Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ŁKA: konkurent znów silniejszy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-06-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ŁKA: konkurent znów silniejszy
fot. Kasper FiszerPKP Koluszki
W przeddzień startu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej transport drogowy w regionie łódzkim znów rośnie w siłę. 1 czerwca przybyło 20 nowych kursów bezpośrednio konkurujących z pociągami do Koluszek. Choć póki co przewoźnikiem kolejowym na tej trasie pozostanie PR, wkrótce połączenie przejmie ŁKA.

Do pierwszego kursu obsługiwanego przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną pozostały niecałe dwa tygodnie. Choć wojewódzka spółka przejmie na razie tylko pewną część ruchu do Zduńskiej Woli i Sieradza, debiut przewoźnika ma być początkiem tworzenia spójnego systemu transportowego przywracającego kolei w regionie łódzkim większą niż dziś rangę. Za kilka lat podróżni mają mieć wiele powodów, by przesiąść się na pociąg – wygodny tabor, dużą częstotliwość kursów, częściowo zintegrowaną z komunikacją miejską taryfę.

Tymczasem jednak podróżni otrzymują kolejne powody, by przesiadać się nie z dróg na tory, ale w kierunku odwrotnym. Niemal każdy miesiąc przynosi ostatnio informację o rozszerzeniu oferty prywatnych przewoników autobusowych – w marcu i w kwietniu, po grudniowych cięciach kursów Przewozów Regionalnych, znacznie zwiększyła się liczba busów do Kutna, wciąż przybywa autobusów do Warszawy. Z początkiem czerwca nowa linia połączyła natomiast Łódź z Gałkówkiem i Justynowem, istotnymi generatorami ruchu na trasie do Koluszek.

Stały rozwój busów po zamknięciu Fabrycznej

Najważniejszy przewoźnik drogowy kursujący w tamtym kierunku, Speed Travel, od kilku lat konsekwentnie wykorzystuje osłabioną przez zamknięcie dworca Fabrycznego pozycję kolei. Jako pierwszy na szeroką skalę uruchomił połączenia busowe relacji Łódź – Koluszki, oferując pasażerom 33 pary kursów w dni robocze. To wynik porównywalny z liczbą kursów wszystkich przewoźników kolejowych na tej trasie (38 pociągów z Łodzi Kaliskiej) i znacznie większy od liczby pociągów regionalnych (20 kursów)!

Autobusy zatrzymują się także w mniejszych miejscowościach leżących przy linii kolejowej – Żakowicach, Gałkowie (PKP Gałkówek) i Justynowie. Dwie ostatnie z nich od zeszłej niedzieli uzyskały dodatkowych 20 kursów busów Speed Travel – przewoźnik uruchomił nową linię relacji Łódź – Borowa (miejscowość sąsiadująca z Gałkowem, także obsługiwana przez przystanek kolejowy w Gałkówku). Oznacza to niemal podwojenie liczby kursów i przeszło dwukrotnie więcej połączeń niż oferuje kolej – i to pomijając kursy innego przewoźnika, Kris-Touru.

Mniej wygodnie, ale za to częściej i do centrum

Wady podróży busem są znaczne. Niższy komfort podróży, podatność na opóźnienia związane z trudną sytuacją drogową w Łodzi (to szczególnie istotne przy braku poczekalni na łódzkim przystanku końcowym), brak ulg studenckich czy uczniowskich. Są też jednak i niezaprzeczalne zalety: porównywalny czas przejazdu, ale dowóz bezpośrednio do centrum, w okolice przebudowywanej Łodzi Fabrycznej, spora liczba kursów późnowieczornych, paradoksalnie stabilniejszy rozkład jazdy.

Kolej ma w aglomeracji łódzkiej znaczenie o wiele mniejsze niż w większości polskich miast podobnych rozmiarów. Prywatny transport drogowy – nie bez sukcesów – stale próbuje zmniejszać je jeszcze bardziej, przejmując coraz większą część potoku. Nawet jeśli niewielkie busy przewożą kilkukrotnie mniej podróżnych niż jadący równoległą trasą pociąg, duża ich liczba sprawia, że sumarycznie korzystających z nich nie jest mało. 15 czerwca bardzo skromnie, ale i symbolicznie rozpocznie się największa w ostatnim czasie próba odwrócenia tego trendu. Na ile będzie to próba skuteczna – pokaże czas.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Komunikacja

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Roman Czubiński 17 kwietnia 2022

Łódzkie: Bilety kolejowo-autobusowe dostępne w aplikacjach

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Komunikacja

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 28 czerwca 2023

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Przestrzeń

Pesa z umową na nowe EZT dla ŁKA

Roman Czubiński 11 lutego 2023

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Komunikacja

Pesa i Newag walczą o kontrakt ŁKA

Roman Czubiński 15 października 2022

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Komunikacja

Marzec najlepszym miesiącem w historii ŁKA

Roman Czubiński 17 kwietnia 2022

Łódzkie: Bilety kolejowo-autobusowe dostępne w aplikacjach

Komunikacja

ŁKA: Integracja z autobusami regionalnymi przynosi efekty

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5