Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zaprezentował trasy autobusów, które miałyby obsługiwać Targówek po oddaniu kolejnego odcinka II linii metra do stacji Trocka. Zmiany najbardziej odczują mieszkańcy Targówka Mieszkaniowego, Bródna, wschodniej części Białołęki, Marek, Ząbek czy Radzymina. W połowie kwietnia ruszą konsultacje społeczne.
Trwają zaawansowane prace przy wschodnim-północnym odcinku II linii metra na Targówek. ZTM zaprezentował właśnie układ linii po oddaniu tego odcinka do ruchu. – Zaczynamy od przekazania informacji i ruszamy z konsultacjami – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM. – Wnosimy nową jakość na Targówku. Metro zwiększa możliwości przewozowe. Mieszkańcy w ciągu 10-15 minut będą mogli dojechać do ścisłego centrum. Chcemy też ułatwić dojazd mieszkańcom Bródna oraz okolicznych gmin – dodaje Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów. Zmiany obejmą blisko 20 linii.
– Konsultacje rozpoczną się od czatu z dyrektorem ZTM w połowie kwietnia. Zmian jest dużo, dlatego dajemy czas mieszkańcom na zapoznanie się z projektem. Przewidzieliśmy spotkania konsultacyjne na Pradze Północ, Targówku, Białołęce i w Markach. Będą miały one charakter stolików eksperckich. Pasażerowie mogą też wysyłać wiadomości na nasz stały adres: konsultacje@ztm.waw.pl – mówi Łukasz Filipczak z ZTM. Organizator komunikacji czeka na uwagi do 23 czerwca.
Jak podkreślają przedstawiciele ZTM, projekt nie generuje oszczędności. – Nie odzyskujemy żadnych brygad autobusowych. Przesuwamy je po prostu w inne miejsca. Ile? To okaże się po konsultacjach – dodaje Franków.
Linia 120 tak jak dotychczas będzie łączyć Olesin z Dw. Wschodnim, zapewniając przy tym dojazd ze wschodniej Białołęki najkrótszą drogą do metra. Autobusy pojadą jednak trasą zmienioną za Trocką – przez Rozwadowskiego, Księcia Ziemowita, Naczelnikowską, Radzymińską i Ząbkowską. Jednocześnie pojawią się kursy skrócone na trasie Grodzisk – Metro Trocka. Pełna trasa: OLESIN – Kobiałka – Mochtyńska – Zdziarska – Kąty Grodziskie – L. Berensona – Głębocka – św. Wincentego – Borzymowska – Trocka – Radzymińska – gen. T. Rozwadowskiego – Księcia Ziemowita – Naczelnikowska – Radzymińska – Ząbkowska – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA). W godzinach szczytu będzie wzmocniona przez
linię E-7. Trasa: GRODZISK – L. Berensona – Oknicka – Lewandów – Głębocka –Toruńska – al. marsz J. Piłsudskiego – Radzymińska – Trocka – METRO TROCKA.
Linia 156 wchłonie linię 256, która zapewniać będzie połączenie osiedla Wilna z Radzymińską, Targówkiem Mieszkaniowym i Bródnem, a także z Żeraniem FSO i Bródnem. Linia zostanie natomiast skrócona z Dw. Wschodniego do os. Wilno. Trasa: METRO MŁOCINY – J. Kasprowicza – S. Żeromskiego – J. Słowackiego – al. Armii Krajowej – most gen. S. Grota-Roweckiego – Toruńska – P. Wysockiego – Bartnicza – Wyszogrodzka – Chodecka – Matki Teresy z Kalkuty – św. Wincentego – Borzymowska – Trocka – Radzymińska – gen. T. Rozwadowskiego – Swojska – Wierna – PKP ZACISZE WILNO. Częstotliwość linii 156 pozostanie bez zmian.
Linia 160 wróci na swoją stałą trasę, łącząc pętlę Metro Trocka z Dw. Centralnym. Trasa: DW. CENTRALNY – Emilii Plater –Świętokrzyska – al. Jana Pawła II – al. Solidarności – most Śląsko–Dąbrowski – al. Solidarności – Radzymińska – Gorzykowska – Myszkowska – Barkocińska – M. Ossowskiego – Handlowa – Pratulińska – Trocka – METRO TROCKA.
Linia 162 nie będzie jeździła na odcinku pokrywającym się z metrem. Autobusy z EC Siekierki będą dojeżdżać do Pl. Hallera. Pojawią się też kursy skrócone Chełmska – Pl. Hallera. Trasa: EC SIEKIERKI – Augustówka – R. Statkowskiego – Gołkowska – Powsińska – Czerniakowska – Szwoleżerów – Myśliwiecka – Rozbrat – L. Kruczkowskiego – Tamka – most Świętokrzyski (powrót: most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel – L. Kruczkowskiego) – Wybrzeże Szczecińskie – S. Okrzei (powrót ks. I. Kłopotowskiego) – Targowa – Ratuszowa – B. Sawinkowa – PL. HALLERA (powrót: B. Sawinkowa – Inżynierska – Wileńska – Targowa).
