Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Cztery hybrydy z Tarnowskich Gór

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-07-31 14:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Cztery hybrydy z Tarnowskich Gór
fot. JD
– Jestem gotów bronić tezy, że mamy najnowocześniejszy tabor autobusowy w Polsce – chwalił się w czwartek na rynku w Tarnowskich Górach prezes tamtejszego organizatora transportu, MZKP. Za plecami miał cztery nowoczesne autobusy hybrydowe Volvo, które od sierpnia będą wozić pasażerów na dwóch liniach w śląskim mieście.

Autobusom przyglądało się kilkadziesiąt osób, a sama prezentacja odbyła się z pompą, z udziałem najważniejszych osób w mieście. Gdy urzędnicy przemawiali, każdy mógł wejść do pojazdów, usiąść za kierownicą, sprawdzić miękkość siedzeń. Biało czerwoną wstęgę przewieszoną przez drzwi jednego z nowych pojazdów przecięło tyle osób, że zostały z niej strzępy. Autobusy poświęcił miejscowy proboszcz i wreszcie mogły przewieźć wszystkich chętnych na trasie między rynkiem a odnowionym dworcem autobusowym.

Bo zakup czterech hybrydowych Volvo to część większego, realizowanego od kilku lat głównie za pieniądze unijne, planu, który zakłada unowocześnienie taboru i infrastruktury. Dziś po tarnowskich Górach jeździ ponad 40 autobusów, głównie MAN-ów. – Średni wiek naszego autobusu to 6 lat – prezes Henryk Szudy tłumaczy co miał na myśli, mówiąc o najnowocześniejszym taborze w Polsce. Gdy zapytałem burmistrza Arkadiusza Czecha, czy planują wymieniać kolejne autobusy na hybrydy, przyznał, że wiele z tych które jeżdżą zostało kupionych w ramach pięcioletniego planu i przynajmniej te pięć lat powinny spędzić na ulicy. – W zasadzie nie mamy co wymieniać – rozłożył ręce z uśmiechem.


fot. JD

Volvo 7900 z silnikiem dostosowanym do normy emisji spalin Euro 6, jeden z czterech nowych autobusów w Tarnowskich Górach, to pierwsza fabrycznie nowa hybryda tej firmy, kupiona przez polskie miasto. Trzy pozostałe (Volvo 7700 z normą Euro 5) zaprezentowane w czwartek to autobusy używane, przy czym urzędnicy słowo „używane” zastępowali stwierdzeniem „prawie nowe”.

– Trafiły do nas z Austrii, Szwajcarii i Czech. Ale nie jeździły tam na regularnych liniach, tylko były tam testowane. Najbardziej wyeksploatowany ma 60 tys. km przebiegu. Tyle co nic – tłumaczy Szudy. Wszystkie cztery zostały wyprodukowane w zakładach Volvo we Wrocławiu.


fot. JD

Urzędnicy zgodnie podkreślali dwie cechy nowych pojazdów. Po pierwsze są ciche. Nie było słychać, jak ruszały z przystanków. To dlatego, ze autobus rusza korzystając z silnika elektrycznego, który odzyskuje energię podczas hamowania. Dopiero, gdy rozpędzi się do ok. 15-20 km/h przestawia się, na silnik spalinowy. Po drugie dają oszczędności. Choć nowa hybryda kosztuje mniej więcej o 50 proc. więcej (ok. 1,5 mln zł) niż porównywalny autobus z dieslem, to pozwala zaoszczędzić 30-40 proc. na kosztach paliwa. Inwestycja zwraca się w kilka lat.

Dlaczego do Tarnowskich Gór trafiły właśnie autobusy Volvo. Szwedzka firma okazała się najbardziej elastyczna. – Daliśmy PKM Świerklaniec krótki termin na znalezienie autobusów. Specyfikację ogłoszono w marcu, a autobusy miały jeździć od sierpnia. MAN stwierdził, że nie jest w stanie wyprodukować czterech hybryd tak szybko. Volvo poszukało i znalazło – wyjaśnia Szudy.

Jak dodaje być może w przyszłości do śląskiego miasta trafią kolejne hybrydy, ale na pewno tabor nie zostanie wymieniony w całości. – Tak naprawdę takich typowo miejskich linii mamy zaledwie kilka. Nie będę puszczał hybrydy, żeby jeździła 5 km po lesie. Ale optymalnie mniej więcej piętnaście takich pojazdów by się nam przydało. To jednak przyszłość – kończy.


fot. JD



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Volvo promuje hybrydy. „Od Ełku do Opola”

Komunikacja

Volvo promuje hybrydy. „Od Ełku do Opola”

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2014

Tarnowskie Góry z nowymi autobusami

Komunikacja

Tarnowskie Góry z nowymi autobusami

Jakub Dybalski 25 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS