Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódź. Tramwaj podstawowym środkiem transportu, ale nie bezwarunkowo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódź. Tramwaj podstawowym środkiem transportu, ale nie bezwarunkowo
fot. Kasper Fiszertramwaj w Łodzi
22 nowe tramwaje planują zakupić władze Łodzi w ramach nowej unijnej perspektywy 2014-20. MPK Łódź nie wyklucza także inwestycji w tabor używany, a także planuje leasing taboru autobusowego. Przedstawiciel władz miasta zauważa jednak, że nie jest wykluczone podjęcie dyskusji nt. zastąpienia, na odcinkach o najmniejszych potokach pasażerów, tramwajów autobusami.

– Ze strony MPK przewidywany jest zakup 22 sztuk fabrycznie nowych tramwajów całkowicie niskopodłogowych z dofinansowaniem unijnym. Aktualnie posiadamy 25 sztuk wagonów całkowicie niskopodłogowych [Cityrunner i Pesa – red.] oraz 6 sztuk używanych niemieckich wagonów częściowo niskopodłogowych GT8N. W maju br. do Łodzi sprowadzono kolejne dwie sztuki tramwajów GT8N z Helsinek. Razem z nimi będzie 8 sztuk tramwajów częściowo niskopodłogowych. Ponadto w bieżącym roku planowane jest oddanie do użytku prototypowego wagonu częściowo niskopodłogowego, budowanego przez MPK i podwykonawców zewnętrznych w oparciu o używany tramwaj dwukierunkowy typu M8C. MPK nie wyklucza dalszych inwestycji w tramwaje używane w dobrym stanie technicznym. Przewiduje też długotrwały wynajem 40 sztuk nowych autobusów niskopodłogowych, na okres minimum 8 lat – wylicza Jacek Sarzało z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

Tramwajów będzie więcej i… mniej?

Grzegorz Gawlik z UM Łódź zauważa z kolei, że obowiązująca uchwała Rady Miejskiej w Łodzi o polityce transportowej określa, że podstawowym środkiem przewozu, zwłaszcza w centrum miasta ma być tramwaj. – Plany inwestycyjne, częściowo już realizowane, takie jak trwająca budowa trasy WZ z wydłużeniem do peryferyjnych osiedli Janów i Olechów, a także budowa torowiska w rejonie dworca Łódź Fabryczna, wskazują, że sieć tramwajowa w mieście jest rozwijana. Łódź posiada jedną z najbogatszych sieci tramwajowych w Polsce – mówi.

Przedstawiciel UM Łódź dodaje jednak, że nie oznacza to, iż znacząco będzie wzrastać rola tramwajów w obsłudze komunikacyjnej Łodzi, przy jednoczesnym sukcesywnym zmniejszaniu roli autobusów. Co więcej, Gawlik dodaje, że „można rozważać czy jest uzasadnienie, aby pewne odcinki o najmniejszych potokach pasażerów nie powinny zostać zastąpione autobusem”. Nie podaje jednak, o które konkretnie trasy miałoby chodzić.

W tym kontekście, warto przypomnieć, że kilka miesięcy temu na pomysł likwidacji jednej z tras tramwajowych wpadły władze Gorzowa Wlkp. Na etapie konsultacji społecznych nad planem transportowym udało się jednak trasę na gorzowskie Piaski uratować.

Lepiej powiązać Łódź z ościennymi gminami

Wracając do Łodzi… Grzegorz Gawlik zauważa, że w najbliższych latach powinna wzrastać rola tramwajów w obsłudze terenów podmiejskich.

– Wydaje się, że nie ma potrzeby zwiększania roli tramwajów kosztem autobusów. Są to przecież systemy uzupełniające się. Tendencją ostatnich lat jest natomiast obejmowanie obszarów gmin ościennych autobusową komunikacją zbiorową, np. Stryków, Nowosolna, Rzgów, Andrespol. W tym kontekście, warto pomyśleć o stworzeniu punktów przesiadkowych na styku tramwaj-autobus w rejonach poza centrum miasta – dodaje Gawlik.

ŁKA jako „parametro”

Na początku czerwca przedstawiciele władz Łodzi, Pabianic i Zgierza oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Przewozów Regionalnych podpisali umowę w sprawie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. W niedalekiej przyszłości do porozumienia mają przystąpić inne samorządy – Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza, dla których przewidziano kolejne, obejmujące szerszy obszar strefy taryfowe.

Jacek Sarzało zauważa, że sukcesywnie ma zwiększać się rola kolei zarówno w ruchu międzydzielnicowym, jak i aglomeracyjnym. – Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która docelowo ma pełnić funkcję zbliżoną do „parametra” czy też berlińskiej S-bahn, zapewni szybki transport pomiędzy osiedlami, uzupełniając ofertę linii tramwajowych i autobusowych. Należy jednak pamiętać, że ze względu na większe zagęszczenie przystanków, przekładające się na ich dostępność, tramwaj nadal powinien być podstawowym środkiem transportu zbiorowego na terenie miasta – mówi.

Dodaje jednocześnie, że trwają prace nad wzajemną możliwością kodowania biletów elektronicznych na kartach chipowych zarówno ŁKA, jak i MPK Łódź.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5