Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie planuje ujednolicenie informacji pasażerskiej w węźle Młociny. Niestety, urzędnicy nie planują – wzorem innych miast – ustawić tablicy elektronicznej informującej w jednym miejscu o odjazdach najbliższych autobusów.
Węzeł Młociny, skupiający metro, tramwaje, autobusy miejskie, podmiejskie i prywatne, jest w zasadzie jedynym miejscem w stolicy z rozbudowaną infrastrukturą przesiadkową. Choć Warszawa chętnie się chwali przeszklonym dworcem, do niedawna pod względem informacji pasażerskiej był on w tyle względem podobnych rozwiązań w kraju. Pasażerowie na rozległym węźle mogli korzystać jedynie z informacji papierowej – w celu znalezienia informacji o najbliższych odjazdach musieli przewertować kilka rozkładów, umieszczonych na szczęście w jednym miejscu.
Dopiero w grudniu 2016 r. Tramwaje Warszawskie
ustawiły zbiorcze wyświetlacze, także przy metrze, pokazujące kilka najbliższych odjazdów. Niestety, nie ma co liczyć na to, że podobne rozwiązania zostaną wprowadzone dla pasażerów autobusów miejskich i prywatnych. – W chwili obecnej nie planujemy zastosowania informacji multimedialnej jak w przypadku informacji o odjazdach tramwajów, ale nie wykluczamy ustawienia specjalnie zaprojektowanej mini wiaty multimedialnej, w której będzie można znaleźć wszystkie bieżące odjazdy i zmiany na WKM oraz wejść na stronę internetową ZTM czy „Jak dojadę” – informuje Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM Warszawa.
Pasażerom muszą wystarczyć zwykłe rozkłady w unowocześnionych gablotach. – Przy północnym wyjściu ze stacji metra Młociny znajduje się też tablica zbiorcza ze wszystkimi rozkładami, wymienianymi na bieżąco. W ubiegłym roku poprawiono również czytelność i ekspozycję rozkładów jazdy na Węźle komunikacyjnym Młociny poprzez zastosowanie nowych wkładów do gablot (to rozwiązanie ma zastosowanie również na pętli autobusowej Dw. Wschodni (Lubelska) – mówi Krajnow.
Podróżni mogą też korzystać z informacji głosowej przy północnym wyjściu z metra. – W roku 2016 udostępniliśmy terminal głosowy, z którego mogą korzystać nie tylko osoby niewidome, ale również pozostali pasażerowie korzystający z węzła po raz pierwszy – wyjaśnia rzecznik ZTM.
Dalsze plany przewidują ujednolicenie informacji w obrębie węzła i stacji metra. – Na węźle komunikacyjnym Młociny planujemy odnowić i ujednolicić tablice informacyjne z tablicami znajdującymi się na metrze. W chwili obecnej zupełnie inne oprawy graficzne na współpracujących obiektach są bardzo mylące dla użytkowników – przekonuje Krajnow. Ostatnio ZTM wymienił bowiem oznaczenia na stacji metra Młociny w ramach bardzo
powolnego procesu ujednolicania informacji na starszych stacjach z systemem informacji pasażerskiej stosowanym na II linii.
Ujednolicenie nie obejmie informacji stosowanych przez prywatnych przewoźników. – Nie możemy narzucać sposobu informacji prywatnym przewoźnikom, ale zamierzamy poprzez zastosowanie podświetlanych gablot poprawić ekspozycję i czytelność rozkładów – dodaje Igor Krajnow.