowa autami. Być może ten system, przynajmniej częściowo, wyeliminuje ten ruch - podkreślał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Wiceprezydent Tarnowa Henryk Słomka – Narożański mówił, że projekt ma duże znaczenie dla mieszkańców Tarnowa. Po zakończeniu remontu linii kolejowej znacznie skróci się czas dojazdu do Krakowa: - Z Tarnowa do Krakowa dojedziemy w 38 minut. Ale dużo czasu zajmuje przygotowanie się do podróży – znalezienie parkingu, kupienie biletu. (…) W przyszłym roku rozpoczynamy budowę potężnego parkingu wielopoziomowego po południowej stronie dworca. Z systemem MKA podróżowanie ma być łatwiejsze i szybsze, co docenią zwłaszcza studenci i osoby pracujące na co dzień w Krakowie: – Problem dostępu komunikacyjnego do stolicy naszego regionu zostanie zminimalizowany – dodał wiceprezydent.

W ramach systemu MKA, na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Trzebinia – Tarnów, Wieliczka – Kraków i Podbory Skawińskie – Sędziszów, powstanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Na przystankach zostaną umieszczone elektroniczne tablice informujące m.in. o czasie oczekiwania na szynobusy i przewidywanego czasu dojazdu do przystanku końcowego. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.

Aby otrzymać MKA lub uzyskać dostęp do aplikacji mobilnej trzeba będzie zarejestrować się w systemie przez internet lub w Punkcie Obsługi Klienta MKA w Krakowie. Każdy zarejestrowany użytkownik otrzyma dostęp do usług świadczonych w ramach MKA i będzie mógł tworzyć własne usługi, np. wykupić okresowy bilet kolejowy na trasie Kraków – Tarnów, bilet okresowy na komunikację miejską w Krakowie i abonament parkingowy w Tarnowie. Dane zostaną zapisane na karcie a pasażer za wszystko zapłaci zbiorczo - operator systemu rozdzieli opłaty pomiędzy odpowiednich usługodawców.

System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany do 2018 r. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe. Będzie go można rozbudować o usługi typu e-government czy e-health. To także atrakcyjne rozwiązanie dla turystów, którzy jeszcze przed przyjazdem do Małopolski będą mogli kupić bilety do muzeów, zapłacić za parkowanie czy bilet kolejowy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bliżej do wspólnego biletu w aglomeracji łódzkiej

Prawo & Finanse

Bliżej do wspólnego biletu w aglomeracji łódzkiej

Kasper Fiszer 11 sierpnia 2014

Tczew chce dołączyć do integracji taryfowej w Trójmieście

Prawo & Finanse

Tczew chce dołączyć do integracji taryfowej w Trójmieście

Paweł Rydzyński 31 lipca 2014

PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego?

Prawo & Finanse

PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego?

Paweł Rydzyński 24 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS