Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zmiany bez zmian, czyli nowelizacja PKS Plus z podpisem Prezydenta

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zmiany bez zmian, czyli nowelizacja PKS Plus z podpisem Prezydenta
fot. JR
Prezydent Andrzej Duda podpisał zmiany w FRPA. Dzięki nim PKS Plus będzie miał nieco większy budżet (1 mld złotych), a umowy na dopłaty do przewozów będzie można zawierać na wiele lat. Niestety nowelizacja Funduszu niewiele zmienia, bowiem jego budżet wciąż jest o wiele za mały, podobnie zresztą jak stawka dopłaty do jednego kilometra pokonywanego przez autobusy. PKS Plus nie działa, a właśnie wprowadzone poprawki na pewno tego nie zmienią.

Prezydent Andrzej Duda podpisał wczoraj, 16 sierpnia, ustawę o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza nowe rozwiązania do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), znanego też jako PKS Plus.

Do najważniejszych zmian należy wprowadzenie możliwości zawierania umów długoletnich, nawet do 10 lat, a także zwiększenie budżetu całego Funduszu, z 800 milionów do miliarda złotych. Na niezmienionym poziomie pozostała za to dopłata do wozokilometra, która wciąż będzie wynosiła 3 złote. Są to pozytywne, lecz jednocześnie zachowawcze zmiany, choć istniała realna szansa na to, że pójdą one znacznie dalej.

Senat chciał bowiem zwiększenia budżetu całego Funduszu do kwoty 1,5 mld złotych oraz wprowadzenia nowej stawki dopłaty do jednego wozokilometra, wynoszącej 5 złotych. Niestety obie senackie poprawki upadły w Sejmie, a projekt z rewolucyjnego ponownie stał się zachowawczy.

Na naszych łamach szeroko komentowali to eksperci, którzy zwracali uwagę na dysfunkcyjność całego FRPA, poczynając od za małej kwoty dopłat, poprzez za mały budżet oraz nieobjęcie nim przewozów komunikacji miejskiej realizujących kursy poza dane miasto. Doktor Michał Wolański z SGH przypominał też, że PKS Plus nie rozwiązał podstawowego problemu toczącego transport podmiejski w Polsce, a więc tego, kto ma być organizatorem przewozów autobusowych w danym rejonie.

Zarzutów i uwag do funkcjonowania Funduszu jest więcej, a właśnie wprowadzone “usprawnienia” niewiele zmieniają. Obszerny komentarz do wprowadzonych zmian można przeczytać tutaj.

Zmiany w ramach właśnie podpisanej ustawy wejdą w życie po upływie 30 dni od jej ogłoszenia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Prawo & Finanse

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Kasper Fiszer 08 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Matysiak: Ludzie potrzebują komunikacji dobrej, a nie bezpłatnej

Prawo & Finanse

Komunikacja Beskidzka odbiera nowe Solarisy

Komunikacja

Komunikacja Beskidzka odbiera nowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Prawo & Finanse

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Jakub Rösler 20 lipca 2023

PKS+. Kolejna ewolucja bez rewolucji?

Komunikacja

PKS+. Kolejna ewolucja bez rewolucji?

Jakub Rösler 13 października 2022

Zobacz również:

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Prawo & Finanse

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Kasper Fiszer 08 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Matysiak: Ludzie potrzebują komunikacji dobrej, a nie bezpłatnej

Prawo & Finanse

Komunikacja Beskidzka odbiera nowe Solarisy

Komunikacja

Komunikacja Beskidzka odbiera nowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Prawo & Finanse

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Jakub Rösler 20 lipca 2023

PKS+. Kolejna ewolucja bez rewolucji?

Komunikacja

PKS+. Kolejna ewolucja bez rewolucji?

Jakub Rösler 13 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5