Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jaka przyszłość trolejbusu?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Jaka przyszłość trolejbusu?
fot. Kasper Fiszer
Rozwój technologii zasilania autobusów w sposób inny niż dzięki spalaniu oleju napędowego może sprawić, że klasyczne trolejbusy będą powoli odchodzić w cień. Autobusy akumulatorowe pozwalają zachować większość zalet klasycznej trakcji elektrycznej, a jednocześnie są o wiele bardziej mobilne.

Jeden z największych czeskich portali informacyjnych idnes.cz poinformował, że miasto Mariańskie Łaźnie planuje zakończenie eksploatacji swojej sieci trolejbusowej w 2017 roku. Kilkunastotysięczne miasto na zachodzie republiki ma niewielką sieć czterech linii obsługiwanych dziewięcioma pojazdami, ale utrzymanie trakcji trolejbusowej stało się zbyt kosztowne.

Aby na pewno przeciw ekologii?

Decyzja łazieńskich radnych pozornie idzie w kontrze do współczesnego nurtu stawiania na transport niskoemisyjny. Przypada na czas, w którym miasta Europy Środkowo-Wschodniej pozyskują z unijnych funduszy środki na rozbudowę trakcji trolejbusowej. Nowe linie powstają w Lublinie, postępuje wymiana taboru w Bratysławie, a Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju dotuje zakupy nowych pojazdów w mołdawskich Bielcach i Kiszyniowie,

W praktyce jednak być może czeskie miasteczko po prostu wyprzedziło bieg wydarzeń. Stale podnoszone normy wymuszają spadek emisji gazów i cząstek stałych w spalaniu paliwa w klasycznych autobusach. Choć z biegiem lat spada też poziom hałasu, autobusy nadal są jednak o wiele głośniejsze niż trolejbusy.

Na prąd bez górnej sieci

Rozwiązaniem mogą być akumulatorowe autobusy elektryczne – dziś mało powszechna nowość, która za kilka lat ma szanse stać się standardem. Elektrobusy zachowują bowiem zalety trolejbusu – korzystają z wydajnej w zastosowaniach komunikacyjnych energii elektrycznej, są cichsze i zachowują dobre parametry przyspieszenia – nie przejmując jednak większości jego wad. Odpada koszt budowy i utrzymania sieci energetycznej, a przede wszystkim przebieg tras staje się niezależny od dodatkowej, dedykowanej temu środkowi transportu infrastruktury.

Oszczędności przynosi nie tylko brak konieczności eksploatacji sieci trakcyjnej. Wozy elektryczne można garażować wspólnie z innymi autobusami, zmniejsza się więc koszt ich obsługi. Tańszy jest także sam zakup pojazdów – o ile pojazd z silnikiem elektrycznym nadal jest około dwukrotnie droższy niż jego odpowiednik napędzany olejem napędowym, o tyle kosztuje mniej-więcej o jedną piątą mniej, niż podobny trolejbus, a w związku ze stałym rozwojem technologii akumulatorów należy spodziewać się stopniowego spadku cen. Łatwiej też o pojazd krótszy niż standardowe 12 metrów.

Na baterie w Tychach

Początki podobnych zmian widać także w Polsce. Otwarta 1 października tyska linia F jest szóstą linią trolejbusową w mieście, ale pierwszą w skali kraju, która część swojej trasy pokonuje bez użycia sieci trakcyjnej. Choć brakujący odcinek pomiędzy osiedlem Z a pętlą Paprocany ma zostać wkrótce zelektryfikowany, pozostanie zakupiony tabor – 15 wyposażonych w baterie trakcyjne solarisów. Nie będzie więc problemem rozszerzenie sieci w przyszłości w podobny sposób.

Wciąż nie rozwiązano kilku problemów związanych z autobusami elektrycznymi, spośród których najważniejszym wydają się trudności ze składowaniem i recyklingiem akumulatorów. Wiele wskazuje jednak na to, że jesteśmy świadkami powolnego odwrotu trolejbusów, dla których wozy elektryczne wydają się godnym następcą.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Zobacz również:

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Komunikacja

Pierwszy supertrolejbus dla Tychów zaczyna końcowe testy

Jakub Rösler 22 lutego 2022

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Komunikacja

Książka „Warszawskie trolejbusy”

Włodzimierz Winek 27 lipca 2021

Żytomierz odebrał pięć nowych trolejbusów z Białorusi

Komunikacja

Gdynia. Sześć supertrolejbusów dostarczy Solaris

Prawo & Finanse

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Komunikacja

Co łączy Tychy z Gdynią? [WIDEO]

Przemysław Farsewicz 08 września 2018

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Prawo & Finanse

Solaris sprzeda przegubowe trolejbusy do Mediolanu

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5