Wzrosnąć ma znaczenie
linii 169. Będzie łączyła na zmienionej trasie Bródno z centrum Pragi i Dw. Wschodnim, z zapewnieniem dojazdu do stacji Trocka. Dodatkowo zostanie uruchomiona jednokierunkowa linia wzmacniająca
369 – w szczycie porannym dowożąca z Bródna-Podgrodzia do Trockiej, a po południu w przeciwną stronę. Na wspólnym odcinku autobusy będą pojawiały się co 5 min. Trasa linii 169: BRÓDNO-PODGRODZIE – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Krasnobrodzka – (powrót: Chodecka) – Chodecka – Matki Teresy z Kalkuty – św. Wincentego – Borzymowska – Trocka – Pratulińska – Handlowa – M. Ossowskiego – Barkocińska – Myszkowska – Gorzykowska – Radzymińska – al. Solidarności – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA).
Linia 170 pojedzie przez Trasę Świętokrzyską. Celem jest utrzymanie dotychczasowego bezpośredniego połączenia z ulicą Targową, Dworcem Wileńskim i pl. Hallera, a także zapewnienie mieszkańcom osiedla Wilno nowe bezpośrednie połączenie do Dworca Wschodniego. Trasa: ELSNERÓW – P. Bardowskiego – Swojska – Wierna – Swojska – Księcia Ziemowita – Naczelnikowska – Rybieńska – Zabraniecka – Kijowska – Targowa – Ratuszowa – B. Sawinkowa (powrót: B. Sawinkowa – Inżynierska – Wileńska) – pl. Hallera – Jagiellońska – RONDO STARZYŃSKIEGO. Częstotliwość pozostanie bez zmian.
Linia 212 zastąpi 120, zapewniając dojazd do stacji metra Trocka z Gilarskiej, Samarytanki i Jórskiego. Autobusy będą łączyć CH Targówek z Pl. Hallera. Trasa: CH TARGÓWEK – Głębocka – św. Wincentego – Gilarska – Samarytanka – Z. Jórskiego – Radzymińska – Trocka – Pratulińska – Handlowa – Myszkowska – Barkocińska – M. Ossowskiego – Kołowa – św. Wincentego – 11 Listopada – Namysłowska (powrót: Namysłowska – S. Starzyńskiego) – K. Szymanowskiego – PL. HALLERA. Częstotliwość pozostanie bez zmian.
Linia 227 zostanie zastąpiona przez 169 i 369. Pojawi się też nowa
linia 262, która zapewni połączenie południowej i wschodniej części Zacisza z Trocką, choć uruchomienie linii będzie możliwe po otwarciu Pratulińskiej, wybudowaniu przystanków oraz zaakceptowaniu trasy przez mieszkańców. Trasa: METRO TROCKA – Trocka – Pratulińska – Władysława Łokietka – Krośniewicka – Kościeliska – Tarnogórska – Tużycka – Potulicka – Łodygowa – LEWINÓW. Autobusy będą kursowałyby z częstotliwością 12 minut w godzinach szczytu i 15 minut w pozostałych porach dnia.
Linia 517 zostanie wycofana z Targówka i skrócona do centrum. Trasa: URSUS-NIEDŹWIADEK – Orląt Lwowskich – M. Keniga – Warszawska – Władysława Jagiełły – Lalki – Cierlicka – T. Kościuszki – M. Spisaka – Kompanii AK „Kordian” – K. Pużaka – W. Sławka – Dzieci Warszawy – Ryżowa – Kleszczowa – Łopuszańska – Al. Jerozolimskie – ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” – Kopińska – Grójecka – pl. A. Zawiszy – Al. Jerozolimskie – Emilii Plater – Świętokrzyska – Marszałkowska – CENTRUM (powrót: Marszałkowska – Al. Jerozolimskie). Częstotliwość pozostanie bez zmian.
Linia 527 zostanie wycofana z Trasy W-Z i będzie pełnić rolę bardzo silnej dowozówki na trasie: GRODZISK – L. Berensona – Skarbka z Gór – Jesiennych Liści – Głębocka – św. Wincentego – Borzymowska – Trocka – METRO TROCKA. W szczycie autobusy będą kursować co 5 min., a poza – co 10 min.
Autobusy
linii 345 z Ząbek zostaną skierowane do stacji Trocka i nie będą dojeżdżały do Wileńskiego. Podobny los spotka linie
140, 340 i 738 jadące od strony Marek. Trasa linii 345: ZĄBKI /MACZKA/ – Gajowa – Kosynierów – gen. S. Maczka – Powstańców – J. Piłsudskiego – Warszawska – Warszawa: Łodygowa – Radzymińska – Trocka – METRO TROCKA. Częstotliwość bez zmian. Trasy linii 140, 340 i 738: RADZYMIN/ CZARNA STRUGA/ PUSTELNIK – al. marsz. J. Piłsudskiego – Radzymińska – Trocka – METRO TROCKA. Autobusy będą kursować częściej. Na wspólnym odcinku trasy pomiędzy Pustelnikiem a stacją metra pojawią się na przystankach co 5 minut w godzinach szczytu, 10 minut poza szczytem oraz co 15 minut w święto.