Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Komu przeszkadzają częstochowskie tramwaje?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-02-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Komu przeszkadzają częstochowskie tramwaje?
fot. Dominik WójcikTwist w Częstochowie
Mimo perspektywicznej eliminacji hałasu nocnych tramwajów, podawanego za przyczynę zamiaru ich likwidacji, przy częstochowskich tramwajach wciąż mają miejsce niepokojące ruchy. Tym razem tłumaczone są wątłym budżetem.

Wracamy do Częstochowy, gdzie ucichła awantura o nocne tramwaje – decyzją prezydenta do budżetu miasta wprowadzone zostało zadanie montażu smarownic szyn przy przejeździe przez ul. Jesienną. Ma to sprzyjać korekcie geometrii torów na łukach. Tam szyny się nie rozchodzą, co może być główną przyczyną piszczenia kół, na którego uciążliwość utyskują mieszkańcy bloku przy ul. Bohaterów Katynia 52.

Owe efekty akustyczne miały być oficjalnym pretekstem do zakończenia funkcjonowania tramwajów nocnych, kursujących z niewielką przerwą od uruchomienia sieci w 1959 r. W ich obronie stanęli pasażerowie, mieszkańcy i radni. Mimo, jakby się mogło wydawać pomyślnego rozwiązania, organizator komunikacji – MZDiT – nadal pracuje nad eliminacją tego połączenia. – Szykujemy ankietę z dwoma wariantami tramwajowymi i trzeba autobusowymi – powiedział nam wicedyrektor Stanisław Sosnowski.


Tak zużyte są nowe szyny na omawianym łuku, fot. Dominik Wójcik

Tramwaje w Częstochowie

Częstochowska sieć oparta jest na infrastrukturze w kształcie – upraszczając – odwróconej litery Y i trzech liniach, z czego jedna (nr 2) to linia wspomagająca „jedynkę” na najbardziej obciążonym odcinku, będąca jej skróconym wariantem. Dotychczas częstotliwość każdej z nich wynosiła po 5 minut dla linii 1 i 2 oraz 10 minut dla linii 3, co na wspólnym odcinku dawało 5 minut, przy czym częstotliwość „jedynki” była rozrzedzona na rzecz „dwójki” z powodu złego stanu torowiska w dzielnicy Kucelin, uniemożliwiającego utrzymanie odpowiedniej prędkości, co zaś zaburzało równy takt na wspólnym odcinku. Linia 3 realizowana dziewięcioma składami obsługiwana była pięcioma wagonami 129Nb (Twist) kursującymi obok obecnych na całej sieci wagonów 105Na.

Co ważne – w założeniu częstotliwość na linii 3 miała wynosić 7,5 minuty, jednak w dniu uruchomienia nowej trasy wyszła na jaw niewydolność zasilania i zmieniono ją na 10 minut.

Mniej tramwajów

Od lutego wprowadzony został nowy rozkład jazdy. Częstotliwości zespołu linii 1 i 2 oraz linii 3 zredukowano do 12 minut. Szczególnie razi to na linii 3, gdzie częstotliwość w stosunku do zakładanej spadła o 60%. Zmiany nie powinny być jednak dotkliwe na wspólnym odcinku wszystkich linii, gdzie tramwaj pojawia się co 6 minut.

Linia 1 zyskała niemal „loteryjny” rozkład jazdy, bowiem tramwaje straciły regularny takt 30-minutowy na rzecz 12+36, co uniemożliwi pasażerom zapamiętanie rozkładu i zapewne zniechęci do korzystania z komunikacji. Ten układ będzie jednak modyfikowany.

– W tym rozkładzie będziemy jeszcze wprowadzać korekty – powiedział nam Paweł Wikliński, Kierownik Wydziału organizacji i rozliczeń przewozów MZDiT. Na naszą uwagę o nieregularności kursów jedynki odpowiedział, że to skutek technicznych ograniczeń w organizacji postojów na pętli, czyli po prostu braku toru i problemów z tym związanych.

Ponadto, w weekendy na liniach 1 i 2 pojawią się pojedyncze wagony, podobnie na linii 3, gdzie wieczorem solówki wmieszają się między składy dwu wagonów, a ilość Twistów w ciągu całego tygodnia zmaleje, ale to z kolei ma związek z realizacją napraw gwarancyjnych przez Pesę.

Widoczna konsekwencja

W ostatnich wydarzeniach dostrzec można konsekwencję w działaniu. Najpierw wypływa informacja, że tramwaje nocne będą zastąpione autobusami – i to mimo braku środków na budowę przystanków autobusowych wzdłuż torowiska. Za przyczynę podaje się troskę o komfort mieszkańców. Kiedy organizuje się swoisty ruch oporu, jednym gestem likwiduje się (perspektywicznie) przyczynę dyskomfortu. Mimo tego nadal opracowuje się alternatywę dla tramwaju nocnego. Niedługo po tym redukuje się kursy wszystkich tramwajów w mieście. Przy nawet największej chęci zachowania pełnego obiektywizmu i dystansu do sprawy pewna prawidłowość sama rzuca się w oczy.

O co chodzi?

Z czego, według MZDiT, wynika redukcja rozkładów jazdy najważniejszego środka transportu zbiorowego w Częstochowie? Dyrektor Mariusz Sikora lokalnemu wydaniu Gazety Wyborczej powiedział, że zmiany w rozkładzie wynikają w głównej mierze z budżetu, z którego pokryć trzeba wydłużone trasy autobusów związane z objazdami. Jednocześnie sytuację na linii 3 (12 minut względem zakładanych 7,5 i realizowanych 10) tłumaczył chęcią obserwacji efektów zmian: – Specjalnie wybraliśmy luty, bo to najkrótszy miesiąc, w dodatku w pierwszych dwóch tygodniach wypadają ferie. Jeśli nowa częstotliwość się nie sprawdzi, wrócimy do poprzedniej – powiedział.

Tymczasem w serwisie internetowym MZDiT pojawiła się informacja o konsultacjach ws. komunikacji nocnej. Wbrew zapowiedziom zastępcy dyrektora, Stanisława Sosnowskiego, na pięć wariantów tylko jeden przewiduje korzystanie z tramwaju. O samych konsultacjach napiszemy niebawem, analizując poszczególne propozycje.

Komentarz

Nawet jeśli pominiemy nasuwające się na myśl wnioski o niezrozumieniu roli tramwaju, złej woli organizatora (kierownik Wilkiński z dumą przyznaje, że codziennie korzysta z tramwaju), czy złej polityce, nadal widoczne jest marginalizowanie roli tramwajów w Częstochowie. Jeśli organizator, jaką jest jednostka budżetowa gminy – MZDiT, musi borykać się z „syndromem krótkiej kołdry”, tj. zabierać środki z jednych zadań na inne, to oczy należy kierować w stronę władz miasta, które określają budżet. To z kolei problem komunikacji z organizacyjnego czyni systemowym. I rzeczywiście – w postępowaniu władz Częstochowy trudno dostrzec działania na rzecz komunikacji (GAZELA jest sukcesem MPK). Rok 2014 upłynął pod znakiem szeroko zakrojonych remontów dróg. Z kolei rozbudowę sieci tramwajowej w północnej części miasta z uporem planuje się tam, gdzie potrzebny jest remont jezdni, a nie tam, gdzie są ludzie.

dominik.wojcik@transport-publiczny.pl
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Witold Urbanowicz 27 października 2022

Częstochowa: Stan torowiska na Kucelin przed niepewnym remontem

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Witold Urbanowicz 27 października 2022

Częstochowa: Stan torowiska na Kucelin przed niepewnym remontem

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5