Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Białystok: Szczegóły największego zamówienia na elektryki w historii!

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Białystok: Szczegóły największego zamówienia na elektryki w historii!
fot. Dawid Gromadzki/UM BiałystokYutongi w taborze UM białystok
Białystok rusza z największym zamówieniem na autobusy elektryczne w swojej historii. 60 bezemisyjnych pojazdów i 15 ładowarek ma zrewolucjonizować komunikację miejską, zapewniając cichy, komfortowy i ekologiczny transport w całym mieście.

Miasto Białystok ogłosiło przetarg na dostawę aż 60 nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz 15 stacjonarnych ładowarek plug-in. To największe dotąd pojedyncze zamówienie taborowe o napędzie bezemisyjnym w historii miasta, obejmujące również kompleksowy pakiet szkoleniowy, systemy informatyczne i pełną infrastrukturę zasilania. Więcej na temat obecnego taboru i umiejscowienia obecnego przetargu w kontekście całości komunikacji miejskiej w Białymstoku pisaliśmy TUTAJ.

60 elektrobusów na całą sieć miejską

Zamówienie dotyczy pojazdów o długości 11,5-12,75 m, z niską podłogą na całej długości i układem drzwi 2-2-2. Każdy autobus musi zapewniać co najmniej 65 miejsc, w tym 28 siedzących, z czego minimum 8 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. W pojeździe ma znaleźć się także jedno stanowisko dla wózka.

Baterie o pojemności co najmniej 350 kWh mają zapewniać realny zasięg nie mniejszy niż 350 km – przy temperaturze zewnętrznej –5°C i włączonym ogrzewaniu. Zamawiający nie dopuszcza stosowania jakichkolwiek silników spalinowych, także w roli źródła ciepła.
Zamawiający oczekuje pojazdów w klasycznej, dwukolorowej stylistyce (biały + zielony), wyposażonych w rampy przy drugich drzwiach, nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice, zapowiedzi, LCD), ładowarki USB (min. 2 podwójne gniazda), Wi-Fi i monitoring. Drzwi mają być w pełni sterowalne, z „ciepłym guzikiem” i niezależnym sygnałem otwierania, a wnętrze – klimatyzowane i ogrzewane wyłącznie elektrycznie.

Wymagane są także takie elementy jak podłoga antypoślizgowa, wykładzina dźwiękochłonna, system prekondycjonowania termicznego oraz funkcja przyklęku i podnoszenia pojazdu. Kabina kierowcy musi być zamknięta, izolowana i wyposażona w pełny zestaw ergonomicznych rozwiązań, mikrofon, uchwyty, oświetlenie i radiotelefon.

15 ładowarek i trzy zajezdnie

Do zasilania elektrobusów powstanie kompleksowa infrastruktura ładowania: 6 ładowarek jednopunktowych i 9 dwupunktowych, co łącznie pozwoli na jednoczesne podłączenie 24 autobusów. Urządzenia zostaną zainstalowane w trzech zajezdniach – m.in. przy ul. Pomocnej i ul. Składowej – i będą w pełni zintegrowane z systemem monitoringu zużycia energii.

Ładowarki muszą pracować w standardzie CCS Combo 2, oferując maksymalną moc do 150 kW. W przypadku modeli dwustanowiskowych przewidziano automatyczny podział mocy: 1×150 kW lub 2×75 kW w zależności od liczby pojazdów podłączonych jednocześnie. Każda stacja musi umożliwiać pomiar osobno energii wejściowej i wyjściowej, z możliwością lokalnego i zdalnego odczytu danych.

Oczekuje się zgodności z oprogramowaniem typu OCPP 1.6, a także dostępu do zdalnego nadzoru, aktualizacji i danych operacyjnych. Wykonawca odpowiada także za budowę fundamentów i zabezpieczeń przeciwnajazdowych.

Szkolenia i cyfrowe wsparcie

W ramach przetargu wykonawca przeszkoli 60 kierowców (z zakresu eco drivingu, obsługi ładowania i sytuacji awaryjnych), 20 techników zaplecza oraz 3 osoby z kadry nadzorczej. Szkolenia muszą odbyć się w Białymstoku, a dostarczone materiały mają być dostępne w formie elektronicznej. Zamawiający przewiduje także termin uzupełniający w okresie gwarancji.

Cały pakiet taborowo-infrastrukturalny ma być dostarczony jako kompletne, zintegrowane rozwiązanie, a do każdego z operatorów białostockich (KPK, KZK, KPKM) trafić mają narzędzia diagnostyczne, klimatyzacyjne i do kalibracji systemów TPMS.

Terminy, kryteria i formalności

Termin składania ofert mija 25 września 2025 r., a oferenci muszą być związani ofertą przez 120 dni. Wadium ustalono na 1 mln zł. Przetarg ma charakter otwarty, a zamawiający dopuszcza oferty wyłącznie od wykonawców gotowych zapewnić dostawę wszystkich elementów łącznie.

O wyborze zadecydują: cena - 60%, parametry techniczno-eksploatacyjne - 20%, warunki gwarancji i serwisu - 20%.

Czas na składanie ofert w przetargu mija 25 września.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

GAiT zamawia elektryczne MIDI – 5 sztuk do zadań specjalnych

Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Zobacz również:

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

GAiT zamawia elektryczne MIDI – 5 sztuk do zadań specjalnych

Komunikacja

Radom elektryfikuje flotę. Nowe autobusy z zasięgiem 300 km

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Komunikacja

Włocławek szuka dostawcy 14 elektrobusów

Paulina Piziorska 11 lipca 2025

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Komunikacja

MZK Opole dalej elektryfikuje flotę

Paulina Piziorska 14 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij