Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Burmistrz Ząbek: Bezpłatny transport nie jest uniwersalnym rozwiązaniem

Dalej Wstecz
Autor:

Mateusz Janik

Data publikacji:
2013-10-15 13:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Burmistrz Ząbek: Bezpłatny transport nie jest uniwersalnym rozwiązaniem
fot. Damian Kisielewski, lic. GNU 1.2 Wikipedia
Chociaż wprowadzenie bezpłatnej komunikacji publicznej w Ząbkach okazało się świetnym rozwiązaniem, to władze miasta zastrzegają, że nie jest to remedium na wszystkie bolączki transportu publicznego. Zdaniem burmistrza Ząbek, Roberta Perkowskiego, nie każde miasto może sobie pozwolić na takie rozwiązanie, a decyzja o wprowadzeniu darmowych połączeń powinna zależeć od dynamiki wzrostu liczby mieszkańców.

Ząbki są jednym z pierwszych miast w Polsce, które zdecydowały się rezygnację z opłat za bilety. Nie oznacza to jednak, że darmowym autobusem w Ząbkach może jeździć każdy, osoby niezameldowane nadal muszą kupować bilety. Z bezpłatnej komunikacji miejskiej mogą korzystać posiadacze tzw. kartę mieszkańca, wydawaną w Urzędzie Miasta osobom zameldowanym lub takim, które płacą w Ząbkach podatki. Ząbkowska karta nie służy tylko do darmowych przejazdów, ale również udziela zniżek na zakupy i usługi oferowane prze firmy, które przystąpiły do akcji „Zniżka za dowód”. Takie rozwiązanie ma na celu skłonienie tych osób, które mieszkają w Ząbkach do płacenia tutaj podatków. Jak tłumaczył, w czasie II Kongresu Transportu Publicznego, burmistrz Ząbek, Robert Perkowski to właśnie podatki były głównym czynnikiem, który spowodował podjęcie decyzji o uruchomieniu bezpłatnej komunikacji miejskiej. – Niestety bezpłatny transport nie dla wszystkich miast jest dobrym rozwiązaniem. Walczymy o te osoby, które tu mieszkają, ale nie są zameldowane, czyli o osoby korzystające z usług oferowanych przez miasto, ale nie partycypujących w ich kosztach. W Ząbkach odsetek takich osób był bardzo duży i okazało się, że wprowadzenie bezpłatnego transportu było bardzo dobrym pomysłem. W miastach, w których ubywa mieszkańców efekt wprowadzenia darmowego transportu publicznego może być odwrotny – powiedział Perkowski.

Z danych, jakimi dysponują Ząbki wynika, że od wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej spowodowało znaczny wzrost dynamiki osób meldujących się. – Oczywiście to są tylko szacunki, bo trudno dokładnie wskazać czynniki wzrostu, jednak naszym zdaniem nieodpłatność komunikacji miejskiej spowodowała około 30-procentowy wzrost liczby wniosków o zameldowanie. To przelicza się na określone pieniądze – powiedział burmistrz Ząbek zaznaczając, że wpływy z podatków oraz koszt jednorazowych biletów, z których muszą korzystać osoby niezameldowane sprawia, że koszty systemu zwracają się w około 50 procentach.

– Skutki wprowadzenia bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców należy ocenić, w naszym przypadku pozytywnie. Od początku przedsięwzięcia wydaliśmy 13,5 tysiąca kart, a więc około połowa zameldowanych w naszym mieście osób ma takie karty. Dodatkowo około 400 osób przedstawiło deklaracje, że mieszkają w Ząbkach i poinformowały o tym fakcie Urząd Skarbowy chociaż nie mają tutaj zameldowania – stwierdził Perkowski. Zdaniem burmistrza Ząbek oferowane przez miasto połączenia cieszą się dużą popularnością. – Napełnienie autobusów wynosi około 70-80 procent, w godzinach szczytu przekracza ono 100 procent. Ważnym osiągnięciem jest również aktywizacja osób starszych, które mogę teraz swobodnie się przemieszczać – podkreślił burmistrz.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Komunikacja

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Jakub Dybalski 14 czerwca 2014

Pruszków następnym miastem z bezpłatną komunikacją?

Komunikacja

Pruszków następnym miastem z bezpłatną komunikacją?

Jakub Dybalski 12 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS