Partnerzy serwisu:
Wywiady i komentarze

ŁKA: Czterema parami świata nie zwojujesz

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Felietonista:

Kasper Fiszer

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
13-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

WYWIADY I KOMENTARZE
ŁKA: Czterema parami świata nie zwojujesz
Fot. Kasper FiszerDodatkowy pociąg na łódzkim Żabieńcu
Nowe kursy i nowe źródło dofinansowania – budżet miasta Łodzi – to kolejne owoce rozwoju Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pasażerowie zyskają jednak na wprowadzonych w kwietniu zmianach niewiele. Cztery dodatkowe pociągi trudno bowiem uznać za realną alternatywę wobec innych form komunikacji miejskiej, roweru czy własnego samochodu.

Najważniejszą spośród kwietniowego pakietu zmian w łódzkiej komunikacji zbiorowej jest niewątpliwie włączenie do miejskiego systemu transportu publicznego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Miejskie i podmiejskie pociągi – nie licząc ubiegłorocznego krótkiego epizodu mającego na celu promocję powstającej ŁKA – po raz pierwszy zostały w zasadzie w pełni zintegrowane taryfowo z połączeniami autobusowymi i tramwajowymi, a samorządowy przewoźnik uruchomił w porozumieniu z władzami Łodzi dodatkowe kursy. Forma współpracy magistratu z wojewódzką spółką może budzić jednak spore zdziwienie.

Zarząd Dróg i Transportu podpisał z ŁKA umowę dotyczącą wprowadzenia do rozkładu nowych połączeń i honorowania biletów w odpowiedzi na z trwające w mieście duże prace remontowe. Najważniejsze z nich to te toczące się na całkowicie przebudowywanej tzw. trasie W – Z. W związku z bardzo dużą rolą tego ciągu trasę zmieniła większość linii tramwajowych i znaczna część autobusów, utrudniony jest także przejazd autem przez centrum i na duże blokowiska Widzew czy Retkinia. Nowe pociągi ŁKA mają rekompensować niedogodności. – Omiń budowę trasy W – Z pociągiem – zachęca w oficjalnych materiałach ZDiT.

Najbardziej efemeryczna linia miejska w Łodzi

Wcielenie tego zapisu w życie nie jest jednak proste. Zostawmy na boku wartą osobnych rozważań kwestię substytucyjności tras kolejowej i zamkniętej tramwajowej, założywszy tymczasem, że istnieje spora grupa potencjalnych podróżnych, którym przebieg ŁKA odpowiada. Spójrzmy jednak w rozkład jazdy. – Od 1 kwietnia w godzinach szczytu porannego, pomiędzy 6 a 9:30, oraz popołudniowego – pomiędzy 14 a 17 uruchomione zostaną 4 dodatkowe pary pociągów (8 połączeń) na trasie Łódź Żabieniec – Łódź Kaliska – Łódź Widzew – czytamy na stronie ZDiT (pis. oryg.). Innymi słowy, pasażerowie z kursujących co kilka minut linii tramwajowych mają przesiąść się do pociągu, który kursuje ledwo dwa razy rano i dwa razy popołudniu, przy czym np. ostatni w stronę Żabieńca odjeżdża już o 15:30!

Licząc razem z kursami jeżdżącymi do tej pory, ŁKA zapewnia teraz połączenie Widzew – Żabieniec osiem razy na dobę. Kursy nie są rozłożone równomiernie (np. 8:23 – 12:19 – 12:35 – 14:30), nie ma też żadnej stałej końcówki minutowej odjazdów ani żadnego logicznego uzasadnienia konkretnej godziny przyjazdu – trudno np. uznać, by pociągi obsługiwały jakiś konkretny duży zakład, zapewniając dowóz na określoną godzinę dostosowaną do pór zmian. W ramach umowy ze ZDiT na Żabieniec wydłużono jeszcze dwa pociągi z Sieradza, ale te nie kursują przez Widzew. Nie mają więc praktycznie żadnej funkcji rekompensaty za utracone połączenie tramwajowe (w przeciwnym kierunku jeden kursuje do Sieradza, drugi – na Widzew). Należy też dodać, że wszystkie nowe kursy wykonywane są jedynie w dni robocze.

Połączenie (czasem) jest, ale skąd się o nim dowiedzieć?

Jeśli nawet jednak zdarzyłoby się tak, że któremuś pasażerowi idealnie pasują godziny nielicznych odjazdów, nie jest jasne, że uda mu się w ogóle o nich dowiedzieć. Rozkładów objętych taryfą ZDiT pociągów próżno bowiem szukać na jedynej stronie internetowej prezentującej dotychczas kompleksowo grafik wszystkich miejskich linii wszystkich przewoźników – witrynie łódzkiego MPK (miasto cały czas nie publikuje rozkładów samo). Należy po nie sięgnąć albo wchodząc na mało popularny portal ZDiT (gdzie są mocno ukryte i przedstawione w mało przyjaznej formie pliku pdf), albo odnajdując je w wyszukiwarkach kolejowych (gdzie szukać łodzianom nieprzyzwyczajonym do korzystania z kolei raczej po prostu nie przyjdzie do głowy).

Taryfową łamigłówkę rozwiązują tylko nieliczni

W tych ostatnich nie znajdą oni zresztą czytelnej informacji o możliwości korzystania w pociągach z taryfy ZDiT. Próba przejrzystego opisania zasad taryfowych w krótkiej formie dopisku przy godzinie odjazdu mogłaby jednak przyprawić o ból głowy. Oto bowiem (niemal) pełna taryfa obowiązuje w ŁKA tylko na odcinku Żabieniec – Widzew. Ci, którzy chcą podjechać choćby z Żabieńca na Stoki z przesiadką na Widzewie, muszą skorzystać albo z biletu kolejowego, albo z droższego miesięcznego biletu zintegrowanego. Co więcej, do przejazdów ŁKA na odcinku objętym honorowaniem uprawnia znakomita większość, ale nie wszystkie bilety emitowane przez ZDiT – porozumienie nie objęło wycofywanych, ale wciąż istniejących w taryfie biletów jednoprzejazdowych. w materiałach promocyjnych (i w praktyce) nie ma także honorowania uprawnień do przejazdów bezpłatnych. Aby skomplikować sytuację jeszcze bardziej, należy przypomnieć, że bilety miejskie nie są honorowane w pociągach Przewozów Regionalnych, które uzupełniają ofertę ŁKA na odcinku objętym umową ze ZDiT, ale można podróżować tymi kursami na podstawie biletów zintegrowanych.

W tym świetle bledną choćby braki w informacji pasażerskiej (np. na stacji Łódź Kaliska odjazdy pociągów na Żabieniec nie są wyświetlane na tzw. klapkach, bo... stacji Łódź Żabieniec nie da się zaprogramować – po prostu nie stworzono odpowiedniej klapki przy produkcji urządzeń, dotychczas nigdy nie była to stacja końcowa). Na dworzec dociera bowiem bardzo niewielu chętnych do skorzystania z nowej oferty – w ostatni piątek pierwszym popołudniowym kursem na Żabieniec dojechało troje pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Przestrzeń

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Redakcja/inf. pras. 18 kwietnia 2024

Wspólny bilet w Polsce w 2027 r.? Wpierw uproszczenie ulg

Komunikacja

Zobacz również:

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Komunikacja

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Kasper Fiszer 29 listopada 2024

PKS Łęczyca podwykonawcą komunikacji autobusowej ŁKA

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

inf. pras. oprac. JR 23 października 2024

Pozostałe z wątku:

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Przestrzeń

Prezydent Wrocławia obiecuje: Urbancard w pociągach KD i Polregio

Redakcja/inf. pras. 18 kwietnia 2024

Wspólny bilet w Polsce w 2027 r.? Wpierw uproszczenie ulg

Komunikacja

Zobacz również:

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Komunikacja

ŁKA z kolejnymi pięcioma busami Mercedesa

Kasper Fiszer 29 listopada 2024

PKS Łęczyca podwykonawcą komunikacji autobusowej ŁKA

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

Komunikacja

ŁKA domawia kolejne busy. Będzie ich 27

inf. pras. oprac. JR 23 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij