Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Dlaczego Grodzisk ma płacić za pociąg?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2013-11-09 10:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dlaczego Grodzisk ma płacić za pociąg?
Fot. Koleje Mazowieckie
– Na mnie spoczywa zorganizowanie dojazdu ludzi do dworca, zapewnienie im miejsca na pozostawienie samochodu. Na więcej nigdy mnie nie będzie stać – mówił burmistrz Grodziska Mazowieckiego Grzegorz Benedykciński podczas Okrągłego Stołu Transportu Publicznego. – Ci, którzy tam parkują, nie są mieszkańcami Grodziska, tylko sąsiednich gmin – dodawał były szef warszawskiego ZTM Leszek Ruta.

Burmistrz Grodziska Mazowieckiego Grzegorz Benedykciński podczas debaty z udziałem przedstawicieli samorządów, a także Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, zorganizowanej przy okazji II Kongresu Transportu Publicznego w Poznaniu otwarcie stwierdził, że oferta kolei ani jego, ani mieszkańców jego miasta nie zadowala. – Z perspektywy 20 lat zarządzania gminą podwarszawską, mogę stwierdzić, że to co jest, jest kiepskie – stwierdził.

– Naprzeciwko mnie siedzi okropny facet, jeśli chodzi o negocjacje, który dla nas wszystkich był symbolem zła [burmistrz ze śmiechem wskazał na byłego dyrektora ZTM Leszka Rutę – red.]. Chciał pieniądze. Ode mnie jeszcze nie wyciągnął. Wciąż mam wiele pytań, na które nie znalazłem odpowiedzi. Jaki sens ma wspólny bilet, rozliczany na jakieś dziwne „kilometropociągi”, gdy moi mieszkańcy jadą tylko do Pałacu Kultury i z pozostałych części trasy w ogóle nie korzystają? – pytał burmistrz Grodziska.

– Z ostatnich badań wynika, że z Warszawy chce się wyprowadzić 250 tys. mieszkańców. Przeniosą się do miejscowości takich jak moja – ciągnął Benedykciński. – Na mnie spoczywa zorganizowanie dojazdu tych ludzi do dworca, zapewnienie im miejsca na pozostawienie samochodu. Tak rozumiem swoją rolę. A na więcej nigdy mnie nie będzie stać. Już teraz wszystko wokół dworca jest zastawione samochodami. Obok jest piękny park, a niektórzy są gotowi zaparkować w fontannie, bo chcą się przesiąść na pociąg do Warszawy.

Według Leszka Ruty problem leży w braku przepisów prawnych, które wymusiłyby powstanie związków komunikacyjnych, lub spółek na dużym obszarze. Jako przykład podał Region Paryża. W Ile-de–France działa jeden operator transportu, który jest finansowany m.in. z podatków od osób fizycznych. Ich część trafia nie do miejsca zamieszkania, ale do tych miejsc gdzie podatnicy pracują. – To z powodzeniem można zastosować w Polsce bez podwyższania podatków – twierdził Ruta.

– Przez brak takich rozwiązań, wspólny bilet w Warszawie co roku „trzeszczy”. Gminy, na terenie których leży kolej, są rzeczywiście pokrzywdzone. Z jednej strony ich mieszkańcy mają do pociągu najbliżej. Z drugie, jedne gminy płacą, a sąsiednie korzystają. Ci którzy dojeżdżają do burmistrza Benedykcińskiego na wspomniany parking, to w większości nie są mieszkańcy Grodziska, tylko sąsiednich gmin, które w żaden sposób nie poczuwają się do wspólnego biletu. Burmistrz zresztą też się nie poczuwa, bo dorzuciłby się do autobusu do Pruszkowa i już byłoby lepiej – zakończył Ruta.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Prawo & Finanse

Tychy chcą nadal stawiać na rozwój kolei

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2014

Kolej traci pasażerów – ale nie w aglomeracji warszawskiej

Komunikacja

Kolej traci pasażerów – ale nie w aglomeracji warszawskiej

Jakub Madrjas 11 lutego 2014

Subiektywny ranking zmian w kolejowych ofertach promocyjnych w 2013 r.

Prawo & Finanse

Subiektywny ranking zmian w kolejowych ofertach promocyjnych w 2013 r.

Rafał Jasiński 24 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS